Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Har lest meg opp på "the moon watch", og lurer på en ting. Ifølge denne kilden er det "Speedmaster 145.012 fitted with the Omega 321 caliber" som var den første klokken på månen. 3570.50.00 er den som kalles "the moon watch", men er den bare en historisk korrekte klokke, med tanke på utseende og materiale? Eller hvor kalles 3570.50.00 for "the moon watch"?

Har lest meg opp på "the moon watch", og lurer på en ting. Ifølge denne kilden er det "Speedmaster 145.012 fitted with the Omega 321 caliber" som var den første klokken på månen. 3570.50.00 er den som kalles "the moon watch", men er den bare en historisk korrekte klokke, med tanke på utseende og materiale? Eller hvor kalles 3570.50.00 for "the moon watch"?

Jeg har gjort en del research på akkurat dette, og du kan lese mer i denne artikkelen som jeg skrev nå i våres: That Watch and More: Mechanical Watches in Space

Måne-referansene er 105.012 (Armstrong) and 145.012 (Aldrin).

8504592464_1f6b65e727_c.jpg

De to nederste: En 145.022 (som er lik dagens 3570.50, bortsett fra verket) til venstre og en 105.012.

Dagens 3570.50 er forskjellig fra de klokkene som ble brukt i Apollo-programmet, det er riktig. Urverket var kaliber 321 og ikke dages som er 1861 så vidt jeg vet. Videre har den gamle såkalt "applied Omega-logo" på skiva, dvs. ikke påmalt som på 3570.50. Sekundviseren har også en dråpeformet ende på Apollo-klokkene, mens på de nye er den triangulær. Baksiden er også forskjellig. På Apollo-klokkene er det (av naturlige årsaker) ikke "First Watch..." på baklokket. Kun sjøhesten/sjømonsteret. Bezel på Apollo-klokka har også såkalt "dot-over-90", noe den nye ikke har. Ja, også stepped dial.

Det var det jeg kom på i farten. :)

Når det er sagt er 3570.50 det nærmeste man kommer i dagens Omega-kolleksjon til disse "originale" måneklokkene.

Redigert:
Jeg har gjort en del research på akkurat dette, og du kan lese mer i denne artikkelen som jeg skrev nå i våres: That Watch and More: Mechanical Watches in Space

Måne-referansene er 105.012 (Armstrong) and 145.012 (Aldrin).

8504592464_1f6b65e727_c.jpg

De to nederste: En 145.022 (som er lik dagens 3570.50, bortsett fra verket) til venstre og en 105.012.

Dagens 3570.50 er forskjellig fra de klokkene som ble brukt i Apollo-programmet, det er riktig. Urverket var kaliber 321 og ikke dages som er 1861 så vidt jeg vet. Videre har den gamle såkalt "applied Omega-logo" på skiva, dvs. ikke påmalt som på 3570.50. Sekundviseren har også en dråpeformet ende på Apollo-klokkene, mens på de nye er den triangulær. Baksiden er også forskjellig. På Apollo-klokkene er det (av naturlige årsaker) ikke "First Watch..." på baklokket. Kun sjøhesten/sjømonsteret. Bezel på Apollo-klokka har også såkalt "dot-over-90", noe den nye ikke har. Ja, også stepped dial.

Det var det jeg kom på i farten. :)

Når det er sagt er 3570.50 det nærmeste man kommer i dagens Omega-kolleksjon til disse "originale" måneklokkene.

Tusen takk for utfyllende svar @SpaceCowboy :)

Redigert av en moderator:
Internasjonal Speedy GTG

For et par måneder siden fikk jeg en invitasjon fra Fratello Watches (regner med at flere fikk det) vedr. en Speedy GTG i Nederland, nærmere bestemt Noordwijk utenfor Haag.

Når jeg ser denne artikkelen på Hodinkee må jeg si at jeg angrer litt at jeg ikke dro, selv om jeg bare har to Speedys i samlingen. Usannsynlig mye lekkert! Her er noen bilder for de av dere som ikke orker å klikke på lenka: ;)

OmegaSpeedmasterHODINKEE-30.jpg

OmegaSpeedmasterHODINKEE-49.jpg

OmegaSpeedmasterHODINKEE-24.jpg

OmegaSpeedmasterHODINKEE-17.jpg

OmegaSpeedmasterHODINKEE-1.jpg

Dette var bare noen tilfeldig utvalgte. :) Mer i artikkelen.

Akkurat nå er den på Urmaker Christensen på Storo senteret, men vet ikke når de reiser videre.

De har fortsatt en demomodell til utstilling og noen i bestilling. Utsalgspris 73'!!!!
Flott utseende, men det var "noe" ved den når jeg filmen på armen som ikke gav meg godfølelsen.

