Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Hva slags whiskeyglass bruker dere folkens?

Et familiemedlem knuste nylig mitt whiskeyglass, dette var et krystallglass jeg har hatt i over 15 år, et smertelig tap.

Men ikke så galt likevel, for nå må far kjøpe nytt glass. Jeg har også de klassiske glasset Glencairn, som er et flott glass når man skal lukte og smake på whiskey, og bruker dette endel men jeg får ikke høytidsføelsen ved å bruke dette glasset. Når jeg skal sitte i godstolen og virkelig slappe av er det bare en type glass som gjelder; klassisk tumbler i håndkuttet krystall, må være litt stort med en viss vekt på mellom 4-500 gram, først da får jeg godfølelsen. Vi har andre whiskeyglass i huset men dette jeg er på jakt etter skal være det spesielle glasset kun far skal bruke.

Hva foretrekker dere? Har sett på irske Waterford, klassisk irsk krystall, engelske Royal Brierley og endel andre krystallglass fra tradisjonelle produsenter, også det såkalte Blade Runner glasset, en kopi av glasset Harrison Ford drakk Johnnie Walker fra i filmen med samme navn, dette er et kraftig glass med rette kantete linjer, fåes i to størrelser; 22cl og 37cl, koster ca 600 pr stk, ser imponernde ut på bilder iallefall.

Noen forslag??
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Hva slags whiskeyglass bruker dere folkens?

Et familiemedlem knuste nylig mitt whiskeyglass, dette var et krystallglass jeg har hatt i over 15 år, et smertelig tap.

Men ikke så galt likevel, for nå må far kjøpe nytt glass. Jeg har også de klassiske glasset Glencairn, som er et flott glass når man skal lukte og smake på whiskey, og bruker dette endel men jeg får ikke høytidsføelsen ved å bruke dette glasset. Når jeg skal sitte i godstolen og virkelig slappe av er det bare en type glass som gjelder; klassisk tumbler i håndkuttet krystall, må være litt stort med en viss vekt på mellom 4-500 gram, først da får jeg godfølelsen. Vi har andre whiskeyglass i huset men dette jeg er på jakt etter skal være det spesielle glasset kun far skal bruke.

Hva foretrekker dere? Har sett på irske Waterford klassisk irsk krystall, engelske Royal Brierley og endel andre krystallglass fra tradisjonelle produsenter, også det såkalte Blade Runner glasset, en kopi av glasset Harrison Ford drakk Johnnie Walker fra i filmen med samme navn, dette er et kraftig glass med rette kantete linjer, fåes i to størrelser; 22cl og 37cl, koster ca 600 pr stk, ser imponernde ut på bilder iallefall.

Noen forslag??

Dobbeltpost......
 
Har faktisk ingen tumbler og jeg liker å lukte/smake med Glencairn sine glass. Jeg liker godt hvordan den sitter godt i hånda, men skjønner hva du mener med "far's glass", selv om jeg ikke er far enda :)
 
Til sprit bruker jeg enten Riedel Vinum Port eller Cognac. Synes de fungerer med det meste.

641660R.jpg


641671R.jpg
 
Min favoritt whisky er Svæveru' korets egen Springbank. Denne er en gave koret fikk 500l av til sitt 50 års jubileum i 2000. Den er 60% på tønna og har en veldig fyldig smak. Vi besøker tønna vår på Springbank destilleriet når vi er i Skottland annet hvert år.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Har faktisk ingen tumbler og jeg liker å lukte/smake med Glencairn sine glass. Jeg liker godt hvordan den sitter godt i hånda, men skjønner hva du mener med "far's glass", selv om jeg ikke er far enda :)


Enig, det eneste "ekte" whiskyglasset som er lagd for det. I gamledager brukte de tumbler glass på bar forrdi de ikke var så lette å velte når klientellet ble drita ;)
 
Da ble det nytt glass, handlet på ebay for 200 kroner, brukt men kan ikke se noen merker så uttrykket "som nytt" er på sin plass;

