Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

Stemmer: 290 77,1%

• Antall stemmer
    376
Angående clenfarclas 21 så reagerte eg på at den vr såpass sitruspreget . For meg var det litt overraskende og andre smaker vart litt borte .
Hmm, kan ikke huske at Glenfarclas 21 hadde en utpreget sitrussmak som tok over. Men om du føler det, prøv å gi den rundt 20 minutter i glasset med bittelitt vann i først - det runder den godt av. :)

Glenfarclas 21 har utpreget appelsinsmak slik jeg husker den. Generelt smaker den lite, men av det lille, så utgjør appelsin en relativt stor andel. Jeg liker appelsin, så slikt sett var de 5 flaskene med Glenfarclas 21 jeg hadde i hus en periode et hyggelig bekjentskap.:)

Redigert:
Hmm, kan ikke huske at Glenfarclas 21 hadde en utpreget sitrussmak som tok over. Men om du føler det, prøv å gi den rundt 20 minutter i glasset med bittelitt vann i først - det runder den godt av. :)

Det kan jo sjølvsagt være noke eg har ete e.l . Men det er vel en av dei første whiskyene eg har smakt som ha hatt så framtredande sitrus (eller appelsin kanskje )

Artig hvordan folk kan få ganske forskjellige oppfatninger av hvilken frukt de smaker i whisky. Er så fine nyanser, og det er jo dette som er så moro også.

Men et unntak tror jeg må være Dalwhinnie 15. Denne har etter min mening en så fremtredende pæresmak at jeg nesten begynte å lure på om de hadde blandet inn pæresaft første gang jeg smakte den. :p

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr
Jeg forbinder Dahlwinnie 15 først og fremt med honning. Ralfy mener kvaliteten på denne har sunket i senere tid, ikke vet jeg. Har ikke hatt så mange flasker av den, men har absolutt likt den.

Honning og karamell hørest ut som kjente smaker i denne ja .
Eg syns den har et hint av kanel også.

Macallan 12y fine oak er en annen som eg tenker på med hint av karamell og pære , men denne er ganske meir vanilje en honning .

• Liker
Enig, honning er en veldig fremtredende smak i Dalwhinnie. Den er god, men blir kanskje litt i overkant søtlig for min smak. Dette er noe av det jeg likte så godt med Balvenie 12 - den har også et godt innslag av honning og sødme, men mer balansert mot andre smaker. Den er litt "spicy". :)

• Liker
Av desse søtere whiskyene så er vel Glengoyne en absolutt favoritt med lang og god ettersmak.

Method and madnes single pot still er en som også er både søt og spicy. Eg har ikkje fått testa den so mykje endå , men lovande dei få glassa eg har prøvd.

En anna som eg kun har testa når eg var ute på reise er yamazaki mizunara cask, denne virka veldig spennande og er en eg vil prøve å få tak i.

På tide å komme ut av skapet...;)
Har selvsagt et par flasker av Lagavulin DE i back-up nede i kjelleren.

20180319_175553.jpg

Ahh, etter en lang dag kan jeg endelig synke ned i sofaen med et glass Bruichladdich Classic Laddie og nyte starten på påskeferien. Med et par teskjeer vann i er denne en av de beste urøkte whiskyene jeg har smakt - akkurat nå smakte dette helt himmelsk.

God helg og god påske folkens! :)

PS: Nydelige samlinger over her.

Hvordan er den Talisker 18'en sammenlignet med den vanlige 10'ern?

Har ikke åpnet den ennå, men forventer en god dose moden sjøsprøyt.
Siden den ble kåret til verdens beste single malt i 2007 blir forventningene naturligvis høye.
Vurderer å skaffe en reserveflaske før jeg åpner denne.

Siste slanter av Lagavulin DE på hytta.
Har heldigvis noen flasker i bakhånd.;)
20180323_185843.jpg