Det kan se ut som om hypen nå er over

Her er noen priser fra 60 tallet . Er det noen som har en tidsmaskin Vis vedlegg 372678
Den mindre kjente nederst i "annonsen" bør man jo lese mer om:

aquastar-aquastarlet-mecanique-10.jpg
 
150 USD i 1965 ville vært 1,495.57 USD i 2024. Så en sub ville kostet deg 15 791,51 NOK i dag. Hvis vi slenger på MVA så ville en Submariner kostet deg 19740,- hos Bjerke i dag.

Vi trenger en TARDIS...
De siste 15 år har jeg bestandig sagt at en Submariner er ikke verdt mer enn 25000NoK.
Det er sånn Rolex får råd til å bruke over $100M/år i reklame budsjett.

Litt data der:

 
  • Liker
Reaksjoner: Hoover
150 USD i 1965 ville vært 1,495.57 USD i 2024. Så en sub ville kostet deg 15 791,51 NOK i dag. Hvis vi slenger på MVA så ville en Submariner kostet deg 19740,- hos Bjerke i dag.

Vi trenger en TARDIS...
Blir det mer riktig å regne ut prisen som en prosent av medianlønn f.eks?
 
Som alltid har @Hammerfjord satt seg inn i saken før han poster noe.
Imidlertid trenger vi ikke å gå lengre enn til TS «kjøp og salg», eller til Finn for å skjønne at hypen nå er over. Når tidligere populære klokker fra Rolex nå må «bumpes» i det uendelige, uten et salg og dato for første publisering er mer enn 6 måneder gammel, så er det ikke lengre noen tvil om at hypen nå er over. De som har brukt boliglånet til klokkekjøp vil «blø» - og de som har cash kan nå begynne å smile og få kjøpt det de har lyst på - uten tullete ventelister og vekting/«trynefaktor» hos AD. :)
 
Blir det mer riktig å regne ut prisen som en prosent av medianlønn f.eks?
Ikke lett å finne ut.
Gjennomsnittet er egentlig dratt oppover av folk som tydeligvis har "spesiell behandling".

"Det er nesten ingen som har en lønn som ligger akkurat på gjennomsnittet. I tillegg har over 60 prosent av lønnstakere lavere lønn enn gjennomsnittet. Det er fordi noen få lønnstakere med veldig høy lønn drar gjennomsnittet opp."

 
Ikke lett å finne ut.
Gjennomsnittet er egentlig dratt oppover av folk som tydeligvis har "spesiell behandling".

"Det er nesten ingen som har en lønn som ligger akkurat på gjennomsnittet. I tillegg har over 60 prosent av lønnstakere lavere lønn enn gjennomsnittet. Det er fordi noen få lønnstakere med veldig høy lønn drar gjennomsnittet opp."

Var derfor jeg tenkte median var mer nøyaktig ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
En Sub-dato koster nå 122900NoK.

Jeg har kalkulert litt...
I året 2000 kunne jeg kjøpe en Sub-dato med omtrent 2,3 måneds lønn i Norge.
Med det nåværende lønn i samme yrke(ifølge SSB og vi vet at de er generøse på tallene), man må nå ut med omtrent 3,6 måneds lønn for en Sub-dato.
Jeg tror ikke at det skal overraske noen.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
En Sub-dato koster nå 122900NoK.

Jeg har kalkulert litt...
I året 2000 kunne jeg kjøpe en Sub-dato med omtrent 2,3 måneds lønn i Norge.
Med det nåværende lønn i samme yrke(ifølge SSB og vi vet at de er generøse på tallene), man må nå ut med omtrent 3,6 måneds lønn for en Sub-dato.
Jeg tror ikke at det skal overraske noen.
Hva var prisen i 2000?
 
Hva var prisen i 2000?
Sub.SS date var på 3575 US$ i juli 2000 og $ var omtrent 8,6 NoK datiden.
Men kalkuleringen jeg gjorde for Norge i 2000 stemmer omtrent med prisene jeg så i 98 i Paris.
Prisene gikk littegrann oppover fra 98 til 2000 men ikke så særlig.
 
Som alltid har @Hammerfjord satt seg inn i saken før han poster noe.
Imidlertid trenger vi ikke å gå lengre enn til TS «kjøp og salg», eller til Finn for å skjønne at hypen nå er over. Når tidligere populære klokker fra Rolex nå må «bumpes» i det uendelige, uten et salg og dato for første publisering er mer enn 6 måneder gammel, så er det ikke lengre noen tvil om at hypen nå er over. De som har brukt boliglånet til klokkekjøp vil «blø» - og de som har cash kan nå begynne å smile og få kjøpt det de har lyst på - uten tullete ventelister og vekting/«trynefaktor» hos AD. :)
Men hva sier de på Klokkeriet?
 
Nå er det vanlige folks tur å tape penger på de klokkene de kjøpte mens renta var lav. De langsiktige trendene peker oppover for rentene og nedover for markedsverdier. Klokker kommer til å bli latterlig billige sommeren 2025. De som heier på "...at hypen nå er over..." kommer til å få så rett i det sentimentet at de ikke en gang kan forestilte seg hvor mye hypen (fortsatt) skal ned...