Dine keepers/din ultimate samling.

Medlem
16. nov. 2010
Innlegg
1.513
Sted
Oslo
Ok jeg vet vi har prøvd øvelser som dette før, hvis du bare kunne ha en klokke..... Dine tre klokker med et budsjett på 50k etc etc.
Allikavel håper jeg folk overlever en til.

Jeg har kommet til konklusjonen at 10 klokker er maks av hva jeg tror jeg kommer til å klare å bruke i fornuftig rotasjon. Kan godt eie mer enn det, men noen kommer neppe bli brukt noe særlig.

Så jeg ligger og drodler litt i hodet over hva denne skulle inneholde. Speedmaster pro er jeg så fornøyd med at jeg eldri ser for meg at den går, samme med sub no date som jeg nå søker etter, men hva mer?

Så hvilke 10 klokker ser dere for dere skulle være i deres idealsamling på 10 klokker. Eller hvilke skal i hvertfall være med, hvilke vil dere aldri selge.

Ingen kriterier, kanskje bortsett fra at det er greit at klokkene er innen rimelighetens grenser tilgjengelig. Ikke rams opp ti vintage rolex og patek til en mill pr stykk, men ikke la budsjett sette begrensninger.

Håper på spennende svar og bilder til inspirasjon.;)
 
Rolex Sub-c, Rolex Sub ND, Rolex GMT II-c, IWC Big Pilot, IWC Da Vinci Chrono, AP Royal Oak Offshore Diver, Panerai 312 og Panerai 197.

Dette er tatt på sparket. Ender nok ALDRI opp med en såå fet samling, men om vi legger sammen klokker jeg har eid er vi snart der :) Kan heller ikke garantere at det ikke kommer midre eller større endringer når jeg leser deres forslag.

Edit: Hvordan kunne jeg glemme 116718! Den må jo absolutt inn en dag.
 
10 er nesten i meste laget. Er sånn at jeg nesten må begynne å gruble. Velger blant klokker som er current models hos de ulike produsentene.

En trenger:
- En diver - Burde kanskje tatt 50 fathoms, men jeg liker den nye Perrelet Seacraft GmT med lenke.
- En beater - Omega Aqua Terra. Samme åssen den ser ut egentlig.
- En pen hverdags i stål - JLC Master Control Calender
- Pen hverdags i gull - Girard Perregaux 1966 Full Calender
- En GMT - JLC Reverso Duo
- Chrono - Grand Seiko Chrono SBGC005
- En firkanta - Tar en GP til jeg. Richeville Moonphase.
- En til å briefe med - IWC Portugese med noen komplikasjoner...
- Den ultimate klokka - Lange Datograph Perpetual
- En Rolex - Tja.. blir vel en grønn sub, kanskje?

edit: Legg merke til fraværet av de tre store, Patek Philippe, Vacheron Constantin, Audemars Piguet.
Morsomt å leke seg på denne måten. Dette var jo ei liste sånn på sparket. Ville garantert ikke sett slik ut dersom det var realitet. Og ok, den IWC'en var kanskje ikke innen rimelighetens grenser... hah.
 
Ikke lett, men mine i tilfeldig valgt rekkefølge.
Skulle nok klart å få most ett par til ned i den klokkeboksen der. Mangler ett par Rolex og diverse annet :p

1. Rolex Milsub med så gul patina som mulig :D
Rolex5517terug3B.jpg


2. Rolex Red sub til hverdags og fest :D
rolex_image.2311728.jpg


3. AP ROO Chrone Rubberclad
AP+ROO.jpg


4. Omega Speedmaster måneklokka
OMEGA_MoonWatch.jpg


5. Rolex Explorer II
Explorer-II-16570-W-23a.jpg


6. Blancpain Fifty Fathoms 50th anniversary edition 40 mm
BP50FathomsAnni.jpg


7. IWC Portuguese Chrono
30_PG_Chrono_Mood_4c.jpg


8. A. Lange & Söhne 1
a-lange-und-sohne---115.028_MED.jpg


9. Panerai 312
DSC00930.jpg


10. Patek Philippe Aquanaut 5165
Gall_Patek407.jpg
 
Jeg har en grense på maks seks klokker i rotasjon. Jeg er ingen samler.

Per idag så mangler jeg 3 distinkte klokker før jeg kan pensjonere meg fra denne galskapen, og disse skal jeg dra i land før jeg bikker 30.
 
Hmm, vanskeleg. Trur eg ville ha gått for denne kabalen:

Diver: Seadweller
Kvardagsbeater: Sub no-date, eventuelt Explorer II (kvit dial)
Beater-beater: Seiko 007
GMT: Pepsi gmt-master
Chrono: Speedy pro
Finstas: IWC portuguese
Den ultimate: Tie mellom Redsub og milsub, uavhengig av prisforskjellen.

Blei visst overvekt av Rolex gitt!:p
 
1. A. Lange & Sohne Grande Lange 1 i hvit gull
2. Audemars Piguet Royal Oak Offshore Diver
3. Patek 5960P
4. Rolex GMT Master Pepsi m/ gilt dial
5. Rolex Sea Dweller
6. Audemars Piguet Royal Oak Dual time i Roségull
7. Jaeger-LeCoultre Reverso Duo i Roségull
8. Jaeger-LeCoultre Master Compressor Memovox
9. IWC Big Pilot
10. Richard Mille RM 038
 
Mine:
  1. Rolex 16610LV - check
  2. Rolex 16710 pepsi - check
  3. Rolex datejust 36mm - check
  4. Rolex Cellini wg - check
  5. PP Nautilus
  6. AP Royal Oak
  7. Rolex Daytona
  8. Rolex Explorer II polar - Har hatt og skal ha igjen.:cool:
  9. Zenith El Primero
  10. JLC Master Compressor
  11. JLC Reverso Grande
  12. IWC Aquatimer (gamle typen)

Ja, det ble jammen meg mer enn 10 stk. det. Sånn kan det gå.;)
 
Keepers:

Longines Silver Arrow ca 1956 - beholdes av sentimentale årsaker/affeksjonsverdi, i tilleg til at den ser bra ut

Longines Big Black Dial cal 30 fra 1961 - finklokke som er jevngammel med meg og som har et av Longines' beste urverk

Orange Monster - fordi jeg har jeg blitt glad i denne styggingen og det var den første jeg kjøpte etter at jeg ble medlem i galehuset

Seamaster 2254.50 - finnes knapt noen penere klokke som faktisk "går til alt"

Speedmaster - fordi det er "måneklokka" med healite og stållokk. Dessuten er den relativt fin til kronograf å være

Aquatimer 3231-01 - fordi den er nydelig på armen og fordi omstendighetene rundt selve kjøpet er minneverdige


Ønskes/ultimate

Explorer I - fordi det er et utrolig vakkert allround-ur - og fordi det er en Rolex

Sub NoDate - fordi jeg utsettes for gruppepress her på sonen, samtidig som jeg liker den - og fordi det er en Rolex
Denne kan evt byttes mot en Sea Dweller.

Seamaster GW - nydelig klokke som jeg liker enda bedre enn Explorer II med hvit skive

Seamaster Chrono - den som ligner helt på 2254.50. Det er en nydelig kronograf. Og det er en Omega, noe som i seg selv er utmerket

IWC pilotur - har ingen pilot og ønsker meg det. Ikke nødvendigvis Big Pilot, den er i overkant stor.

Zenith El Primero - pga det tradisjonsrike urverket og jeg liker den 10-er kronografen

Nå er jeg vel snart kommet til 10.
Bortsett fra keeperne så kan denne listen komme til å endres underveis. Såpass har jeg lært meg her på sonen. Kanskje keeperne forsvinner også - hvem vet;)
 
Tror jeg skal være litt beskjeden i dag....
PP Aquanaut
BP ff
Beholder IWC Ingenieur Chrono
Og kanskje, bare kanskje, kjøper jeg en Sinn beater.

Det sier vel litt om galskapen her at dette er en beskjeden liste:D
 
Etter noen år med hyppig flipping og litt for mange klokker i boksen har jeg kommet fram til at jeg ønsket en kjerne av 3 klokker :

-PP Nautilus 5711- check
-AP RO 15300 - check
-SeaDweller 16600 - check

( + 4 eller 5 som kommer og går : Stowa Marine, DJ 1601, Vintage Omega/ Longines ...)
 
