Hyttas nyinnkjøpte Mercury 6HK 4 takt ble i vinter lagret slik familien i mange tiår har lagret en påhengsmotor. Det var feil. Hadde bruksanvisningen blitt lest ville feilen vært unngått, der var tydelig beskrevet at det kun var en ene siden som skulle legges ned ved lagring (altså ikke den siden motoren lå på i vinter).
Da motoren skulle startes ved sesongstart var det ikke mulig å dra ut startsnora. Etter mye prøving og smarte triks ringte jeg butikken motoren var kjøpt i. Hans første setning da jeg hadde forklart problemet var : "Hvordan er motoren lagret". Jeg: "Øhhh, vet ikke, pappa (kjekt å skylde på noen), på hytta, vet ikke. Øhhh". Han: "Dersom den har ligget med feil side ned har det sannsynligvis rent olje inn i forgasseren". Jeg: "Ok, mulig det, kan det fikses?". Hans like selvfølgelige svar: "Jada: 1, ut med tennplugg, dra i snora og tørk opp olja, 2. tøm forgasseren for olje og 3. om dette ikke virker, kom til meg". Enn så lenge er ikke denne dagen så bra.
I snart 20 år har alle problemstillinger jeg har stått ovenfor kunne løses i ppt. Der er jeg relativt komfortabel. Skrujern, sag, olje, etc. Ikke så komfortabel. Men! Jeg hadde ingenting å tape, hvis jeg ikke løste problemet måtte jeg uansett med motor på verksted. Jeg åpnet motorlokket. Googlet "forgasser påhengsmotor". Så noe som lignet bildet fra google og skrudde denne, som jeg mente skulle være forgasseren, løs. Etter noen minutter fant jeg olje. Etter noen nye minutter var alle delene skrudd på plass uten så mye som en eneste del for mye i båden!
Jaggu startet ikke motoren! Sjelden jeg har vært så stolt over bragder på ukjent mark! Denne sommerdagen var virkelig verd å leve
Og alt dette skjedde med en Rolex 116509 på armen. Vel å merke.