Det kan se ut som om hypen nå er over

Norge har ikke avblåst hypen og Bjerke lider ingen nød. Omsetningen går kun oppover, leverandørgjeld er redusert og bundet kapital i varelager knapt nok økt. Dette lever de godt med
 
Trodde hypen hadde lagt seg i Norge også med tanke på hvor lang denne tråden er blitt, med omtale av dalende priser på "brukt" klokker?
Om det skal bli dårlige tider i mange år fremover vil det vel bite på de til slutt også skulle en tro....
 
Dette er nok en irreversibel prosess som er blitt igangsatt når det var en «skyfri himmel» i bransjen. Håper virkelig dette går bra for de.
Og.. Bjerke vet alt om markedet for eksklusive klokker og vet nok at de må gjøre seg attraktive både for kunder og leverandører.
Må være merkelig å drive en forretning som er «truet» uansett hva de gjør.
Selger de ikke nok, så mister de agenturer.
Selger de for mye, så kan produsentene bli fristet til å åpne egne butikker, i et marked som de da vil se på som attraktivt.
Klokkeprodusentene har vist seg å være svært lite lojale ovenfor sine salgsledd.
 
Mange gode poenger her.
Bjerke har i seg selv ikke noe valg tenker jeg.
Det er tross alt et marked i bevegelse.
At de satser dypere på kapital konsolidering er egentlig bra.
Det blir nok en nedgang på dette markedet så lenge verden skal bli såpass ustabil, men det betyr ikke at markedet skal fryses heller.
Og jeg mener resesjon trenden kan utvide seg til 2028-2030, i det minste, før det stabiliserer seg.
Det er mange konserner som er avhengige av "buybacks" (baserte på billig lån) som skal få seg en sjokk.

Når det gjelder Bjerke, en konsolidering som gjør de en ledende leverandør i Skandinavia, kan forhåpentligvis hjelpe de til å surfe over det som kommer.
Spørsmålet blir: skal de Skandinaviske landene følge trenden EU kastet seg i?
Altså en kraftig økende statsbudsjett og voksende skattepolitikk som skal gjør at slangen skal spise seg selv til brytepunkt.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Mindre engasjement og dessverre veldig få unboxingtråder.

IMG_7632.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Dumt spørsmål, men har vært ute av gamet for lenge. Er datejust i stål noe man faktisk får kjøpt på dagen om dagen?
Har et vagt håp om at bruktprisene hadde blitt så "korrigert" at man faktisk fikk tak i noe av det man ønsker seg.
 
Dumt spørsmål, men har vært ute av gamet for lenge. Er datejust i stål noe man faktisk får kjøpt på dagen om dagen?
Har et vagt håp om at bruktprisene hadde blitt så "korrigert" at man faktisk fikk tak i noe av det man ønsker seg.
Datejust er ikke kommet helt dit at man får de over disk enda. Med mindre du vil ha Twotone.
Men gi det noen få måneder til å er vi nok der. Bruktprisene burde ligge omtrent rundt retail på DJ.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac og seiltid
Jeg følger heller ikke så godt med på ventelister og alt det der, men kan ikke noen sende meg en PM når det ikke lenger er ventelister på GMT-master i stål;)

Fra "spøk" (..egentlig ikke...) til alvor: Tror noen av dere som følger Rolex litt tettere at vi kommer dit I overskuelig fremtid?
 
Jeg følger heller ikke så godt med på ventelister og alt det der, men kan ikke noen sende meg en PM når det ikke lenger er ventelister på GMT-master i stål;)

Fra "spøk" (..egentlig ikke...) til alvor: Tror noen av dere som følger Rolex litt tettere at vi kommer dit I overskuelig fremtid?
Som nevnt over av @GrimReaper vil nok DJ være mer tilgjengelig i nærmeste fremtid. Men at GMT skal bli lett tilgjengelig i nærmeste fremtid tror jeg neppe. Selv om det nå skal komme en egen Rolex butikk i regi av Bjerke og Norge antakeligvis vil få flere klokker, så vil det fortsatt være et stort trykk på de mest populære, eksempelvis GMT i stål.
Det er uansett «enklere» å få tak i nå enn for 2-3 år siden, så pila peker nok mer riktig vei spør du meg :)
 
Jeg følger heller ikke så godt med på ventelister og alt det der, men kan ikke noen sende meg en PM når det ikke lenger er ventelister på GMT-master i stål;)

Fra "spøk" (..egentlig ikke...) til alvor: Tror noen av dere som følger Rolex litt tettere at vi kommer dit I overskuelig fremtid?
Rolex har bestandig tilpasset produksjonen sin til salget.
Da forventer jeg ikke at de skal produsere mer, hvis de selger mindre.
Eller er det noen som tror på at Rolex skal selge mer, mens alle andre gjør det motsatte?
 
Er det ikke det Rolex har gjort siden tidenes morgen da? De eier jo markedet og kan gjøre akkurat som de vil.
Rolex har bestandig minsket produksjonen når salget gikk ned, og dratt produksjonen opp når salget vokste.
De eier markedet?
Markedet er styrt av krefter ingen "eier", og til syvende og sist, er markedet avhengig av "tillit i morgendagen".
Er markedet bekymret eller usikker om fremtiden, skal markedet gå på sparemodus.
Rolex har null makt over dette, og følger trendene.
 
Rolex har full kontroll over markedet og styrer i stor grad både trender og volumet de kontrollerer markedet med. Uansett hvor mye verden går til helvete så er det alltid folk med penger nok.
Når jeg sa "eier" markedet så mente jeg at de har så stor andel av det at de i stor grad kan styre det.
 
Rolex har bestandig tilpasset produksjonen sin til salget.
Da forventer jeg ikke at de skal produsere mer, hvis de selger mindre.
Eller er det noen som tror på at Rolex skal selge mer, mens alle andre gjør det motsatte?
De har helt sikkert tilpasset produksjonen til salget og det vil de selvfølgelig også gjøre i fremtiden, men det er jo bare i de siste årene at det har vært ventelister på alt av sportsklokker i stål.
For 10-15 år siden fikk man vel kjøpt det meste over disk eller man fikk ihvertfall stå på en venteliste.
Det kan da ikke være helt utenkelig at man kommer dit igjen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos