Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Kan ikke uttale meg om denne i forhold til 21-åringen, da jeg ikke har hatt gleden av å smake denne enda, Entropy:)

Men for å si det mildt, den var jævlig god! Spørs om det blir å investere i 21-åringen når denne er tom :D

God jul folkens :)
 
Kjøpte et lass med miniatyrflasker i dag på nettet.

Da kan man prøve Steindyr whisky for noen hundrelapper. Blant annet en highland park 40år som i butikken bikker 10.000kr. 5cl fra england, type 600kr. Verdt å betale det for noe man aldri kommer til å få anledning til å kjøpe en hel flaske av.

Har i tillegg kjøpt et lass (15-20) forskjellige. For 1500kr kan jeg smake på alle de whiskyene jeg har lyst å prøve uten å måtte selge bilen. Deriblant noen rimelig stivt priset noen. I tillegg blir alkoholavgifter holdt nede pga små mengder alkohol.

Nei dette blir gøy.

Kom igjen fedex, få den pakken hit.
 
Litt whiskysmaking idag og. Feirer at det snart er juleferie :)

9048A424-3C4F-4B72-97EA-8558260883CF-16575-000018F948FF775A_zps74c660f5.jpg

Den har jeg stående et par meter unna meg her. En riktig godsak syns jeg! Liker at den har vært innom Bourbon- og sherryfat. Ettersmaken er fin og rund, med preg av at den har vært borti litt forskjellig plank :)
 
Redigert:
Kjøpte et lass med miniatyrflasker i dag på nettet.

Da kan man prøve Steindyr whisky for noen hundrelapper. Blant annet en highland park 40år som i butikken bikker 10.000kr. 5cl fra england, type 600kr. Verdt å betale det for noe man aldri kommer til å få anledning til å kjøpe en hel flaske av.

Har i tillegg kjøpt et lass (15-20) forskjellige. For 1500kr kan jeg smake på alle de whiskyene jeg har lyst å prøve uten å måtte selge bilen. Deriblant noen rimelig stivt priset noen. I tillegg blir alkoholavgifter holdt nede pga små mengder alkohol.

Nei dette blir gøy.

Kom igjen fedex, få den pakken hit.

Kjøper du alle disse flaskene fra ett sted?
Har du noen tips om hvor det er best å kjøpe fra?

De har jo noen pakker med forskjellige småflasker på polet, men utvalget er jo snevert.
 
Den har jeg stående et par meter unna meg her. En riktig godsak syns jeg! Liker at den har vært innom Bourbon- og sherryfat. Ettersmaken er fin og rund, med preg av at den har vært borti litt forskjellig plank :)

Det var som om jeg skulle sagt det selv. Jeg digger ettersmaken, kanskje det beste med hele whiskyen.

Attenåringen skuffet ikke den heller. Rett og slett nydelig og anbefales på det varmeste :)
 
whiskydes1of1_zpsa929848a.jpg


Bruichladdich - Fikk servert denne første gang i påska av mågen ( for de av dere som ikke er trøndere/nordlendinger=svigersønn). Syntes ikke noe spesielt om den, en skuffelse.

Fikk den til jul - og ved annen gangs smaking ble det en liten åpenbaring. Langt fra de Islay jeg har prøvd tidligere og langt fra Speyside. Unik, liker den bedre og bedre.....:)

Fortsatt god jul!
 
Sitter her og har et lite grav-øl for min Seiko Emperor, da den akkurat ble solgt til en hyggelig medasylant her inne ...
Så nå pakkes den inn igjen, som den kom til verden ...

Svært så blandede følelser her, så trenger sårt trøst fra mine røykede venner ...Og vi begynner ute til venstre, og tar en tur innom alle sammen.
20121228_212452.jpg

Kommentar fra fruen i stua: " Hva inni Hæ"#$% er det du driver med??? Dette er så sykt så sykt ..." LOL;)

Eneste trøsten, for uten edle dråper er at jeg muligens har landet meg en tripple six ...time will show:cool:
 
Redigert:
Macallan skal erstatte 10-12-og 15 år både Fine Oak og Sherry Oak med tre nye varianter uten alder. Den første av disse kalt "Gold" er visst allerede på markedet.

Kan noen fortelle meg hvorfor Macallan er så mye dyrere?

Ta f.eks. Macallan 21 år Fine Oak, den koster 2750 kroner på polet. Nå har ikke jeg smakt denne, men pris og alder tatt i betraktning på en standardtapning fremstår denne som tidenes dårligste kjøp. Macallan er den tredje største singelmalt produsenten i Skottland etter Glenfiddich og Glenlivet, og dermed ingen liten produsent. I tillegg bruker de billige bourbonfat i sin Fine Oak-serie. Jada, det har vel alltid vært litt status og prestige med Macallan, men jeg forstår ikke hva som kan rettferdiggjøre en slik pris i dag.