O7kKInO.jpg


Er meget fornøyd med dette, gir en god følelse å holde pga vekt, kvalitet og design. Glasset er produsert av Stuart i Stourbridge England med design "Cheltenham", solid vekt og hadde nok en nypris på 4-500 kroner pr stk, er fornøyd med dette men regner med at det blir et glass av typen "blade runner" også etterhvert, det ser slik ut;

sGpBm1U.jpg
 
Har de siste to ukene benyttet en del av fritiden på ulike whiskysider på nettet - og selvsagt lyttet en god del til Ralfys reviews og infotainmentvideoer. Hans videoer, enten det er reviews av f. eks. whisky, eller annen fakta og subjektiv informasjon om emnet single malt - har vært svært nyttig. Ja, så her jeg blåst gjennom denne tråden som supplement.

Har anskaffet noen ulike utgaver jeg har notert ned som jeg ville ha som noen referansepunkter i wave 1. Har andre kandidater på papiret som skal innkjøpes senere - hvis da ikke min initielle reise fører til at jeg bør styre unna visse potensialle kandidater av wave 2 av innkjøp. Uansett, reisen i en ny verden er begynt.

Har tildigere sporadsisk drukket whisky. Drukket. Ikke luktet, luftet, notert, luktet, luktet og smakt og sammenlignet. Mao. i en trainee-fase her. :)

Følgende er innkjøpt nylig (wave 1):
  • Springbanks Hazelburn 12 YO
  • Balvenie DW 12 YO
  • MacAllan Old Cask 15 YO (D. Laing)
  • Benromach 10 YO
  • Glenfarclas 21 YO
  • Bunnahabhain 12 YO
Alle (utenom én) er åpnet for få et inntrykk av duften. Fire av dem er systematisk smakt. To av dem er nytt enten alene eller med kaffe og sjokolade.

Jeg innser at dette kan bli en kjekk reise. Ikke nødvendigvis pga. alkoholen, men pga. lukt- og smaksopplevelsene - og lærdommen og smakshorisonten dette gir. Bare på lukt er det et ganske bredt spekter blant de åpnede - og jeg har enda ikke kommet til wave 2 (e.g. Ardbeg, Laphroaig, Lagavulin) og wave 3 (Benriach, Aberlour, Glengoyne) og wave 4 (utenlands single malt; japan, etc)..

Takk for en inspirerende tråd, som startet en ny reise for meg.

PostScript: Whiskyflasker er som klokker; de skal brukes. Å stable flaskene uåpnet i et skap virker meningsløst. Ingen safe queens. :)
 
3 dager i Edinburgh, så på både tumblere og ikke minst flasker med innhold, utvalget syntes uendelig.
Men klarte ikke å overbevise meg selv om at whiskymannen i meg finnes, så ble ingen handel... - patetisk :(
 
@westmouth - "trikset" er å kjøpe 1-2 (gjerne i smaksprøver; 3cl - eller hva med 20cl eller sogar 50cl) typer i ulike ender av enkelte skalar, for å få et referansepunkt - og navigere seg utifra det. Først når man vet hvor man er - og vet om man liker der man er, så vet man i hvilken retning man skal gå for å finne hva man liker bedre.

Min begrensede erfaring med denne hobbyen, er at whisky er såpass variert mtp. lukt og smak og kompleksitet - at man kommer til å finne sin(e) foretukne whisky til slutt.

Variasjonen innen single malt er såpass stor, at problemet er ikke at det ikke finnes noe man liker - men å finne veien dit. Ulike reviews er nesten bare forvirrende, for det finnes så mange omtaler av god whisky - men ikke alle er i din gate.

Skaff deg et referansepunkt - eller to - og ta reisen derfra. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore og westmouth
Ikke patetisk westmouth. Alle må ikke like whisky, takk og lov, prisutviklingen har vært ille nok grunnet høy etterspørsel i en del år nå.

