Jeg kjøpte min "
Plongeur
Professionnel
600" fra en TS medlem på sommeren 2016.
Den har siden det ofte vært i bruk.
Vis vedlegg 389291
Vis vedlegg 389292
Alt jeg visste, var at klokken ble solgt i landet i 1976 (NUF nummeret), og litt historie om hvordan den hadde funnet veien sin til få forskjellige eiere, blant annet en "spesialist" med annerkjent dømmekraft i området.
Service historikken var ukjent men over årene alt gikk bra mekanisk sett, inkludert urverket.
Da gjorde jeg ikke noe med det før høsten 2024. Og det skyldes først og fremst at jeg var i tvil om hvilken plass jeg skulle sende den til for en overhaling.
Som vi vet, er det aldri enkelt med sånne gamle klokker, spesielt når delene tyder på å bli 100% originale, og dermed kan aldri erstattes om noe går galt.
Velkommen til "the vintage service anxiety".
Da tenkte jeg å holde klokken i landet, og sende den til noen som har peiling på sånn.
Det kan høres rart ut for folk som tror på at det beste er å sende den til selveste Omega.
Vel, å sende klokken til Sveits var egentlig en opsjon jeg hadde lyst til å unngå : litt for mange mellomledd som gjør at man aldri vet hvem som skal jobbe på klokken, og hva blir gjort/avgjort på den andre siden av kontinentet.
-Blir jobben gjort av en tung erfaren urmaker som kan det virkelig med sånne spesielle klokker, eller blir det en fersking som trenger praksis? Eller skal en starte og den andre ta over?
-Skal klokken ende med litt for mange nye deler, eller bli polert en plass?
"We changed the insert because it cracked while demounting the bezel : it happens very often on those old watches you know...And also the minute hand's tube was..."
-Skal klokken "forsvinne" mellom transportene og lagrene med tog, lastebil eller fly?
Jeg husker fortsatt når en Girard Perregaux ble låst over en uke i et flommet lager nær New York, etter en kraftig orkan.
"We have over four feet of water in there, so we'll have to drain everything before your package may be accessible and on its way to you...Have you insured the content?"
Sånn tilleggs bekymringer trenger jeg ikke, og jeg foretrekker å kunne følge prosessen om det er mulig, altså å ha en kontakt med selv personen som skal jobbe med dette.
Da klokken ble sendt til B. Andresen i Moss.
Vintage spesialist med folk som har peiling på sånne klokker.
Klokkeservice har vært en viktig del av B. Andresens historie, med røtter som går tilbake til 1920. Vår ekspertise innen reparasjon og vedlikehold av
bandresen.no
Virkelig hyggelig og tankefull kundebehandling ble det, og full oppfølging fikk jeg.
For å si det mildt, var det egentlig på tide med en service...
Vis vedlegg 389256
Også var det sånn at O-ring pakningen gikk i oppløsning...Oh l'horreur...
Vis vedlegg 389260
Vis vedlegg 389261
Vis vedlegg 389264
Pytt pytt, ingen frykt, Mester Richard hadde full kontroll
, vips var møkken borte og alt var rengjort. Ingen skader.
Vis vedlegg 389262
Noen deler i urverket, pakningene og andre få vanlige slitedeler ble byttet, men klokken har samme utseende og sjarm som før.
Urverket ble ajustert til 3 posisjoner, og klokken ble trykktestet til 10 bar.
To og halv måneder etter mottakelsen hos urmakeren (inkludert juleferiene hvor alle tok en vel fortjent pause), var klokken tilbake hjemme, og i top form.
Vis vedlegg 389263
Gjennom prosessen, med urverket sitt serienummer og videre undersøkelse av delenes konfigurasjon(kasse/bezel/tallskive), fant jeg ut at klokken egentlig var produsert i 1971.
Find the date of an Omega watch by serial number, movement code, Omega PIC, model number or case reference.
serial-number-decoder.com
The aim of this website is to assist watch collectors in correctly identifying the Omega Seamaster 600 Ploprof in all its variations.
www.omegaploprof.com
Jeg er veldig fornøyd med B.Andresen, og klokken er klar for mange års bruk, uten dykking selvfølgelig...
Takk for oppmerksomheten!