Den store sykkeltråden

Ser ikke så verst ut den. 29er er artig, ruller som f! Ser ut som den er greit utstyrt og med bra bremser, men gaffelen er dessverre crappy. Pass på at du ikke kjøper sykkel med for smalt styre, det er helt utdatert, selv til rekreasjonssykling i lett terreng. Smalt styre fungerer kun på vei. Spesifikk bredde kommer selvsagt an på hvor stor du er.

Var å så på sykkelen i dag, og må si jeg er positivt overasket. Kanskje ikke "top-range" akkurat, men for 6k er det mye value for money. Styret var nokså bredt, men ikke for mye. Syntes det passet meg.

Holdt av sykkelen ut dagen, og skal bort å hente den etterpå i dag, så kan sikkert legge ut noen bilder og førsteintrykk til kvelden.

UPDATE:
Etter å ha prøvd sykkelen noen timer er jeg fornøyd, den klatrer fint over tøft terreng, og var fin å ha med i skiløypene. Sykkelen føles smidigere, og mere stabil en en 26`` .

Gaffelen har god demping uten å "bånne" og da gaffelen er "låst" er det god respons, og effektiv kraftoverføring til bakken. Samtidig er det 1,5-2,5 cm vandring i låst posisjon, så sykkelen klarer de typiske norske hullene i veibanen med nogelunde komfort.

Ble dessverre ikke noen bilder i denne omgang da billigkameraet var helt håpløst i lite lys.

Alt i alt er jeg fornøyd med ny sommerbeater!

Redigert:
Kjedelig er kanskje feil ord, men jeg skjønner hva du mener. Hvis man feks. skulle sammenligne med å se Danny Hart vinne VM i forfjor. Hmm... tror nesten vi må koste på oss en reprise :cool:

[video=youtube_share;EqYgAX6D43Q]http://youtu.be/EqYgAX6D43Q[/video]

Det er egentlig umulig å forstå hvor umennesklig dette er før man har sett resten av verdenseliten sigle rundt på ræven i blautaskiten i samme ritt. Gleder meg til samme forhold på Ulriken noen uker nå :p

Herre min hatt. Den whippen var helt rå!

True dat

Jeg har for øvrig kommet til at landeveissykling er en sinnssyk sport. Livsfarlig og krever jo full konsentrasjon hvert eneste sekund selv om det varer i timevis. Multitasking og lidelse samtidig, akkompagnert av bjeffing fra resten av rulla. Etter denne sesongen skal jeg konsentrere meg om den mye tryggere og snillere grenen utfor. Landeveissykkelen skal jeg cruise rundt på og kose meg :cool:

Skulle ikke du lage fixed? Ta med i sykkelbag til Oslo neste gang?

Det kommer når finansene er bedre. Akkurat nå er alle reserver tomme og jeg strever med å finansiere all nåværende sykkelbygging uten å ofre noen klokker. Har ingen som kan ofres for tiden... Gi forresten beskjed om det dukker opp noe gromt, trenger ikke nødvendigvis å bygge selv.

Kjøpte en sånn en i går..

M13501470__M13501470.jpg

Har ikke peiling i det hele tatt, men jeg har en kompis som påstod at det var denne jeg skulle ha når det var 25 % rabatt på XXL...

Veier like mye i dag som i går, så det kreves tydelivis litt innsats utover å kjøpe utstyr! Forhåpentligvis kommer jeg sterkere tilbake i denne tråden senere. ( Kanskje med video fra når jeg prøver klikkpedaler for første gang...) ;)

Da var årets første landeveisritt gjennomført. Kort og brutalt, litt over 4 mil. Siste milen var det stiv kuling (15sm) rett i mot. Som å sykle i en vegg fremst i rulla. Ellers er ny utforrigg på plass og nærmer seg ferdig tweaket. 15,5 kg (!) og 9 cm lengre hjulbase enn den gamle :eek: Skikkelig vogntog. Blir gøy å prøve, men frister ikke så veldig nå med to grader og striregn ute.

