Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Er ikke Rolex nyprisene litt høye?
De er det, men folk tilknytter mer prestisje i Rolex enn Omega.
I en annen dimensjon hvor Omega og Rolex sine reklame budsjettene hadde vært vekslet, hadde mest sannsynlig Rolex tatt seg en Omega på bruktmarkedet.
Det betyr at alt handler om manipulert oppfatning, ikke noe annet.
Manipulert oppfatning er vel over alt. En vinflaske til 10k, et maleri til 10 mill mot et annet til 10k, et måltid på restaurant til 10k og sjappa ved siden av til 1k osv, osv.

Manipulert oppfatning er vel over alt. En vinflaske til 10k, et maleri til 10 mill mot et annet til 10k, et måltid på restaurant til 10k og sjappa ved siden av til 1k osv, osv.
En vinflaske til 10k handler om sjeldenhet evaluert i årgangen som ofte er styrt av klimaet før høsting, kvantitet høstet, aldrings prosessen etc...
Manipulert oppfatning er ikke overalt.
Det jeg setter fingeren på, er litt av det som skjedde med diamant markedet: vanlige diamanter(altså av rimelig størrelse, og utenfor sjeldne farger) har aldri vært sjeldne i moderne tider, men oppfatningen rundt dette har vært veldig manipulert og utnyttet.

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
En vinflaske til 10k handler om sjeldenhet evaluert i årgangen som ofte er styrt av klimaet før høsting, kvantitet høstet, aldrings prosessen etc...
Manipulert oppfatning er ikke overalt.
Det jeg setter fingeren på, er litt av det som skjedde med diamant markedet: vanlige diamanter(altså av rimelig størrelse, og utenfor sjeldne farger) har aldri vært sjeldne i moderne tider, men oppfatningen rundt dette har vært veldig manipulert og utnyttet.
Sjeldenhet trenger ikke påvirke prisen. Det ser vi på enkelte klokker. Har samlet på mynter og sedler. Sjeldenhet påvirket prisene mindre enn status på objektene. En f.eks en 1/2 specie hadde en brøkdel av prisen til 1 specidaler selv om det eksisterte 10 ganger så mange av 1. specien

Problemet til Omega, i motsetning til Rolex, er at bruktprisene på førstnevnte ikke holder tritt med prisutviklingen. Selv om jeg på ingen måte er noen «flipper», gjør dette noe med attraktiviteten. Vil jeg ha Omega, så blir det nok bruktmarkedet for min del.

Personlig mener jeg Omega er vel så «bra» som Rolex, men merkevaren er ikke like sterk.

Man skulle kanskje tro at bruktprisene til en viss grad ville påvirket nyprisene, men slik fungerer det tydeligvis ikke. På den annen side har vel heller ikke markedsandelen til Omega falt (?), så prisene er kanskje ikke feil likevel.

Den norske kronekursen gjør jo heller ikke saken noe bedre….
Jo, de har falt fra 2 til 3 plass bak Rolex. Cartier har tatt over 2.plassen.

• Haha
Reaksjoner: Hammerfjord
Sjeldenhet trenger ikke påvirke prisen. Det ser vi på enkelte klokker. Har samlet på mynter og sedler. Sjeldenhet påvirket prisene mindre enn status på objektene. En f.eks en 1/2 specie hadde en brøkdel av prisen til 1 specidaler selv om det eksisterte 10 ganger så mange av 1. specien
Det er ikke en selvfølge at en sjelden eller unik ting blir automatisk mye dyrere, og det vet vi alle sammen.
Men det kan ha en påvirkning.
Når det gjelder Rolex og sin ny prisøkning på bruktmarkedet, skyldes det første og fremst at Rolex har vært å strø et sultent marked.
De Beers gjorde det samme med diamantene.
Men hva er poenget med å starte med sånn sammenligning?
Alle som har litt peiling (inkludert deg) VET hvorfor Rolex er blitt Rolex, og det ble nylig diskutert fra A til Å i et annet tråd.

57k for 22mod sapphire, Klokkeriet-auksjon for 2 dager siden.
Finner noen solgt ifjor fra 52(hesa)-62k(sapph)
= Riktig pris, og understreker i mine øyne poenget mitt. Annenhåndsmarkedet aksepterer ikke de latterlige prisene og da blir terskelen for å kjøpe nytt høyere. De aller fleste her inne har vel opplevd å kjøpe nytt og solgt videre når man har lyst på noe nytt. Da vil dette være en faktor.
Og det mener jeg Omega har "oversett" i iveren etter å bli Rolex.

• Liker
Reaksjoner: DJ41
IMG_1591.jpeg