Definisjon på high-end

ldufourf01.jpg

mdufourm91.jpg

Ja du.... si hva du vil, men selv jeg må si at uansett hva vi skal kalle high-end er i hvert fall det der high-end.

High-End

Tenker litt, er ikke high-end også avhengig av ståsted og utvalg.
Kan en toyota bli highend blandt lada'er?
Hvis det kun finnes 2 merkevarer og den ene kun selger 3% av totalen og er dyr vil den i mange tilfeller bli klasset som highend. ( Min påstand)

Er definisjonen av highend avhengig av utvalg? Kan en snakke om highend innom et segment? Typ dykkerklokker, eller er er det hele brandet?

Mange spørsmål, få svar.
Jeg tror definisjonen av highend er avhengig av bransje/produkt, tilgjengelig utvalg/ kunnskap og markedsføring.

Uansett tror jeg de fleste produsenter vil se det som positivt å få betegnelsen highend, da det ofte gir økt betalingsvilje...

Tenker litt, er ikke high-end også avhengig av ståsted og utvalg.
Kan en toyota bli highend blandt lada'er?
Hvis det kun finnes 2 merkevarer og den ene kun selger 3% av totalen og er dyr vil den i mange tilfeller bli klasset som highend. ( Min påstand)

Tror du er inne på noe er. Leste en gang om en sneakerprodusent (dette er veldig fritt etter hukommelsen) som forklarte hvorfor de lagde noen latterlyg dyre sneakers med at hvis ikke de gjorde det ville noen andre gjøre det, siden det alltid er noen som vil ha noe mye dyrere og mer "ekslusivt" enn andre.

Det virker som at den eneste faste fellesnevneren som må være tilstede for at et ur skal være high-end er superb og langt over gjennomsnittet kvalitet i absolutt alle ledd. Alt annet vi kommer frem til kan diskuteres, og det ender opp med å bli en diskusjon om hvor "linjen" skal gå - som til slutt blir tilnærmet umulig å sette et objektivt svar på. ;)

Og der er vel kjernen av hobbyen. Det er så mye følelser knyttet til den, at å prøve å finne en objektiv målestokk på hvor forskjellige ur hører hjemme blir litt umulig. Det er ikke som biler som man kan teste rundt en bane, se hvilken som har mest hestekrefter etc. Det eneste objektivt målbare ved en klokke er vel hvor nøyaktig den er, og skulle det vært kriteriet så hadde diverse quarts-ur gått hjem med seieren...

Blir som å objektivt rangere Mozart og Beethoven. Det blir umulig. Og det er nettopp derfor denne hobbyen er den beste i verden, amirite? :D