Den store sykkeltråden

2e43aaa1-cbc7-51f0.jpg



Glitrende, Rød!

:D
 
Grattis, adam. Jeg kjøpte meg en Cross 1.0 i fjor sommer og har ikke sett meg tilbake siden :)

Har hatt et par punkteringer (ser at standarddekkene på denne sykkelen er notoriske for det, var det Conti Speedking?), så jeg er også på utkikk etter noen andre dekk. Nå ser jeg ikke bort i fra at jeg kjører med for lite trykk i dekkene da. Er det sånn at hvis felgen "slår nedi" i noen som helst situasjon så har du per def for lite luft i dekket?

Det står på dekk og slange hva de tåler. Jeg har alltid max av luft på hva dekkene tåler. Jo hardere dekk, og mer skal til for å trenge hull på det:)
 
Nå vet jeg ikke hvilken hjulsett dere kjører på, men ta en kjapp titt på felgringen om det står noen trykkbegrensning før dere pumper opp til maxtrykk på dekket. På MTBen min tåler dekka ganske høyt trykk, men Stan's felgene er så lettbygde at de ikke kan ha mer enn 42 psi. Dette er ikke veldig vanlig, og kanskje ikke aktuelt i det hele tatt på landevei/cyclocross, men det skader ikke ta en ekstra titt :)
 
Har hørt om at felger har splittet seg på midten, rett og slett pga. høyt trykk, så kan vær greit å ha det i bakhodet ja :)

Jeg kjenner mer og mer trangen til å kjøpe landeveissykkel i tillegg til 29'eren min, og trenger litt input!

Det står mellom 2 stk:

En Bros Ultimate med full Ultegra-gruppe og limedekk, som veier inn på deilig 6,9 kg. Alternativet er en Orbea Orca Bronze, den også med full Ultegra-gruppe, men her med den elektriske gir-varianten Di2, som er heeeelt fantastisk! "Problemet" med Orbea'en er at den veier inn på rundt 8,3 kg, dette med clincher-hjul. Selve den elektriske girgruppen veier ikke mer enn 80 gram mer enn den mekaniske, så her er Orbea'en betydelig tyngre på de fleste andre punkter.

Jeg får begge til ca. samme pris, så dette er irrelevant, hvilken hadde dere valgt? Tar jeg den helt ut så kjøper jeg Bros'en, og ettermonterer elektrisk gir, men da begynner det virkelig å rive i lommeboken. :)
 
Nå vet jeg ikke hvilken hjulsett dere kjører på, men ta en kjapp titt på felgringen om det står noen trykkbegrensning før dere pumper opp til maxtrykk på dekket. På MTBen min tåler dekka ganske høyt trykk, men Stan's felgene er så lettbygde at de ikke kan ha mer enn 42 psi. Dette er ikke veldig vanlig, og kanskje ikke aktuelt i det hele tatt på landevei/cyclocross, men det skader ikke ta en ekstra titt :)

Ikke det at jeg ønsker å kjøre med mer enn 42 psi, men at felgen ikke tåler mere høres rart ut..
 
Grattis, adam. Jeg kjøpte meg en Cross 1.0 i fjor sommer og har ikke sett meg tilbake siden :)

Har hatt et par punkteringer (ser at standarddekkene på denne sykkelen er notoriske for det, var det Conti Speedking?), så jeg er også på utkikk etter noen andre dekk. Nå ser jeg ikke bort i fra at jeg kjører med for lite trykk i dekkene da. Er det sånn at hvis felgen "slår nedi" i noen som helst situasjon så har du per def for lite luft i dekket?

Hadde samme dekkene på min, pumpet nesten til makstrykk og har enda til gode å punktere. Nå har jeg derimot byttet til Vittoria XN da det blir mest asfalt - ruller som et uvær. :)

Vittoria XN Pro 2 Cyclocross Dekk - Bikeshop.no
 
Kjøpte meg sykkel i forrige uke, syklet masse i ungdommen men de siste 4-5 årene har det vært lite. Skulle sykle rallarvegen fra Finse til Flåm, så da trengte jeg en grei sykkel til en brukbar penge.

Endte opp med en White XC Pro som jeg fikk for 6999 hos XXL. Noen tanker om kjøpet?

White XC Pro 2012 terrengsykkel

Førsteinntrykket mitt er ganske bra, kanskje noe hardt sete. Sykkelen både bremser og girer bra, og virker som om den ruller ganske brukbart. For min del blir dette en liten test, hvis jeg klarer å opprettholde syklingen, så blir det nok bedre utstyr på et senere tidspunkt. Ønsker også til å bytte styret til mer downhill type styre siden jeg føler jeg må lene meg veldig fremover med det styret jeg har i dag.

