Jeg har vært på utkikk etter en ny gitar en stund nå, og varslet en "incoming" tidligere i tråden.
Det ble altså enda en Caparison, og valget falt på modellen Horus M3 i fargen Aqua Blue. Den ble bestilt fra instrumentbutikken Thomann i starten av desember, og kom
akkurat frem i tide til jul.
Dellinger-modellen som jeg kjøpte ny i 2014 er en av de beste gitarene jeg noensinne har spilt, og er på mange måter den perfekte gitar for meg hva gjelder utformingen av hals, tykkelse og øvrig komfort. Den har blitt spilt i utallige timer og har gitt enormt med spilleglede de siste årene. Kvalitetsnivået som disse håndlagde gitarene holder er virkelig helt i øverste klasse. Det lille verkstedet i Nagoya, Japan produserer omtrent 40 gitarer i måneden, og hvert skritt i produksjonen gjøres for hånd.
Over til bildene!
Denne finishen skapes ved hjelp av en svamp med maling på, og påføres for hånd av Caparisons grunlegger Itaru Kanno. Hver eneste gitar blir på denne måten litt ekstra unik.
Horus-modellenes "party trick": De har 27 bånd.
Den spiller rett og slett som en drøm. Perfekt satt opp fra fabrikk med lav "action" helt uten klirring, spot-on intonasjon, halsbøy osv. Bånd-arbeidet deres er også noe for seg selv. Hvert eneste ett er polert til høyglans og endene rundet av slik at fingrene glir raskt over dem. Dog er det fremdeles god avstand fra strengene til kanten av gripebrettet, så det skal mye til for å presse en streng slik at den glipper utenfor - noe som ofte blir et problem når gitarprodusenter skal runde av båndene i kantene.
Ekstremt fornøyd!
Takk for titten og god jul.