Flott med flere bidragsytere i denne tråden Loevhagen, ser du har gjort hjemmeleksen din i wave 1.
Er det den nye 10 år fatstyrke fra Benromach du har kjøpt?
Ser den ordinære 10 år på 43% er utsolgt fra polet sin leverandør for tiden. En ung whisky av svært høy kvalitet, som bare blir bedre jo lengre ned i flasken du kommer, og da mener jeg ikke på samme kvelden; )

Selv nyter jeg Ballantines 17, Bunnahabain 12 og Glenlivet 18 år i kveld.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore og Loevhagen
Er det den nye 10 år fatstyrke fra Benromach du har kjøpt? ... Ser den ordinære 10 år på 43% er utsolgt fra polet sin leverandør for tiden. En ung whisky av svært høy kvalitet, som bare blir bedre jo lengre ned i flasken du kommer, og da mener jeg ikke på samme kvelden; )

Selv nyter jeg Ballantines 17, Bunnahabain 12 og Glenlivet 18 år i kveld.

Det er 43%. Har nøyet meg med 1 glass av den i kveld - og jeg er forundret over torvrøyk-gehalten i denne ut ifra beskrivelser på nettet. Springbanks Hazelburn 12 har hakket mer torvrøyk (eller peat smoke som det heter på nynorsk anter jeg). Initielt var jeg ikke så pro-røyk, men når man er på denne reisen for primært å lære så legger man merke til mer enn "bare røyk" - og opplevelsen blir positiv.

Det "skumle" blir å gå direkte fra den enen enden av skalaen til den andre uten å gå via det jeg prøver nå; gå ulike inkrementelle (teoretiske) skritt fra en ende av skalaen til den andre enden.

Jeg innser imidlertid at denne såkalte skalaen har mer enn én dimensjon. :)

Hva synes du om Bunnahabhain 12, da?
 
Redigert:
Selv forbinder jeg ikke røykpreg med Benromach sin 10 åring, men det spiller ingen rolle, det er din egen opplevelse av whiskyen som er fasiten. Men...ikke sikkert du kjenner samme røykpreg etter wave 2.

Bunnahabain 12 synes jeg er en svært god standardtapning, med klart sherrypreg og en anelse røyk.
 
@Loevhagen - takk for tips. Langt inne i et skap har jeg et par flasker stående og støve ned.
Noen formening om hva slag referansepunkt, om noe, disse vil kunne skape, hva bør jeg smake?

IMG_20151204_233109_zpsssaq7s1a.jpg

IMG_20151204_233158_zpsvievuiav.jpg
 
Selv forbinder jeg ikke røykpreg med Benromach sin 10 åring, men det spiller ingen rolle, det er din egen opplevelse av whiskyen som er fasiten. Men...ikke sikkert du kjenner samme røykpreg etter wave 2.

Nettopp - så etter å ha lest litt før kjøp av denne, var det nettopp røykpreget som overrasket meg. Mange nevner ikke røyk - mens 1 gjør det. Mindre enn Hazelburn 12, som igjen sikkert er "bare barnematen" i forhold til e.g. Ardbeg - eller wave 2, som du sier. :) In for a surprise I guess.
 
@Loevhagen - takk for tips. Langt inne i et skap har jeg et par flasker stående og støve ned.
Noen formening om hva slag referansepunkt, om noe, disse vil kunne skape, hva bør jeg smake?

Notér hva du liker - og ikke liker med disse - med / uten litt vann og de har stått 15-30 min. Ta det derfra. Ikke mer komplisert enn det. Dvs. jakt på de smaker du vil ha mer av - og styr unna de smaksdeler du ikke vil ha.

Nå har du to punkter. Ved å kvalifisere disse to, vil du peke ut det tredje punktet - og samtidig få en retning du bør gå i hvis du vil finne noe du liker spesielt.

Generelt råd: Ikke hør for mye på andre, fordi de kan ha andre smaks- og luktpreferanser enn deg. Det finnes egentlig ikke dårlig whisky på Polet - bare ulike typer. Leser man utelukkende reviews og leter etter 4 og 5 av 5 stjerner - eller 90+ av 100 poeng - så blir det hele bare tull, for alle bedømmer ting ulikt. Ta det steg for steg selv.

Selv så begynte jeg i den enden av skalaen som er ansett som "éndimensjonal, lite kompleks, smooth og innsmigrende". Jeg trives der. Om jeg klarer å utvikle smaken i en annen retning? Helt sikkert - men må ta det stegvis og samtidig forstå de ulike stegene.
 
Redigert: