Den store FOTO-grafitråden

Herlige resultater, kunne jeg spurt hvilke utstyr du anvender for IR?
Har en drøm at noen relanserer Kodak Aerochrome-film snarlig :whistle:
Hehe, ja, tror det er mange som håper på noen lager noe tilsvarende igjen ja, ikke umulig siden det er litt trendy med film igjen.

Kjøpte et Samsung NX500 og modifiserte det selv, fjernet IR/Hot mirror selv. Valgt dette kamera siden det var det siste samsung lagde så relativt billig til å være APS-C og akkurat nytt nok til å filme i 4K. Så er det bare IR filter i tillegg foran linse for å få de forskjellige bølgelengdene. Disse bildene er tatt med IRChrome filter som kombinerer 2 bølgelengder slik man kan beholde blå himmel og orange/rosa blader og slikt. Med de andre bølgelengdene får man hvite blader, sort hvit men med lyse farger på trær og slikt i stedet for mørkt etc. Veldig moto og trenger ikke være så dyrt. Selv selger jeg unna de fleste filterene for IR siden jeg har falt for IRChrome filteret, synes det funker veldig godt som all-round filter.

• Liker
Reaksjoner: gulenissen
Klarte og ta noen nærbilder av denne før takeoff.

IMG_0389.jpeg
IMG_0390.jpeg
IMG_0388.jpeg
IMG_0386.jpeg

Forrige helg på Østlandet. Flere høstbilder, også tatt med iPhone 14 pro max. Det er vel kanskje på tide å oppgradere til iPhone 16. Mener å huske at jeg ikke vurderte iPhone 15 som noe særlig bedre enn 14 (i tillegg til at prisene på iPhone er komisk høye), men med nyeste modell er det kanskje betydelige oppgraderinger (tenker på kamera)?
IMG_7399.jpeg
IMG_7405.jpeg

Redigert:
Hei, er det lov å komme med noen dumme spørsmål her? Jeg tar en del bilder med mobilen (tror jeg har den nyeste iphone) men når jeg er ute i naturen så liker jeg egentlig ikke å ta opp telefonen. Føler det ødelegger øyeblikket litt, og det er så fort å legge merke til at man har 3 ubesvarte anrop og to nye mail som kanskje kan være den ene som haster litt i forbindelse med... og så er man på et helt annet sted mentalt. På litt lengre turer så er telefonen også veldig viktig sikkerhet, og jeg ønsker ikke å bruke opp batteriet (eller ha med powerbank). Så da er spørsmålet...

Hva må jeg regne med å gi for et brukt digital kamera som tar (natur) bilder på høyde med den nyeste iphone? Og som ikke er veldig stort. Jeg ønsker å kunne ha det i lommen/rundt halsen på tur. Om noen kan dytte meg i riktig retning så hadde det vært helt topp, jeg aner ikke hvor jeg skal begynne en gang.

Hvis dette er feil tråd så må dere ha meg unnskyldt.

• Liker
Reaksjoner: mr.quick
Hei, er det lov å komme med noen dumme spørsmål her? Jeg tar en del bilder med mobilen (tror jeg har den nyeste iphone) men når jeg er ute i naturen så liker jeg egentlig ikke å ta opp telefonen. Føler det ødelegger øyeblikket litt, og det er så fort å legge merke til at man har 3 ubesvarte anrop og to nye mail som kanskje kan være den ene som haster litt i forbindelse med... og så er man på et helt annet sted mentalt. På litt lengre turer så er telefonen også veldig viktig sikkerhet, og jeg ønsker ikke å bruke opp batteriet (eller ha med powerbank). Så da er spørsmålet...

Hva må jeg regne med å gi for et brukt digital kamera som tar (natur) bilder på høyde med den nyeste iphone? Og som ikke er veldig stort. Jeg ønsker å kunne ha det i lommen/rundt halsen på tur. Om noen kan dytte meg i riktig retning så hadde det vært helt topp, jeg aner ikke hvor jeg skal begynne en gang.

Hvis dette er feil tråd så må dere ha meg unnskyldt.
Jeg ville tatt en titt på følgende modeller, litt avhengig av hva du er ute etter. Disse dukker opp på bruktmarkedet med jevne mellomrom til en gunstig pris.

Sony RX100-serien
Kompaktkamera med god bildekvalitet og zoom. Mange generasjoner, stort prisspenn.

Sony RX1
Relativt kompakt fullformat med skarp fastoptikk. Lite til ytelsen, men krever stor lomme.

Ricoh GR-serien
Ikke prøvd selv, men ser bra ut. Kurant sensor med fastoptikk i liten formfaktor.

Olympus OM-D-serien
Lite og hendig systemkamera med utskiftbar optikk. Kan bli ganske lite med pancake-objektiv, men kan også vokse med ny optikk dersom du skulle bli bitt av fotobasillen.

…dette er forøvrig tips om du ønsker manuell kontroll over fotograferingen (selv om de også har auto-moduser), om du ser etter mer point-and-shoot-kamera må nok andre fylle inn.

Jeg kan anbefale Fujifilm. Gjerne eldre modeller som X-T20/30. Ellers har du x100 serien med fast objektiv.

Sony sin A6000-serie. Kompakte kamerahus med utskiftbar objektiver. Alternativt A7C-serien om du ønsker fullformat. Gikk selv over til Sony nylig og er ekstremt imponert.

Redigert:
Jeg ville tatt en titt på følgende modeller, litt avhengig av hva du er ute etter. Disse dukker opp på bruktmarkedet med jevne mellomrom til en gunstig pris.

Sony RX100-serien
Kompaktkamera med god bildekvalitet og zoom. Mange generasjoner, stort prisspenn.

Sony RX1
Relativt kompakt fullformat med skarp fastoptikk. Lite til ytelsen, men krever stor lomme.

Ricoh GR-serien
Ikke prøvd selv, men ser bra ut. Kurant sensor med fastoptikk i liten formfaktor.

Olympus OM-D-serien
Lite og hendig systemkamera med utskiftbar optikk. Kan bli ganske lite med pancake-objektiv, men kan også vokse med ny optikk dersom du skulle bli bitt av fotobasillen.

…dette er forøvrig tips om du ønsker manuell kontroll over fotograferingen (selv om de også har auto-moduser), om du ser etter mer point-and-shoot-kamera må nok andre fylle inn.
Har akkurat kjøpt GR IIIx igjen etter jeg solgte både GR III og GR IIIx i fjord. Har hatt det meste av kamera og ingenting kommer i nærheten av GR kameraene hvis man skal ha kompakt kamera og vil ha brukbar sensor. Vil man ha noe bedre så er det kun en ting jeg ville vurdert og det er Sony A7CR som jeg også solgte i fjord, eventuelt A7C II hvis man vil spare noen kroner. Med de kan man sette sammen med et kompakt objektiv få et kamera med en av de beste sensorene men i compakt størrelse på linje med RX1.

• Liker
Reaksjoner: Sonch

Her er det bare å smi...

Jeg har q3 selv. Har i tidligere jobb vært yrkesfotograf i 15 år. Hva dette lille opplegget produserer av filer er helt borti natta.