Doxa-tråden

Dette er den "stille opposisjon" på TS, en liten revolusjon mot det etablerte og galopperende priser!;)

Interessant tanke og ikke min motivasjon i utgangspunktet, men når du nevner det, kjenner jeg at jeg i økende grad misliker å måtte be på mine knær om å allernådigst få lov til å kjøpe en Rolex fra AD uten å ha arvet ventelisteplassen fra min bestefar, så du har nok et poeng.

De som vil ha en Sub 116610/114060 og ikke får «lov til å kjøpe» en hos ad, kjøper ikke en hellgull en eller en datejust eller cellini, noe som Rolex kanskje håper på.

De finner alternativer og det er plenty i ulike prisklasser. Bl.a. Doxa, omega, IWC og Seiko. Tror at rolex taper på deres nåværende strategi på lang sikt.

For de som liker 70s Divers, er Doxa fine de.

Redigert:
De som vil ha en Sub 116610/114060 og ikke får «lov til å kjøpe» en hos ad, kjøper ikke en hellgull en eller en datejust eller cellini, noe som Rolex kanskje håper på.
Nå er det vel ikke Rolex sentralt som har bestemt at enkelte AD skal sette opp prioriteringsliste basert på kundeforhold, men ser forsåvidt poenget ditt.

Nå er det vel ikke Rolex sentralt som har bestemt at enkelte AD skal sette opp prioriteringsliste basert på kundeforhold, men ser forsåvidt poenget ditt.

Det er begrenset SS sportmodeller det er snakk om. Div lister er konsekvensen av det.

Black to Doxa.

Back to Doxa :)

3B003C8B-BE87-4DE7-B59F-E8375708C9F8.jpeg

Jeg poster bildene her, ettersom eieren sier disse er forgjengeren til Doxa sine dykkerur, og at de ble kjøpt opp av nettopp overnevnte.

Er det noen her som kjenner historien til Jenny?
Avbildet klokke eies av en kollega av meg, og han kjøpte den for 35+ år siden av første eier. En Jenny Caribbean 1000m. Første klokke godkjent til 1000 meters dyp. Og dannet ifølge
eieren, grunnlaget for Doxa sine senere klokker.

Årsmodell er ukjent

Edit: Som tilleggsinfo kan jeg si at jeg ble svært overrasket over at bezel er uni- og ikke bidirectional. Samt at det faktisk er klikk i bezel. Jeg var ikke klar over at så gamle klokker hadde det?
IMAG0982.jpg
IMAG0983.jpg
IMAG0981.jpg

Redigert:
Jeg poster bildene her, ettersom eieren sier disse er forgjengeren til Doxa sine dykkerur, og at de ble kjøpt opp av nettopp overnevnte.

Er det noen her som kjenner historien til Jenny?
Avbildet klokke eies av en kollega av meg, og han kjøpte den for 35+ år siden av første eier. En Jenny Caribbean 1000m. Første klokke godkjent til 1000 meters dyp. Og dannet ifølge
eieren, grunnlaget for Doxa sine senere klokker.

Årsmodell er ukjent

Edit: Som tilleggsinfo kan jeg si at jeg ble svært overrasket over at bezel er uni- og ikke bidirectional. Samt at det faktisk er klikk i bezel. Jeg var ikke klar over at så gamle klokker hadde det?
Vis vedlegg 88743 Vis vedlegg 88744 Vis vedlegg 88745

Jenny var er merke som ble etablert på 50-tallet i Lengnau Sveits av Gustav Jenny. Firmaet drev i starten med leveranse av komponenter til ur. På slutten av 60-tallet viste sønnen, Paul Gustav interesse for dykking. I 1968 lanserte firmaet hans Jenny & Cie S.A. modellen Jenny Caribbean 1000, den første dykkeren med WR på 1000m. Caribbean hadde en spesialkasse, med patentnavnet "monobloc triple safe".

Jenny drev med videreutvikling av flere modeller hvor Caribbean 700 var blant de mest populære. Senere kom modellene 1500 og 2000. En annen serie het Sealab.
De holdt på utover til den store quartz-bølgen på slutten av 70 begynnelsen 80, men klarte å overleve ved å gå tilbake til leveranse av ur komponenter.

De kjøpte senere opp varemerket Doxa som gikk konkurs i 1985. I 2002 ble Doxa "gjenopplivet". Fisk logoen til Jenny har erstattet seilskipet bakpå de nye Doxa urene.
Så vidt meg bekjent var Jenny og Doxa to helt seperate produsenter, men åpenbart at Jenny "lånte" fargen på urskiven som Doxa hadde på sin første dykker i 67.