Denim tråden 👖 - Raw, selvedge, heavyweight ++

Har Bergen Denim "riktig" symaskin til chain stitching i tykk denim?
Min venn Pascal er skredder og holder til på butikken Off Carnaby. Han er også involvert med firmaet Bergen Denim og har laget prototypene for de.
Han nevnte at han har en ny symaskin for denim, så det er kanskje den du mener? Men jeg kan ingenting om dette så skal ikke si noe sikkert.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: lobergen
Fikk forresten tips fra Bergen Denim om å lage en strek på innsiden av lommen for hver dag den brukes. Det er vist en denim nerde greie? Jeg vet ikke hva jeg skal med den informasjonen, men hvorfor ikke. Skrev inn datoen for første dag i bruk og lagde en strek. Så får vi se hvor lenge det er morsomt.

Poenget er å logge antall dager i bruk, første bløtlegging, første vask, osv.
Også se hvordan "fadingen" utvikler seg med bruken.
For mer nerding sjekk ut indigoinvitational på instagram. ;)

Jeg har hørt at dette med å ikke vaske også fører til slitasje fordi fibrene blir tørre eller noe sånt.

Googlet nå, ser ut som det kan være hold i at å vaske jeansene redder skrittet

Jeg har hørt at dette med å ikke vaske også fører til slitasje fordi fibrene blir tørre eller noe sånt.

Googlet nå, ser ut som det kan være hold i at å vaske jeansene redder skrittet

Mnja, jeg har også lest den siden, og det er forsåvidt også korrekt at stivelsen som er i ubehandlet denim forårsaker slitasje.

Men etter min erfaring er det stresset som stoffet blir utsatt for som har mest å si.
Trange lår og lavt lortfall -> mye strekk og stress i stoffet -> skrittet ryker.
Vide lår og høyere liv -> skrittet ryker ikke.

Nudie buksene mine ryker i skrittet ca samtidig som første hull på høyre kne. Gustin, i mer amerikansk snitt, har intakt skritt etter 2 lapper på høyre kne.

Kan dele litt av denne tungvekteren. Iron Heart 25 Oz
IMG_5685.jpeg
IMG_5684.jpeg
IMG_5686.jpeg

Begynte å høre om selvedge ifra en kollega etter sommeren ifjor og etter at denne tråden ble opprettet så har jeg gått til innkjøp av Nudie Jeans Gritty Jackson dry ace selvage.

Har 2 par Gritty Jackson i "vanlig" fra før av så gikk derfor en kjent modell.

Her er dag 5 med buksa på :
IMG_8444.jpeg

Satser på 100 dagers bruk uten vask, så skal prøve å huske på å legge ut bilde her da 😊

Jeg synes du passet den veldig godt! Jeg føler den er litt baggy på meg enda, men den blir bedre dag for dag (er på dag 4 eller 5 nå, må sjekke innerlommen)

Siden jeg ikke har lyst å ødelegge lommene på min nye bukse, men samtidig ikke er komfortabel med å henge nøkkelknippe utenpå på buksen så har jeg gått til anskaffelse av denne fantastiske tingen. Anbefales på det sterkeste;

@Kruttskjegg Takk! Det nøkkelfestet er til en kortholder jeg bruker på jobb, driver å eksperimenterer med det nå, så avbildet blir nok ikke løsningen i fremtiden.
Skulle helst hatt en ID-kort holder i lær og en kul snelle med uttrekkbar snor. Driver å leter😊

@Ompalompa Jeg gikk for samme størrelse. 34x32 👍🏻

• Liker
Reaksjoner: Ompalompa
IMG_3701.jpeg

Jeg klarer ikke helt slå meg til ro med denne buksen. Føler den er veldig baggy på meg fra knærne og ned? Ikke noe jeg legger merke til selv, men synes veldig godt på bilder.

Spennende at denne buksen nærmest blir grå i sollys, men har en mørk blåfarge innendørs. Er veldig fornøyd med kvalitetsfølelsen ellers. Virker utrolig solid og blir glad hver eneste dag jeg tar den på.

Har faktisk fått veldig mye komplimenter fra andre når jeg går med den. Det har aldri skjedd med andre jeans før.

Vis vedlegg 391389

Jeg klarer ikke helt slå meg til ro med denne buksen. Føler den er veldig baggy på meg fra knærne og ned? Ikke noe jeg legger merke til selv, men synes veldig godt på bilder.

Spennende at denne buksen nærmest blir grå i sollys, men har en mørk blåfarge innendørs. Er veldig fornøyd med kvalitetsfølelsen ellers. Virker utrolig solid og blir glad hver eneste dag jeg tar den på.