I mellomtiden koser jeg meg med Glenfarclas 21 år, og Glengoyne 21 år, til langt under 1000-lappen:p
 
Det har jeg også tenkt litt på. På min attenåring står det; "Tripple cask matured in a unique complex combination of exceptional oak casks; European oak casks seasoned with sherry, american oak casks seasoned with sherry and american oak casks seasoned with bourbon".

Kan det ha noe med at den er lagret på forskjellige fat? Kan ihvertfall si at min er farlig god, og at den har blitt min favoritt hittil.

Det er jo selvfølgelig interessant med lignende whiskyer til en billigere penge. Er Glenfarclas og Glengoyne 21 noe i samme gate? I så tilfelle skal jeg gi begge to et forsøk :)
 
Jeg kan ikke forstå at lagring på flere fat skal ha så mye å si. Det er nok av destillerier som bruker ulike fat uten at det påvirker prisen i så stor grad.

Elsker man smaken av 21 åringen eller 18 åringen til Macallan som du har Marius M, så er jo selvsagt det alt som betyr noe, ikke prisen. Det viktige er jo å finne whiskey man virkelig liker. Men underordnet så lurer jeg bare på om kvaliteten på produktet virkelig er så mye bedre når man ser på pris/alder.

Nå er det så lenge siden jeg smakte Macallan 18 år, at hvilken av de to (Glenfarclas 21 og Glengoyne 21) som ligger nærmest inntil i smak tør ikke jeg si. Men den beste av de to synes jeg er Glenfarclas. Det er bare å prøve videre å finne nye favoritter. Det er mye godt der ute:)
 
Jeg har selv fundert over dette. Det kan godt være du har rett. Det var bare en tanke fra min side om hvorfor den er så mye dyrere enn andre whiskyer. Jeg visste ikke at det var vanlig med lagring på forskjellige fat. Det kan jo være de er dyrere rett og slett på grunn av navnet?

Det er jeg veldig enig i. Det blir ikke min siste Macallan, men det skal prøves ut mange nye typer før jeg går til innkjøp av en slik flaske igjen. Jeg synes det er spennende å prøve forskjellige whiskyer, og det kan jo være det dukker opp en annen favoritt. Det er som du sier, mye godt der ute :)

Takk for svar. Jeg får kjøpe inn en Glenfarclas 21 nå til uken! ;)
 
Beste kjøp på Taxfree Gardermoen Ankomst? Dama lander på Gardermoen i kveld og lurte på hva jeg ville ha fra Taxfree. Først tenkte jeg at en Highland Park Leif Erikson måtte være gøy, men etter å ha lest litt rundt virker den ikke veldig populær. Så da spør jeg her, hva er det beste taxfreekjøpet på Gardermoen nå?

Er fremdeles veldig ny i dette gamet, så er åpen for å prøve det meste. (Nei, Entropy.)

Takk.
 
Beste kjøp på Taxfree Gardermoen Ankomst? Dama lander på Gardermoen i kveld og lurte på hva jeg ville ha fra Taxfree. Først tenkte jeg at en Highland Park Leif Erikson måtte være gøy, men etter å ha lest litt rundt virker den ikke veldig populær. Så da spør jeg her, hva er det beste taxfreekjøpet på Gardermoen nå?

Er fremdeles veldig ny i dette gamet, så er åpen for å prøve det meste. (Nei, Entropy.)

Takk.

En Bowmore, hvis de er å få tak i på GM. Har en 15-year-old Mariner og en Cask Strength. Begge er gode, men må si at 15yo Mariner er favoritten så langt.
 
Beste kjøp på Taxfree Gardermoen Ankomst? Dama lander på Gardermoen i kveld og lurte på hva jeg ville ha fra Taxfree. Først tenkte jeg at en Highland Park Leif Erikson måtte være gøy, men etter å ha lest litt rundt virker den ikke veldig populær. Så da spør jeg her, hva er det beste taxfreekjøpet på Gardermoen nå?

Er fremdeles veldig ny i dette gamet, så er åpen for å prøve det meste. (Nei, Entropy.)

Takk.


Det blir jo litt basert på min personlige smak, men siden jeg liker alt går vel det greit :)
Hva du legger i beste, kan enten være med tanke på økonomi, eller smak. Her har du noen i hver kategori:

Glenfarclas 105 - 60% (Speyside - Sherry, frukt, epler, sødme) kr 275,- Uten tvil det beste kjøpet økonomisk sett. God er den også (smak og behag, men må/bør vannes ut - så i praksis har du halvannenliter god whisky her)

Aberlour 12 - (Fin, frisk aroma av nøtter, sherry og tropisk frukt.) Veldig god og lettdrikkelig! kr 289,-


Andre anbefalte er f.eks:

Bunnahabhain Darach Úr - Snill, meget god Islay-whisky - 389,-

Laphroaig Quarter Cask - Fantastisk, røyket Islay ("alle" skryter av denne) - 439,-

Highland Park Drakkar - Destilleriet som er litt av alt, smaksmessig. Veldig god . kr 329,-


Da har du litt å velge i.
 
Takk for tips, ønskeliste er sendt. Inkluderte Laphroaig PX Cask også. Blir spennende å se hva hun plukker opp, om noe :p