Poenget er at uansett hvilken modell Bjerke har for å bestemme hvem som får kjøpe, og hvem som ikke får, så bør dette gå frem i markedsføringen. Når en potensiell førstegangskjøper blar gjennom A-magasinet, og ser reklame for en Yacht-Master, så bør det jo gå frem der at dette er en klokke han ikke får kjøpt. Det bør stå en tekst som feks sier "En forutsetning for å kunne kjøpe dette produktet er at du er eksisterende kunde hos oss, og gjennom de siste X år har en større mengde andre produkter på din kjøpshistorikk."
Det er fraværet av disse opplysningene som gjør markedsføringen villedende. Nå ser man bilde av en flott klokke i et blad, går inn på nettsidene og finner mer informasjon og pris, og reiser til Bjerke med kredittkortet klart. Først da får du beskjed om at sorry, du må først handle en rekke andre produkter hos oss, før du kanskje kan få bestille klokka du egentlig kom hit for. Da fungerer jo reklamen som et lokkemiddel for å kjøpe andre produkter. Selv om det ikke nødvendigvis er intensjonen til Bjerke, så er det slik det oppleves for forbruker. Ergo: villedning.
Så kan man lage mange morsomheter rundt fakkeltog, helse og omsorg etc, men Bjerke som seriøs aktør må da som alle andre forholde seg til markedsføringsloven. De er ikke fritatt for denne, selv om de opererer i et rent luksussegment.
Det er fraværet av disse opplysningene som gjør markedsføringen villedende. Nå ser man bilde av en flott klokke i et blad, går inn på nettsidene og finner mer informasjon og pris, og reiser til Bjerke med kredittkortet klart. Først da får du beskjed om at sorry, du må først handle en rekke andre produkter hos oss, før du kanskje kan få bestille klokka du egentlig kom hit for. Da fungerer jo reklamen som et lokkemiddel for å kjøpe andre produkter. Selv om det ikke nødvendigvis er intensjonen til Bjerke, så er det slik det oppleves for forbruker. Ergo: villedning.
Så kan man lage mange morsomheter rundt fakkeltog, helse og omsorg etc, men Bjerke som seriøs aktør må da som alle andre forholde seg til markedsføringsloven. De er ikke fritatt for denne, selv om de opererer i et rent luksussegment.