Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
A-Guide-to-Flavours.png

Og som PDF:
http://www.malts.com/var/plain_site...lication/545c8efb21865ee44a07d5278b3962b3.pdf

Takk, dette ble jo straks mer leselig.:)
 
Vann i whisky

Hva slags vann bruker dere i whiskyen? Vanlig springvann, eller flaskevann fra diverse produsenter. Bruker dere mye vann? :)
 
Hva slags vann bruker dere i whiskyen? Vanlig springvann, eller flaskevann fra diverse produsenter. Bruker dere mye vann? :)

Jeg bruker vann fra springen. Ikke iskaldt, mer lunkent.
Jo laldere vannet er (isklumper) jo mer "lukker" smaken seg og whisky'en smaker rett og slett mindre.

Angående mengde, start alltid med å smake først. uansett. Deretter blander du i litt vann hvis hvis den er for sterk. Så smaker du igjen osv helt til du finner en god balanse. Trikset er å ikke blir for tøff. Jo sterkere whiskyen er jo fortere "brenner" du smaksløkene dine i munnen og, igjen, whisky'en smaker mindre.

Personlig pleier jeg å fylle i en karaffel som står i romtemperatur. I tillegg har jeg som regel ett glass vann utenom. Whisky er noe av det som gir mest bakrus av alle typer brennevin. Grunnen til det er at det er en del kjemiske bindinger etter all lagringstiden (slagg..) som gjør at whiskyen "er urent brennevin" Derfor prøver jeg å drikke mye vann når jeg drikker whisky. I tillegg virker vannet (på meg) at jeg ikke får halsbrann, noe som ikke er uvanlig når man drikker flere glass whisky.

Tips: før du blander i vann, la whiskyen hvile i glasset i like mange minutter som den er lagret. Eksempelvis, en 20 år gammel whisky bør stå 20 minutter før du drikker den. Eksspertene sier at da er whiskyen på sitt beste. Jeg har aldri hatt store suksessen med dette da jeg som regel ikke kjenner disse bittesmå nyansene.

Post gjerne bilder av whiskyen du drikker. Så kan vi diskutere videre.
Og holde denne tråden i gang!

:)
 
Nytt

Vel, ikke ny klokke, men litt nytt drikke :)
Nå ute på en reise, og flere spennende Tax-Free shops passeres da selvfølgelig.

Rund, fin, balansert smak.
Jeg er alt annet enn Whisky kjenner, (eller Whisky-drikker for den del)
men valgte lett 16 års utgaven over 10 års etter smakstest side-by-side :)

AT13-12-GG.jpg


BT
 
Det ble en whiskeykveld på bursdagen min i går.
p1020789i.jpg


Tre middelmådige whiskeyer etter min smak.

!0-åringen til Aberlour har jeg likt godt, og sett at 18-åringen har fått mye skryt (men ikke smakt den selv). Jeg hadde derfor stor tro på denne 12år utgaven da jeg fant den på Tax Free i sommer. Den ble en skuffelse. Ender mange dårlige tapninger opp på Tax Free?

Glen Elgin sin 12-åring leste jeg en plass skulle være en god begynner-whiskey. Jeg er veldig uenig i det, den er altfor skarp, nesten borti vond. Denne flasken har nå stått leeenge hos en kamerat, og heller ikke i går ble det drukket en slurk. Resten ender vel opp i sluket i vasken ganske snart.

Benromach sin 21-åring har også vært med på en del whiskey-kvelder etterhvert uten at den har falt i smak hos noen.

p1020805f.jpg


Så et par gode, spesielt Glenmorangie Artein.

Jeg kjøpte en flaske Glenmorangie 18 år i våres og ble ikke veldig imponert over den. Denne derimot er fantastisk god etter min mening, og et kupp til bare å koste 680 kroner. Det blir å komme seg på polet på mandag å sikre seg en flaske til av denne særdeles smaksfulle runde fruktige whiskeyen.

Poit Dhubh 21 år er en vatted malt eller blended malt (blanding av maltwhiskey fra flere destillerier). En del røykpreg i denne. Jeg synes den var helt grei, hverken mer eller mindre. God, men ikke så god at jeg kommer til å kjøpe den igjen.

p1020809.jpg


To flasker som kom helskinnet igjennom kvelden i går.

Glengoyne 21 år har jeg hatt tidligere i år og likt godt. En svært rund whiskey med en del fruktighet. Men den grenser kanskje litt mot det pregløse/kjedelige. Likte den tydeligvis bedre enn jeg trodde. Da jeg så den var utsolgt hos polet sin leverandør fikk jeg nesten litt panikk og løp avgårdet til et av polene i byen som hadde noen flasker igjen hyllene.

Glenfarclas sin Family Cask-serie er tapninger fra daterte enkeltfat helt tilbake til 1950-tallet. Disse kom på markedet for noen år siden i forbindelse med destilleriet sitt 175-års jubileum. Slik jeg har forstått det er alle tapninger cask strenght, men noen fat har tydeligvis mistet mer alkohol enn andre. Denne 1985-utgaven har en alkoholprosent på 46, som er mer min gate en de andre tapningene som er på godt over 50%. Gleder meg veldig til å smake denne. Skal visstnok være lik Glenfarclas 21 år i stil og balanse, men ha en større dybde og konsentrasjon.

p1020814e.jpg
 
Redigert:
Det ble en whiskeykveld på bursdagen min i går.
p1020789i.jpg


Tre middelmådige whiskeyer etter min smak.

!0-åringen til Aberlour har jeg likt godt, og sett at 18-åringen har fått mye skryt (men ikke smakt den selv). Jeg hadde derfor stor tro på denne 12år utgaven da jeg fant den på Tax Free i sommer. Den ble en skuffelse. Ender mange dårlige tapninger opp på Tax Free?

Glen Elgin sin 12-åring leste jeg en plass skulle være en god begynner-whiskey. Jeg er veldig uenig i det, den er altfor skarp, nesten borti vond. Denne flasken har nå stått leeenge hos en kamerat, og heller ikke i går ble det drukket en slurk. Resten ender vel opp i sluket i vasken ganske snart.

Benromach sin 21-åring har også vært med på en del whiskey-kvelder etterhvert uten at den har falt i smak hos noen.

p1020805f.jpg


Så et par gode, spesielt Glenmorangie Artein.

Jeg kjøpte en flaske Glenmorangie 18 år i våres og ble ikke veldig imponert over den. Denne derimot er fantastisk god etter min mening, og et kupp til bare å koste 680 kroner. Det blir å komme seg på polet på mandag å sikre seg en flaske til av denne særdeles smaksfulle runde fruktige whiskeyen.

Poit Dhubh 21 år er en vatted malt eller blended malt (blanding av maltwhiskey fra flere destillerier). En del røykpreg i denne. Jeg synes den var helt grei, hverken mer eller mindre. God, men ikke så god at jeg kommer til å kjøpe den igjen.

p1020809.jpg


To flasker som kom helskinnet igjennom kvelden i går.

Glengoyne 21 år har jeg hatt tidligere i år og likt godt. En svært rund whiskey med en del fruktighet. Men den grenser kanskje litt mot det pregløse/kjedelige. Likte den tydeligvis bedre enn jeg trodde. Da jeg så den var utsolgt hos polet sin leverandør fikk jeg nesten litt panikk og løp avgårdet til et av polene i byen som hadde noen flasker igjen hyllene.

Glenfarclas sin Family Cask-serie er tapninger fra daterte enkeltfat helt tilbake til 1950-tallet. Disse kom på markedet for noen år siden i forbindelse med destilleriet sitt 175-års jubileum. Slik jeg har forstått det er alle tapninger cask strenght, men noen fat har tydeligvis mistet mer alkohol enn andre. Denne 1985-utgaven har en alkoholprosent på 46, som er mer min gate en de andre tapningene som er på godt over 50%. Gleder meg veldig til å smake denne. Skal visstnok være lik Glenfarclas 21 år i stil og balanse, men ha en større dybde og konsentrasjon.

p1020814e.jpg

Dette kaller jeg en seriøs whiskykveld! :)
 
Far kom hjem fra Skottland med en whisky jeg ikke har sett før.

Blir å prøve et glass av denne i kveld! :)

5D5BEAC6-9539-4814-A57B-7D6762787AFA-15066-000016E511B65F46_zps6329cca4.jpg
 
Prøver meg på disse to ikveld.
Phew. Litt av en forskjell på de to ja...:D
Må si jeg liker Ardbeg best.

20121216_224112.jpg
 
Akkurat nå sitter jeg med en nydelig Laphroaig PX Cask jeg raskest med meg på vei hjem fra England. Først lagret i tønner tidligere brukt til bourbon, så lagret i de små tønnene kalt Quarter Cask, og så til slutt lagret i tønner tidligere brukt til Pedro Ximenez-sherry. Nydelig og kompleks godt røyket smak, som jeg elsker, med en utrolig god og avrundet avslutning. Slem og snill samtidig, på et vis. Anbefales virkelig.
 
Vet ikke om han her har blitt postet her før, men litt morsom var han da i hvertfall :)

[video=youtube;Zjrkd_RZFFY]http://www.youtube.com/watch?v=Zjrkd_RZFFY[/video]

[video=youtube;UmE4kyg_Vbo]http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&NR=1&v=UmE4kyg_Vbo[/video]
 
Redigert:
Snask!

Macallen 21 er en av favorittene, men atten er god den og, litt røffere om jeg husker rett?

Slid an ud!