Har hatt denne i hus for et år siden. Den kostet 2k, og jeg følte at den ikke var verdt pengene.
Om du syntes den du smakte på i går var for søt, tviler jeg på at du like de norske standardcognacene. Det er til tider regelrett karamellsaus.
Jean Fillioux er en liten produsent som lager gode cognacer med lite tilsetningsstoffer. Cognacene derfra holder jevnt over meget god kvalitet. Denne til 1200,- var super.
Tar meg friheten til å sitere brukeren "wotg" fra hifisentralen.no
"K.A.R.A.M.E.L.L!
Så godt som alle de "Norske" cognacene er rett og slett grufulle, Er rimelig sikker på at mange av de ligger tett opptil maksimumsgrensen for hvor mye karamell det er lov å tilsette...
Prøv de små produsentene som holder til i Grand Champagne området, som f.eks Pierre Ferrand og Jean Fillioux, en meget annen opplevelse, her smaker du faktisk hva lagringen gjør med druene istedenfor den jævla karamellen!"
og
"Sitat fra: C. Alshus på desember 22, 2008, 02:21:52
WOTG.
Har du noen gode tips på litt bedre og mer smaksrike typer? Synes Braastad XO er for søtt og for kjedelig i smaken. For mye tresmak (eller er det dette som er fat?) med en gang cognacen kommer i munnen.
Jeg liker de cognacene som lar opphavet og foredlingsprosessen skinne gjennom.
Mange gode merker å ta av, de fleste desverre på bestillingsutvalget.
De små produsentene som holder til i Grande Champagne området har mulighet til å holde høyere standard og et jevnere produkt enn f.eks Hennessy som er avhengig av å kjøpe inn druer eller ferdig destilert sprit fra hundrevis av bønder spredt over hele cognac området.
Leopold Gourmel er et ungt merke grunnlagt i 1977, de dyrker uten sprøytemiddler og lager små kvanta med minimalt ( eller ingen avhengig av typen) karamell.
Jean Fillioux og Pierre Ferrand er begge små produsenter i Grande Champagne. Delamain (som er den franske siden av Braastad) er et firma som selv ikke dyrker druer og helst foretrekker å kjøpe inn ferdig lagret sprit for så å foredle produktet vidre (såkalte negotiant firmaer) ikke min favoritt approach, men Delamain gjør ihvertfal dette på en meget god måte, jeg vil trekke frem Vesper som deres beste produkt.
Tesseron og A.E Dor er firmaer som begge spesialiserer seg i meget gamle cognacer, i praksis betyr det at deres unge produkter som VSOP og XO er noe man bør styre unna da disse er tilsatt endel karamell for å visuellt ligne litt på de andre produktene de kan tilby. Begge produsentene har en nummer serie A.E Dor fra 6 til 11 og tesseron som har forskjellige årstall på sine, 90, 76, 53 og 29.
Jeg liker A.E Dor No 8 og Tesseron 53 veldig bra, de har mye smak av drue, fat og blomster. Jeg er faktisk litt usikker på prisen, jeg tipper begge ligger på rundt 2000/flaske
Skal jeg anbefale en rimelig Cognac så pleier jeg å anbefale Meukow XO, da får du en Cognac med 100% Ugni Blanc dyrket i Grande Champagne med minimalt med karamell og til under tusenlappen.
Meokow har to forskjellige XO, en som bare heter XO og en som heter XO Grande Champagne, faktisk så foretrekker jeg den plaine XO`en best, den er mere fruktig og blomstrete, men den er litt vanskeligere å få tak i.
Det finnes mange andre gode produsenter, men nå har du ihvertfall noen konkrete produkter å lete etter, felles for disse produktene er at de representerer en stil som er meget langt unna den stilen de "Norske" cognacene satser på. Det krever nok at du er litt vant med sterk drikke og skjønner at ikke Cognac skal shottes! da disse Cognacene har en smak, aroma og finish som gjør at det ofte holder med et glass eller to før munnen og nesa nesten blir nummen av smak, etter det så er det jo som kjent perler for svin osv..."
og
"Ikke så mye spennende brut å få tak i på vinmonopolet
Kan dog komme med noen forslag på spennende Cognacer:
-Paul Giraud Vieille Réserve og Tres Rare
-Paul Beau hors d`Age
-Delamain Vesper
-Jean Fillioux Tres Vieux og Resreve familiale
-A.E Dor No6, 7, 8 og 9
-Brillet Trés Vieille XO og Trés rare héritage
-Leopold Gourmel Age des Épices
-Ragnaud Sabourin Florilége
-Pierre ferrand Abel
Jeg kunne sikkert gått on and on. Men dette er for det meste cognac fra små produsenter som holder høy kvalitet.
Smaksmessig så er disse Cognacene veldig forskjellige, men felles for alle sammen er at de er langt unna den "Norske" stilen med lite frukt, kort anslag, overdreven sødme og kraftig spritstikk i finishen.
Jeg tror de fleste Cognacene jeg har listet opp fåes på Norske pol. Prismessig så begynner denne listen på ca. 600,- for den billigste flasken, Hovedvekten av Cognacene ligger på 1000 - 1300,- og noen ligger over 2000,- merket."
og
"Har vært stille i denne tråden en stund.
Tenkte egentlig bare jeg skulle nevne at jeg her om dagen smakte på A.E Dor Vieille Reserve XO. En Cognac med mild rancio, tørket frukt og hint av anis.
En skikkelig flott Cognac til bare 895,- for flasken.
Ikke i samme liga som Pierre Ferrand Abel eller Brillet Très Rare Héritage, men så koster den jo også nesten en tredjedel.
Siden vi nå går inn i sommermånedene så vil jeg så absolutt slå et slag for Pineau Des Charentes.
Jeg synes Jean Fillioux sin Rosé variant er deilig.
Hvis man har en veldig søt Pineau slik som f.eks Tiffon sin så er den utrolig bra til å lage Charentinia, altså en Caipirinha, men med Pineau isteden for Cachaca. "
Håper det går greit å skrive om litt annet enn kun Whisky i tråden. TS.no er et bittelite forum og det blir små tråder uten liv om man skal stykke opp alt.