Hvis du spør meg i morgen, er svarene antakelig ikke de samme, men 03.11.11 kl. 09.00 ser det omtrent slik ut:

1. Lange Sax-0-mat Grand Date i platina
62.jpg


2. Blancpain Fifty Fathoms 40mm

picture.JPG


3. Rolex 1655

PA071354.jpg


4. Rolex Daytona

PC170466.jpg


5. Submariner 16800

P9200097.jpg


6. Milsub

MilSubClose.jpg


7. Explorer 36mm

P6290835.jpg


8. JLC Master Memovox

141.84.30_main.jpg


9. GO Senator Seventies

70s2.jpg


10. Blancpain Aqua Lung

blancpain-aqualung.jpg
 
Fantastisk mye pent å se her ute.
Det er lett å la seg inspirere av dette. Dessverre. Men så er det jo slik da, at av og til må man stå for et "NEI". Nok er nok.
Eller..... kanskje ikke.;)

Jeg har falt veldig for denne elegante saken fra Vacheron Constantin; - Malte Chrono/Telemetre.
Har gått svanger lenge med tanke på å ha en VC i samlingen, men ventet i det lengste. Denne modellen er discontinued, men det gjør egentlig ikke noe. Utsøkt urverk og fantastisk finish og detaljer i dial. Et ur etter min smak.

ced0ee41.jpg



Jeg har jo en Patek Philippe Nautilus 5712/1A.
Men, jeg går veldig og fintenker på om jeg ikke istedet burde hatt en 5980. Men her er jeg usikker. Jeg liker uansett veldig godt chronographen i denne.
Det betyr imidlertid at 5712/1A må ut, og jeg mister både månefase og Power reserve komplikasjonene. Det har jeg litt lite lyst til. Men det er morsomt å leke med tanken. 5980 kunne vært morsomt å ha. Absolutt.

6094e8fd.jpg



Og, så må denne IWC Portuguese Automatic inn igjen.
Tabbe å selge den. Ingen problemer med å erkjenne det. Heldigvis er jo denne hobbyen slik at det (nesten) alltid finnes en annen å få tak i om så skjer...;)

c03af2ea.jpg
 
Morsom tråd!

Har forsøkt å tenke litt funksjon og bruksområder i tillegg til at alle disse er klokker jeg syntes er flotte:

- Explorer 1 - 39mm
- 16610 LV
- 16710 Pepsi
- Speedy Pro
- Zenith Striking 10th
- BP FF
- PAM 372
- IWC Portugese (i gull?)
- PP Nautilus
- PP Cavaltera i hvitt gull
 
Mye flott å drømme om. Har tenkt litt til. Tror

1. Speedmaster Professional. - Er for kul, for mye historie og for mye wis klokke til ikke å ha.
2. Rolex sub no date - Kanskje tidenes mest omgjengelige klokke. Mathfjeld som hugger ved med den, jeg som fort ville brukt den til dress ved mindre formelle anledninger. Pluss at jeg får lette svettetokter hver gang jeg ser en.
(disse nevnte jeg jo sist.)

I tillegg

3. Zenith Striking 10th. - Forelsket meg helt i denne klokken hos David Andersen. Koser meg om dagen med å lese om Zenith ved å gå perm til perm gjennom reklameboken deres.
Panerai 005 - Aldri sett live, men synes den ser penest ut av alle på bildene. Sandwich dial,logo, liten sekundviser.

4. En Clean litt penere klokke til. Håper jeg faller såpass for enten Explorer 1, Datejust TT, eller Omega Aqua Terra at en av dem blir en keeper.

5. En skikkelig Patek dressklokke. - Men dette er såpass langt frem i tid og de har så mye pent (og dyrt) at hva det blir vet jeg ikke enda.

6. IWC Portoguese chrono - Ja det ble vel chrono nr 3 det, men denne er jo også så lekker.

Noen plasser i boksen til å rulere på er sikkert ikke dumt. Jeg sliter med å komme på fler.
 
Per 3. November 2011 ville min liste sett sånn ut:D

- Patek 5712
- AP Dual Time
- Panerai 270
- Rolex SD
- Rolex Explorer 2 42mm med hvit skive
- Rolex GMT-Master hel-gull
- Blancpain Fifty Fathoms
- IWC Portuguese
- IWC Big Pilot
- Hamilton Pan Europ
- Zenith Striking 10th.