Rallarvegen ga så definitivt mersmak.
 
Kjøpte meg sykkel i forrige uke, syklet masse i ungdommen men de siste 4-5 årene har det vært lite. Skulle sykle rallarvegen fra Finse til Flåm, så da trengte jeg en grei sykkel til en brukbar penge.

Endte opp med en White XC Pro som jeg fikk for 6999 hos XXL. Noen tanker om kjøpet?

White XC Pro 2012 terrengsykkel

Førsteinntrykket mitt er ganske bra, kanskje noe hardt sete. Sykkelen både bremser og girer bra, og virker som om den ruller ganske brukbart. For min del blir dette en liten test, hvis jeg klarer å opprettholde syklingen, så blir det nok bedre utstyr på et senere tidspunkt. Ønsker også til å bytte styret til mer downhill type styre siden jeg føler jeg må lene meg veldig fremover med det styret jeg har i dag.

Rallarvegen ga så definitivt mersmak.


XXL har veldig kurante priser på carbon-modellene sine. Dog har de fått mye tyn på grunn av tvilsom kvalitet på carbon konstruksjonen som har en tendens til å kollapse hvis man er "over gjennomsnittet tung". Så hvis du er over 100kg bør du være litt "forsiktig". Er du under 100kg så har du sikkert fått en veldig lett og god sykkel til en meget god pris.

edit: ser at det er aliminium. da er du trygg. God sykkeltur!
 
Hadde samme dekkene på min, pumpet nesten til makstrykk og har enda til gode å punktere. Nå har jeg derimot byttet til Vittoria XN da det blir mest asfalt - ruller som et uvær. :)

Vittoria XN Pro 2 Cyclocross Dekk - Bikeshop.no

Hm, takk for tipset. Blir hovedsakelig asfalt for min del også så lav rullemotstand er absolutt høyt på pri-lista. Hva slags pumpe går det i forresten (hjemme og på sykkelen)?
 
Punget på nye cyclocrossen, sendte matmor å kjøpe ny.
Med følge at hun kom hjem med en ny slange med kort ventil og lagt igjen den gamle.

Lång ståry short, når jeg skiftet så kom ikke ventilen helt igjennom (ovale felger) så fikk bare pumpet forhjulet halvfullt
Noe som halvveis hjem resulterte i dette. I en slak sving vek seg forhjulet bare under sykkeln

51a7bed0-a05f-cd30.jpg


og hva verre er

51a7bed0-a06f-78b2.jpg


Håper Polywatchen får vekk ripene :(
Knæet gror jo :)
 
Kjøpte meg sykkel nå, hvordan kan jeg tyverisikre den best mulig? Må vel bytte ut de her quick skifte hjul opplegget? :confused: Altså så sykkelen ikke står igjen med bare rammen? Hvor får jeg kjøpt dette på nett? Er falck noe dere anbefaler?
 
Kjøpte meg sykkel nå, hvordan kan jeg tyverisikre den best mulig? Må vel bytte ut de her quick skifte hjul opplegget? :confused: Altså så sykkelen ikke står igjen med bare rammen? Hvor får jeg kjøpt dette på nett? Er falck noe dere anbefaler?

Falck er genialt, gjør ikke annet enn halverer egenandelen - från 4000 typiskt til 2000.

Har min inne på jobb og kjeller i heimen, tørr ikke annet efter to stølder på tre år
 
I byen sykler jeg på et vrak som er i så dårlig forfatning at det bare er såvidt jeg tør sette meg på den. Det har hittil hatt en meget tyveriavskrekkende effekt.

Den er nesten i så dårlig forfatning at det er uaktsomt av meg å la den stå ute all den tid en tyv vil kunne finne på å stjele den, og så dø i første lyskryss fordi bremsene ikke virker ;)
 
Da har jeg syklet på 29'r noen mnd, å jeg føler jeg kjenner meg bra igjen i hva folk mener når dem kaller det bussfølelsen.
Jeg hadde aldri følt meg komfortabel på en 29'r annet enn kanskje på asfalt som jeg bruker min til, greit den triller bra, men det meste annet er et minus i min bok :) Føler jeg ikke har noe kontroll på det store beistet, kunne fint kuttet ned på ramme str. også føles det ut som! :p