Den o' store Omega Speedmaster-tråden

26259861055_905bd08eea_h.jpg

Speedmaster 145.022-ST69 fra 1970
Er dette det nevnte loppisfyndet?

Er det noen som vet hvor mange Speedy silver Snoopy´s som kommer til å finne veien til Norge (via offisielle salgskanaler)?

Burde kanskje vært postet i Whisky-tråden, men siden jeg nå sitter her og venter på tredje periode i Penguins - Rangers, og ikke har annet å gjøre enn å se på Speedyen min, fikk jeg for meg at det var viktig å melde at dersom du ikke har (minst) en Speedmaster i samlingen er du på bærtur.

Takk for meg (hikk).

Stemmer det @Huygens sier her.
Alle ble reservert i løpet av 48 timer ca etter lansering.
Den er solgt ut i hele verden med ventelister som er over x 2 av antall klokker på markedet.

Om du ønsker denne så er second hand markedet din beste sjanse, men den vil nok koste det dobbelte :)

@karving

Hvordan vasker folket Speedyen sin?

Jeg tar av lenken og legger den i lunkent vann med en dråpe zalo oppe i vannet. Så vasker jeg den med en myk tannbørste. Selve klokken går jeg over med en myk våt klut når lenken er av. Så tørker jeg bare av etterpå med en myk bomullsklut.

Fant denne tråden på WUS: http://forums.watchuseek.com/f20/first-only-watch-worn-moon-140634.html

Speedmastere med teksten "and only..." er modell nr 3573.50. Det stemmer nemlig ikke helt at Speemaster er "the only watch...", da astronauten Dave Scott brukte sin Waltham:

http://www.history.nasa.gov/alsj/a15/a15.eva2prep.html

142:14:22 Scott: "Verify cabin at 3.5." Okay, cabin's at 3.5. Suit circuit's locked up at about 4.4. My PGA is coming through 5 and decaying. And let's slip on a watch.

[Dave may have had his watch hanging from the instrument panel and, in any event, he is now putting it on and is probably starting the stopwatch function.]
[Scott, from a 1996 letter - "I do not recall ever having looked at my watch after egress. In the cabin after EVA-2, I noticed that the crystal of my Omega had popped off sometime during the EVA. Therefore, on EVA-3, I used my backup watch (which was) of a similar type. It worked just fine during the even higher temperatures of EVA-3."]

[In Dave's 1996 letter to me, he said that the back-up watch was a Waltham. After further researching the issue for an article on watches, Dave wrote in early 2014, "Frankly, back in 1996 I just made a mistake -- it was a Bulova, not a Waltham. When you asked in '96, things were a bit hazy after 25 years, and I hadn't fully researched many of the ancillary parts of the mission. However, more things are coming into focus these days as more people are researching Apollo." Dave has documentation that tells us that the backup watch he wore on the lunar surface was a Bulova Chronograph, Model #88510/01. The Part Number on the wrist band was SEB12100030-202.]

Dette var ihvertfall noe av det jeg klarte å finne frem vha Google (som er din venn).

Hei, kom til å lure på noe. unboxet for noen dager siden min nye speedy pro. Fikk så spørsmål fra en på sonen om det nå stod " the first watch worn on the moon" på de nye speedmasterne, men har sett litt rundt på google og ser det stort sett står " and only" i tillegg.

Noen som kan gi noe svar på hvorfor "and Only" ikke er med på min?

Ser også at låsen min bare har to innstillinger, mens på liknende på Google er det tre til de nye lenkene... Har jeg fått en "raring"?:00
Se bilder under

• Liker
Reaksjoner: frj
Fant denne tråden på WUS: http://forums.watchuseek.com/f20/first-only-watch-worn-moon-140634.html

Speedmastere med teksten "and only..." er modell nr 3573.50. Det stemmer nemlig ikke helt at Speemaster er "the only watch...", da astronauten Dave Scott brukte sin Waltham:

http://www.history.nasa.gov/alsj/a15/a15.eva2prep.html

142:14:22 Scott: "Verify cabin at 3.5." Okay, cabin's at 3.5. Suit circuit's locked up at about 4.4. My PGA is coming through 5 and decaying. And let's slip on a watch.

[Dave may have had his watch hanging from the instrument panel and, in any event, he is now putting it on and is probably starting the stopwatch function.]
[Scott, from a 1996 letter - "I do not recall ever having looked at my watch after egress. In the cabin after EVA-2, I noticed that the crystal of my Omega had popped off sometime during the EVA. Therefore, on EVA-3, I used my backup watch (which was) of a similar type. It worked just fine during the even higher temperatures of EVA-3."]

[In Dave's 1996 letter to me, he said that the back-up watch was a Waltham. After further researching the issue for an article on watches, Dave wrote in early 2014, "Frankly, back in 1996 I just made a mistake -- it was a Bulova, not a Waltham. When you asked in '96, things were a bit hazy after 25 years, and I hadn't fully researched many of the ancillary parts of the mission. However, more things are coming into focus these days as more people are researching Apollo." Dave has documentation that tells us that the backup watch he wore on the lunar surface was a Bulova Chronograph, Model #88510/01. The Part Number on the wrist band was SEB12100030-202.]

Dette var ihvertfall noe av det jeg klarte å finne frem vha Google (som er din venn).

Takk for det. Men ser at den nye typen med den nye boksen etc også stort sett har "and only" skrevet på. (Versjonen med tilsyn til verket)

311.30.42.30.01.006 er den nye betegnelsen på 3753.50 som har sapphire caseback. På denne modellen skal (?) det stå "and only...."
(ref: bilder tatt fra Chrono24-selgere http://www.chrono24.in/omega/ref-31130423001006.htm)

Så det kan se ut som om du har en annen (tidligere?) modell? Ikke ta dette for 100% riktig, da dette er resultatet av kjapp høyrehånds-googling (er venstrehendt).