Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Denne modellen kom i 2016, og hadde det året en pris på 90.500 kroner på lærrem. Tilsvarende på lærrem koster i dag 142.700 kroner.

I skrivende øyeblikk er 1 CHF = 12,47 kroner, mens årssnittet i 2016 var 1 CHF = 8,52 kroner.

Sveitserfrancen har altså styrket seg med cirka 46,4 prosent mot kronen over denne perioden. Øker vi den opprinnelige 2016-prisen på 90.500 kroner med 46,4 prosent, er vi på 132.492 kroner.

Til sammenligning var 1 CHF = 1,02 USD i snitt for 2016, mens kursen i dag er 1 CHF = 1,09 USD

Så det er kanskje egentlig ikke hos Omega problemet ligger? Eller?
Har en kompis som kjøpte denne med lenke i 22 eller 23 og betalte ca 109 k hvis jeg ikke husker feil. Ikke helt sammenlignbart, men Urverket annonserte denne for 90k i 22. Så den største økningen har nok kommet fra 22-24.

Har en kompis som kjøpte denne med lenke i 22 eller 23 og betalte ca 109 k hvis jeg ikke husker feil. Ikke helt sammenlignbart, men Urverket annonserte denne for 90k i 22. Så den største økningen har nok kommet fra 22-24.

I 2022 var snittkursen for 1 CHF = 10,07 NOK, og i dag så står den som nevnt i 12,47 NOK. Altså en økning på nesten 24 prosent.

Med utgangspunkt i din pris på 109k, gir det en teoretisk pris i dag på 135.160 kroner – litt høyere enn tallet fra tidligere.

Dette blir jo så klart en litt forenklet tilnærming på denne problemstillingen, men tenker det er relevant ift. debatten om det vi opplever som ekstreme prisøkninger fra klokkeindustrien (eller er det kanskje andre som må ta sin del av skylden).

Igjen, det blir jo litt forenklet, men sånn i snitt har vel den delen av prisøkning på denne modellen, som ikke kan tilskrives valuta , vært på rundt 1,6 prosent (arrester meg gjerne om noen er flinkere til å regne, eller om jeg tenker helt feil her). Det kan jo i så fall ikke sies å være så ille.

I 2022 var snittkursen for 1 CHF = 10,07 NOK, og i dag så står den som nevnt i 12,47 NOK. Altså en økning på nesten 24 prosent.

Med utgangspunkt i din pris på 109k, gir det en teoretisk pris i dag på 135.160 kroner – litt høyere enn tallet fra tidligere.

Dette blir jo så klart en litt forenklet tilnærming på denne problemstillingen, men tenker det er relevant ift. debatten om det vi opplever som ekstreme prisøkninger fra klokkeindustrien (eller er det kanskje andre som må ta sin del av skylden).

Igjen, det blir jo litt forenklet, men sånn i snitt har vel den delen av prisøkning på denne modellen, som ikke kan tilskrives valuta , vært på rundt 1,6 prosent (arrester meg gjerne om noen er flinkere til å regne, eller om jeg tenker helt feil her). Det kan jo i så fall ikke sies å være så ille.
Det er pratet en del om prisøkninger på Rolex, GS, Omega. Finnes det en oversikt over f.eks Breitling og Tag H i samme periode ?

Det er jo ikke bare her på berget Omega får på pukkelen. At krona er ødelagt er selvfølgelig en faktor her til lands. Men i andre land med sterkere valuta er det jo også konsensus at Omega blander jazztobakk i pipa når de setter på prislappen.

• Haha
Reaksjoner: DJ41
Det er jo ikke bare her på berget Omega får på pukkelen. At krona er ødelagt er selvfølgelig en faktor her til lands. Men i andre land med sterkere valuta er det jo også konsensus at Omega blander jazztobakk i pipa når de setter på prislappen.

Prisøkningen (isolert fra valuta) har nok vært større (og kanskje størst) på Moonwatch. Her har det tydeligvis vært en strategiendring fra Omega, og det er en strategi jeg syns det er vanskelig å være veldig uenig i. Selvfølgelig skal den koste mer enn en Tudor Black Bay Chrono.

Som kanskje verdens mest kjente kronograf var Speedmaster etter min mening vesentlig underpriset i mange mange år, sammenlignet med "tilsvarende" kronografer i markedet.

Om Omega har dratt på fort hardt og for fort? Kanskje det. Om prisøkningen er vanskelig å svelge her i Norge, med valutasituasjonen som grovt sett sikkert fordobler effekten? Definitivt!

• Liker
Reaksjoner: Abnorm
Nuvel, jeg er ikke helt sikker på om den burde koste 40k mer enn en Tudor Chrono. Men det får bli en annen skål.

Jeg for min del synes jo mye av sjarmen til Tudor er prisen. Og det var jo Omegas styrke tidligere. At de leverte et sjarmerende og godt produkt til riktig og fornuftig pris. At det å sikte mot stjernene og kaste grasrota på båten er riktig strategi vil jo bare tiden vise. Jeg er overbevist om at det er skivebom.
At Cartier har tatt over andre plassen etter Rolex på salgslistene er en grei indikator på at de bommer. Kred til Cartier selvfølgelig som har levert gode og populære produkter og ikke gått i grådighetsfella. Det skal bli spennende å se om 2-3 år hvor langt bak de kommer til å falle. For jeg er 100% prosent overbevist om at de gjør seg selv en bjørnetjeneste.

• Liker
Reaksjoner: DJ41 og Bgo80
Nuvel, jeg er ikke helt sikker på om den burde koste 40k mer enn en Tudor Chrono. Men det får bli en annen skål.

Jeg for min del synes jo mye av sjarmen til Tudor er prisen. Og det var jo Omegas styrke tidligere. At de leverte et sjarmerende og godt produkt til riktig og fornuftig pris. At det å sikte mot stjernene og kaste grasrota på båten er riktig strategi vil jo bare tiden vise. Jeg er overbevist om at det er skivebom.
At Cartier har tatt over andre plassen etter Rolex på salgslistene er en grei indikator på at de bommer. Kred til Cartier selvfølgelig som har levert gode og populære produkter og ikke gått i grådighetsfella. Det skal bli spennende å se om 2-3 år hvor langt bak de kommer til å falle. For jeg er 100% prosent overbevist om at de gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Dette har jeg skrevet før, men beskrivelsen din av Omega er ikke korrekt. Omega har vært et luksusmerke i høy divisjon lenge før klokkenerding på internettet ble en greie. Omega er langt nærmere og likere Rolex enn det er Tudor (det er for øvrig 30k som skiller BB Chrono og Moonwatch nå :)).

Men om du insisterer på at Omega sin naturlige plass er som en slags klokkeverdenens VW eller Toyota, så er det klart vi ikke kommer noen vei med denne diskusjonen.

• Liker
Reaksjoner: TommyErwin og DJ41
Er det bare meg, eller er markedet for eldre vintage Speedy blitt litt labert? Jeg vurderer en 73 modell for salg, auksjon el. men prisspennet er «all over the place» er mitt inntrykk.