Hei! Sitter nå og blir fristet av moonwatch, ikke helt rart.
Har aldri hatt en omega før, men før eller siden må det jo testes ut. Er det noen av modellene man skal "skygge unna"? Pga dårligere verk eller slikt? Ser for meg at reduced utgår uansett, da mine labber tåler noen ekstra millimeter:)

Har aldri hatt en omega før, men før eller siden må det jo testes ut. Er det noen av modellene man skal "skygge unna"? Pga dårligere verk eller slikt? Ser for meg at reduced utgår uansett, da mine labber tåler noen ekstra millimeter:)

Mitt eneste tips er mitt egent, kjøp en reduced for å teste ut hvordan den "føles" har alltid syntes at den var pen men ikke passet meg(Pro) så gikk for en reduced først pga pris og tilgjenglighet og har nå fort funnet ut at den skal flippes til en orginal en så fort jeg finner den rette :) :cool:

Oj, oj, oj. Dette var enkelt å svare på:

Fanden spare meg på tide. ;)

Har aldri hatt en omega før, men før eller siden må det jo testes ut. Er det noen av modellene man skal "skygge unna"?

Nope. Her er en komplett liste over Speedies fra 1957 til 2004.

Pga dårligere verk eller slikt?

I en Speedy? Forekommer ikke. ;) T.o.m. automat-verkene i Mark II-IV fra tidlig 70-tall er bra.

Ser for meg at reduced utgår uansett, da mine labber tåler noen ekstra millimeter:)

Enig! Du kan lese litt om det her.

Ellers er dette nettstedet fullt av god Speedy-info.

Redigert:
Tusen takk @SpaceCowboy! Her var det mye fint lesestoff. Det er merkelig hvordan smaken forandrer seg med tiden. Når jeg først kom inn hit, var det store Breitlinger med masse "rot" som var tingen, mens jeg drømte om Rolex. Panerai var jo bare rare, hva var egentlig greia med den rare halvmånen på krona?! Omega hadde jeg vel hørt om, men hadde inget forhold til de, ei heller hadde jeg lyst på det.

Nå, drøye året etter, etter flipping av div Breitling, Rolex, AP, SevenFriday, Magretter, Bernhardt´s og det som verre er, sitter jeg igjen med to Paneraier mens jeg sikler på en Moonwatch. Det hadde jeg IKKE trodd for et år siden:)

Gå for en speedy pro i en eller annen variant. Jeg hadde droppet reduced av to grunner:
Størrelsen, og at jeg syntes skiven ser litt trang og crowded ut når subdialsene går helt ut i kanten.
Selv har jeg en moderne en, men jeg sikler stadig på en vintage med "stepped dial". :)

...automat-verkene i Mark II-IV fra tidlig 70-tall...

Finnes mkii med automatverk? Trodde denne hadde cal. 861?

Tusen takk @SpaceCowboy! Her var det mye fint lesestoff. Det er merkelig hvordan smaken forandrer seg med tiden. Når jeg først kom inn hit, var det store Breitlinger med masse "rot" som var tingen, mens jeg drømte om Rolex. Panerai var jo bare rare, hva var egentlig greia med den rare halvmånen på krona?! Omega hadde jeg vel hørt om, men hadde inget forhold til de, ei heller hadde jeg lyst på det.

Nå, drøye året etter, etter flipping av div Breitling, Rolex, AP, SevenFriday, Magretter, Bernhardt´s og det som verre er, sitter jeg igjen med to Paneraier mens jeg sikler på en Moonwatch. Det hadde jeg IKKE trodd for et år siden:)

+1 my story!

Da står jeg og vipper litt mellom 3570 og 3573. Må finne meg en sted der de har begge to, så jeg får kjent litt på de forskjellige. Jeg liker jo open caseback og safirglass, men samtidig er det vel denne som er lengt vekk fra originalen...?
Har prøvd å søke opp litt her inne, men det virker som disse svært sjelden ligger ute for salg, stemmer det?
MAO, nå kan vimsingen min bare starte - igjen..

Hva er egentlig greia med den store 311.40? Automatisk inhose verk og datovisning?

Da står jeg og vipper litt mellom 3570 og 3573. Må finne meg en sted der de har begge to, så jeg får kjent litt på de forskjellige. Jeg liker jo open caseback og safirglass, men samtidig er det vel denne som er lengt vekk fra originalen...?
Har prøvd å søke opp litt her inne, men det virker som disse svært sjelden ligger ute for salg, stemmer det?
MAO, nå kan vimsingen min bare starte - igjen..

Hva er egentlig greia med den store 311.40? Automatisk inhose verk og datovisning?

Du får rydde litt i prioriteringene dine, ja... ;)

• Skal den være ny eller vintage?
  • Skal den være tro mot originalen (105.012 og 145.012)?
  • Eller motsatt: Skal det være en opphora LE?
  • Eller skal du går for noe enda lengre fra originalen: De nye co-axiale Speediene?

Der har du de fire viktigste spørsmålene... Personlig har jeg vært Ole Brum og valgt begge, dvs. vintage pre-moon og en LE/ny. Fint kombo av nytt og gammelt. Tror nok svaret blir at du må ha deg to Speedies... :cool:

Redigert: