Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

Stemmer: 290 77,1%

• Antall stemmer
    376
Ble positiv overasket over denne
glenfarclas-21-year-old_1.jpg
koster "kun" 800 på polet.
Anbefales!
Men så er jo jeg svak for det meste med litt hint av sherry;)

Noen som har bestilt årets Cairdeas fra Laphroaig som har fått beskjed om at den er sendt eller fått bekreftelse? Har ikke hørt ett pip ifra dem, å pengene er trukket.

Har iallfall blitt skuffa så det holder når det gjelder kundeservicen til Laphroaig. Veldig synd da de etter min mening har den beste islay whisky'n

Ble positiv overasket over denne koster "kun" 800 på polet.
Anbefales!
Men så er jo jeg svak for det meste med litt hint av sherry;)

Ser at 25-åringen koster over dobbelt så mye.o_O
Pussig hvor dyrt det er med 4 år ekstra lagring gitt.
Må uansett prøve denne.
Har ikke hatt sansen for 12-åringen, men noen gode år på fat kan jo gjøre mye.

Alder på whisky er ofte litt oppskrytt/misforstått. Eksempelvis sherrywhisky; en førstegangstønne (first fill) lagret i 12 år er IMHO bedre enn et sherryfat som er gjenbrukt x antall ganger, men lagret i 18år.

Også, hvis utgangspunktet er bra -eksempelvis en Highland Park, blir 18åringen veldig bra. Er utgangspunktet dårlig så blir 18-25-... åringen heller ikke fantastisk.

Glenfarclas får ofte mye tyn fordi deres eldre versjoner er litt billigere -og dermed er opinionen at de ikke er like bra som de mer kostbare. Det er meget bra whisky, men priset litt billigere da de har et mye større lager enn konkurrentene. Har jeg hørt.

Back in the day kjøpte jeg en Highland Park 40år miniatyrflaske (5cl) bare for å prøve hvordan en whisky til 10 lapper/flaska (70cl) smakte. den var god, men den flaska koster nå 20-30 lapper. En miniatyrflaske på 3cl koster 2000kr nå... :eek:

Apropos det så kan jeg absolutt anbefale miniatyrflasker. Fin måte å prøve forskjellige whisky. 5 og 3cl er nok til 2 personer kan få et lite shotglass. I aller høyeste grad nok til 3-5 slurker. Miniatyrflasker fås kjøpt både masterofmalt og thewhiskyexchange. Funker utmerket. Dog pass på når tollregningen kommer. Tollere er ikke alltid like flinke til å beregne alko-avgift når det er 10-50 ulike miniatyrflasker med ulik størrelse og alkoprosent. Fikk sist runde en regning på 7800kr som skulle vært ca 1000kr. Gikk fint når jeg tok kontakt, men vær litt OBS.

Da skal jeg gratulere megselv med et lite strukturert innlegg og nyte en liten whisky for første gang på nesten 4mnd (kyssesyka er drit for en whiskyfanatiker -men frisk nok nå)

Jeg elsker sherry, og særlig first-fill. Det er en skikkelig smaksbombe!
Hvordan er denne, både mtp. tilgjengelighet og smak?

Tilgjengeligheten er bortimot fraværende. Kjøpt for en del år siden når whisky ikke var helt villt priset. Tror jeg kjøpte denne for 400£ i England. Senere tid er de jeg har sett vært tilgjengelig for 1500-2000£.. det er vel det en 37år gammel Glenfiddich sherry ligger på.

Hadde jeg bare visst dette når jeg kjøpte den så hadde jeg aldri drukket den.

Den smaker OK. Søt og god. Har smakt bedre. Til 1/10 av prisen.

Minner om gamle kjøp/salg på forumet når du kunne plukke opp submarinere for 20k.

20170805_225500.jpg

Her fikk jeg meg en enorm overraskelse.
Har tidligere ikke likt verken smaken eller lukten av Glen grant. Synest det har smakt bittert og lukter aceton. Men denne er noe av det beste jeg har smakt. Kan det ha noe med filtrering og karamell farge og gjøre? Eller kan smaken sansen endret seg? Hmmm... positiv overraskelse på en mandag :D

• Liker
Reaksjoner: Pasop, HerrUr og UJU
Chill filtering eller ikke skal etter sigende ikke påvirke smaken.
Det samme med tilsetning av farge, selv om ekspertene hevder å kjenne forskjell.
Tviler på at jeg klarer å kjenne forskjell med min relativt uerfarne gane.;)
Ellers har jeg opplevd at en type whisky smaker herlig en dag, og som dårlig spylevæske en annen.
Dagsformen har mye å si.:)

Er det forresten noen som har gode tips til en sherrybombe med røykpreg? @ErikR
Har blitt venner med Lagavulin igjen, men trenger litt variasjon i skapet.:p

• Liker
Reaksjoner: Pasop
Chill filtering eller ikke skal etter sigende ikke påvirke smaken.
Det samme med tilsetning av farge, selv om ekspertene hevder å kjenne forskjell.
Tviler på at jeg klarer å kjenne forskjell med min relativt uerfarne gane.;)
Ellers har jeg opplevd at en type whisky smaker herlig en dag, og som dårlig spylevæske en annen.
Dagsformen har mye å si.:)

Er det forresten noen som har gode tips til en sherrybombe med røykpreg? @ErikR
Har blitt venner med Lagavulin igjen, men trenger litt variasjon i skapet.:p

Nevner noen jeg personlig liker meget godt

Highland Park 18yo -smaker ALDRI spylervæske. Denne vet jeg du likte på whiskytreffet hvertfall..
No further introduction. Linker til 21yo på pur f. Og at den er god. Men koster akkurat nok til at det svir litt mer enn alkoprosenten tilsier. Dog discontinued og makabert nok en flaske man kan påstå er "billig" på polet.

Ardbeg Uigeadail -tas med noen dråper vann (54%)
Et røverkjøp.

"In 2009, Jim Murray’s Whisky Bible named Ardbeg Uigeadail ‘World Whisky of the Year’ – in praise of its “utter silky brilliance” and “complexity on a level only a handful of distilleries in the world can even dream of reaching.”
Pronounced ‘Oog-a-dal’, it’s a special vatting that marries Ardbeg’s traditional deep, smoky notes with luscious, raisiny tones of old ex-Sherry casks. Ardbeg Uigeadail was voted by the 120,000+ strong Ardbeg Committee as their favourite Ardbeg. Non chill-filtered at 54.2% ABV"

Balvenie 15yo Single Barrel Sherry Cask

Lenge siden jeg har smakt, men husker at den var veldig god.

Apropos spylervæske, denne bør stå i giftsentralens register. Skulle du komme i skade for å få i deg noen glass av denne bør du oppsøke hjelp. Ikke nok med det, har du i tilegg kjøpt den for 2000kr blir du også svindlet -i tillegg til kjemisk kastrert.

Denne

Smakt på whiskymessa i 2014 tror jeg. Husker at den var bra, men ikke noe mer enn det. tror kanskje den mangler litt røyk. Sherrywhisky kan i enkelte tilfeller bli litt for mye dessertwhisky.

Vinmonopolet på kvadrat har den inne i sortementet. Kanskje noe å prøve? Greit priset tilsynelatende.

• Liker
Reaksjoner: Preacher og UJU