Har faktisk fått veldig mye komplimenter fra andre når jeg går med den. Det har aldri skjedd med andre jeans før.
Jeg er jo ferskere enn deg i dette men er det ikke lenge lenge igjen før den er ferdig formet til deg?
Jeg hadde ventet for å se utvikling. Pluss etter min mening så ser den helt topp ut .

Redigert:
Om du er vandt med mer slim fits, så tar det nok litt tid før du blir vandt med det. Jeansen ser på ingen måte for baggy ut, heller ikke på bilde. Den er nok fremdeles noe stiv i stoffet, men det går seg til.

Ok tusen takk for tilbakemelding. Da skal jeg prøve å slå meg til ro med at det ikke ser snålt ut. Jeg er vant til å gå KUN med Levis 512 som er tapered modell, altså blir smalere fra kneet og ned mot ankelen. Jeg har foresten enda mere denim å vise dere i løpet av uken ;) 2 nye bukser og 1 ny jakke

Her modellen Oddemann; https://www.nudiejeans.com/product/gritty-jackson-dry-selvage

• Organic cotton
  • 13.75 oz. Rigid Japanese Selvage denim
  • Greencast denim
  • Orange thread at seams
  • Orange and Indigo thread at Inseam
  • Orange back pocket embroidery
  • Antique silver trims
  • Zip fly
  • Jacron patch
  • Regular fit
  • Mid waist
  • Straight leg
  • Regular leg opening
100% Cotton
Made in IT

Description​

This right here is special to us, the 13.75 Kaihara Dry Selvage. It left us in awe back in 2001, and thanks to its incredible aging property, it still does to this day. It is the first selvage denim we ever used, and it is one reason Nudie Jeans exists. This is our heritage.You see, it was when one of our founders, Maria, got her eyes on this particular denim that what is today Nudie Jeans started to take form. And it's no wonder as it is exceptionally appealing - it has a deep indigo warp, unbleached, vintage-inspired ecru weft, tight construction, dry hand, and starchy crispiness. Yet, the greatest part of the denim is its aging property - how it evolves with wearing. To understand it, let us get a bit technical. The warp is first dyed in a dark sulfur dye and subsequently in indigo. This dyeing technique gives the Dry Selvage the deep and muted indigo blue hue that looks so utterly beautiful, accompanied by our orange thread. It is also what gives the denim its intriguing nuances as it ages. It is what we call a greencast denim, denim that has a slight greenish-blue hue that becomes more evident with wearing. With years of wear and some washes - as the dark denim turns lighter in tone - the greencast starts to lean towards a redcast - clear blue - hue. This is why it is so intriguingly beautiful and has remained in our collection since the start of Nudie Jeans back in 2001.We are very proud to offer Gritty Jackson Dry Selvage - our hats off for Kaihara's denim and indigo artisans, forever. We recommend 6 months of everyday wear before the first wash, if not longer. This way, you will end up with a beautiful pair of worn-in jeans. It sure is a long time; however, it's only a recommendation. As long as you give them love, the result will be great.

Tenker denne sitter fint og vil sitte enda bedre med tiden. Selv viste jeg meg å være litt for tjukk for buksa jeg kjøpte, men det løser seg kommende måneder med trening og kosthold. Jeg skal inn i den selvagen. Dyreste buksa jeg har kjøpt!

• Elsker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Tenker denne sitter fint og vil sitte enda bedre med tiden. Selv viste jeg meg å være litt for tjukk for buksa jeg kjøpte, men det løser seg kommende måneder med trening og kosthold. Jeg skal inn i den selvagen. Dyreste buksa jeg har kjøpt!
Veldig god motivasjon der!

• Liker
Reaksjoner: BigT
Kan dele litt av denne tungvekteren. Iron Heart 25 Oz
Vis vedlegg 390788Vis vedlegg 390789Vis vedlegg 390790
Får 25oz fra Big John også.

Det kommer jo an på hva man sammenligner med, men jeg kan ikke se at du kan ha noe særlig smalere bukser i ordentlig denim.

512 skal jo være litt smalere enn Nudie Lean Dean, som er 2 hakk smalere enn Gritty Jackson igjen. Gritty Jackson er strengt tatt en smal modell og den smaleste de selger i ordentlig denim, dvs. 100 % bomull og ikke noe strikk-tull med stillongs-følelse. Vet ikke hvor gammel du er, men i min bok er gullstandarden egentlig Levis 501 og den er bred nok til å få utenpå (smale) cowboystøvler. Det er ikke Gritty Jackson i nærheten av.

Synes de der ser helt riktige ut, og det synes tydeligvis andre også. :)