Kanskje trappen skal få et strøk maling snart, haha. For opptatt med syklene :p

Måtte bare ta noen utsnitt av ny dirtsykkel jeg har bygget av en gammel ramme/gaffel/hjulsett og litt nye deler. Thomson-stemet er et kunstverk, og noe jeg tror enhver klokkeentusiast kan sette pris på estetikken i, uavhengig av interesse for sykler.

Redigert:
Har begynt å lære meg lingoen nå...

Skjønte alt for sent at når noen spør om jeg "skal være med å trille en rolig runde og avslutte med noen lette motbakkeintervaller" så betyr det at man bruker den første timen på å mørne ferskingen før man sender han opp en bratt bakke med ett av to målsettinger:
1. Man håper bakken skal ta knekken på mannen slik at han endelig ber om nåde!
2. Man håper at bakken er så bratt, og lårene så møre, at han ikke klarer mer ett lite stykke før toppen, og heller ikke klarer å få føttene ut av klikkpedalene før man tryner og ruller ned bakken igjen med sykkelen over seg...

Trivelige folk disse syklistene!

Til tross for gode venner syntes jeg dette er gøy... Hadde vært enda morsommere his ikke alle syklet forbi meg, men den dagen kommer forhåpentlig også...

Ikke gi opp boenna! Det er så mye med sykling som er morro, og jeg tror du vil få utrolig stor progresjon i løpet av sommeren.
Sjekk ut Kongen av Kongsveien ta tiden opp nå, og ha det som en økt du sikkert blir passe sliten av. Sørg forå sykle den en gang i uka feks, med mål om å slå deg selv!

Edit; så ut som noe feil med siden men les denne;http://blodsmak.no/2011/03/kongen-av-kongsveien/

Redigert:
Giro Italia:

Nibali vinner.
Cadel Evans kan true ham, men Nibali trekker det lengste strået i en frekk manøver.

Wiggins kommer enten til komme på 3-4 plass hvis han ikke trekker seg.

Gårsdagens tur.

Opp E6 til Ullevålseter. Så ned til Lynhytta og Høyspenten Songsvann. Totalt 5 pungteringer etter at begge to hadd flatt dekk når syklene ble tatt ut av bilen. ( ? )

Våte røtter og stein var glatt med 60a gummi...

DSCF9845_zpscdf40f86.jpg

DSCF9850_zps7e1ec1cd.jpg

DSCF9855_zps4bfc4466.jpg

DSCF9877_zps6c475dbe.jpg

DSCF9879_zpsf70aadcc.jpg

DSCF9857_zpsce5ad3c6.jpg

DSCF9859_zpsde9e5f42.jpg

DSCF9870_zps1b1c106e.jpg

DSCF9872_zpsc08f99ce.jpg

DSCF9916_zps2371ea61.jpg

Dagens:

Vått i Nordmarka gitt. Latterlig glatt. Jeg på Lunar 1, Sverre på ratroden.

Syklet fra Songsvann, opp på fremsiden av Vettakollen, så opp til Sjennungsstua. Pause.
Ned til Sjennungen på stien og så ned til Bjordammen og videre ned stien forbi Ringerikstjern.

Vettakollen er slitsom og strevsom "feil vei".

Begynnelsen Vettakollen.
DSCF9929_zps23af58a6.jpg

DSCF9930_zps7de0c176.jpg

Mud bogging
DSCF9936_zps551bbeff.jpg

Lunar 1.
DSCF9939_zps573bdb64.jpg

Selvbetjening av hjembakt. Vi hadde med scones og primus for kaffe selv.
DSCF9947_zpsf55ba99d.jpg

DSCF9951_zps5cf20fac.jpg

DSCF99522_zps38e5b1e9.jpg

DSCF9954_zps987fcab2.jpg

DSCF9956_zps5ae12e18.jpg

DSCF9962_zpsbf37b2d5.jpg

DSCF9964_zpscc516d15.jpg

DSCF9966_zpsd4fab2c0.jpg

Ble etterhvert for tåkete til at det funket bildemessig.
DSCF9970_zps9972724d.jpg

Øl i dusjen funker alltid.
DSCF9984_zpsd532247f.jpg