Dressklokke - Hamilton eller Certina?

Todda

Støttemedlem
Medlem
14. mars 2013
Hei godtfolk!

Jeg er på utkikk etter en dressklokke/finklokke som jeg også tenker å bruke en del til hverdags.

Jeg har sett meg ut to klokker som er aktuelle. Men jeg vil gjerne ha innspill om andre modeller ut fra de preferansene dere kan se ut fra modellene jeg presenterer under. Så mitt spørsmål er egentlig – hvilken av disse ville dere valgt, og hvorfor? Er det noen som har erfaring med noen av disse klokkene? Og hvilke andre klokker i samme stil kan dere foreslå? Prismessig kan jeg godt gå opp litt, men ikke for mye (tror jeg…).

Så litt om de jeg vurderer:

Hamilton Intra-Matic Automatic, 38mm, stål

IMG_2913.jpg

Hamilton Intra-matic 38mm Watch Review | aBlogtoWatch

Hamilton Intra-Matic Automatic H38455751 Mens Watch

Samme modell i «gull»:
HAMILTON_INTRA-MATIC_DIAL1.jpg

HAMILTON_INTRA-MATIC_CASE3.jpg

Hamilton Intra-matic Review | watch reviews on worn&wound

Hamilton Intra-Matic Automatic Silver Dial H38475751

Det jeg ikke forstår er «førpris»-forskjellen hos CreationWatches, der stålutgaven er mye dyrere.

Jeg har ikke sett den «live», men med et nokså normalt håndledd, og ut fra hva jeg leser på nettet, er den stor nok for meg. Jeg vurderer IKKE 42mm-utgaven. Det er for stort for et dressur, synes jeg.

Den har også et godt urverk, nemlig ETA 2892 A2. Ellers liker jeg at den er slank (den er ikke 12mm som oppgitt hos CreationWatches, men 10mm inkludert det buede safirglasset) og fin (veldig ryddig og klassisk skive med 60-talls retropreg).

Det jeg ikke liker med Hamilton, er at den ikke har sekundviser. Jeg har sett på Hamilton Thin-O-Matic, men den synes jeg, ut fra bilder, er litt kjedelig.

Den andre klokka jeg vurderer, er Certina DS Limited Anniversary Edition (40mm)

Denne har jeg sett live, og jeg liker den godt. Den har det nye ETA-verket C07.111, eller Powermatic 80 som det også kalles. Det har 80 timers gangreserve. Jeg vet ikke hvor tykk denne klokka er, eller bærer. Jeg må innom urmakeren og sjekke dette.

613185d1367653782-certina-ds-jubilaeums-modell-c026.407.16.057.10.jpg

Certina DS Powermatic 80 Limited Edition | World Watch Review

Det jeg liker med begge klokkene, er at de er stilrene og har et visst retropreg. Begge har datoen klokka 6, og det synes jeg gjør skiva mer harmonisk enn når den er klokka 3.

Prismessig kommer klokkene på omtrent det samme. Jeg kan få Certinaen for 5300 kroner hos urmakeren, og Hamilton i stål (jeg er usikker på om jeg liker stål eller gull-pvd best) kommer vel på rett over 4500 kroner, og «gull»-utgaven på 5300 kroner.

Begrunnede preferanser? Andre forslag? På forhånd takk for innspill!

Todda

Jeg har ikke holdt i den Certinaen, men jeg tviler på at finnishen er så bra som på Hamilton, som nesten uansett modell ligger mer på nivå med Longines, og særlig på disse Intra-matic'ene. Den i SS koster 3700 på Creationwatches. Ser poenget med sekundviser, men 2892 er et veldig godt plaster på såret. Enig i at 38 er stort nok, siden bezelen er så smal og skiven så stor. Har selv Jazzmaster Slim i 40mm og er meget fornøyd:
DSC_7436.jpg

Bildet er skamløst lånt fra nattet, men jeg har samme uorginale reim. (Hamilton leverer bare brun fake croc på denne lyse skiven i 40mm)

Redigert:
Det der var et vanskelig valg.
Selv setter jeg veldig stor pris på sekundviseren. Det er hyggelig å se på den gli over skiven, og gir klokken dermed det eksklusive preget.

Certina er en fin klokke, men et "litt for vanlig merke". Det kan jo dermed se litt mer "800-kroner fra brille-butikken på hjørnet-klokken!" Det er jo litt synd.

Hamilton blir dermed litt mer eksklusivt. Men så var det denne sekundviseren.... Det vil gi klokken litt "quartz-preg".

Blant disse ville jeg gått for Certina. Det er jo et merke som spenner over mye. (Helt fra brille-butikken!).

:cool:

Takk for tilbakemeldinger så langt.

Jeg er enig med begge. Det er blant annet disse vurderingene som gjør valget vrient. Særlig det med sekundviseren.

Todda

Hamilton!

Certina'en er fin den og, men litt for rotete skive syns jeg. Til å være dressklokke.
Men det er ikke mye som skiller de! Hvis jeg måtte velge hadde Hamilton'en fått min stemme som sagt.

Av de to liker jeg også Hamilton'en best. Men siden du liker retropreget er det jo naturlig å foreslå vintage, du får veldig mye fint gammelt i den prisklassen.

Av de to liker jeg også Hamilton'en best. Men siden du liker retropreget er det jo naturlig å foreslå vintage, du får veldig mye fint gammelt i den prisklassen.

Jeg tror jeg vil ha så nytt som mulig. Vintage blir for high maintenance... Dessuten har jeg allerede en s
Seamaster fra 50-60-tallet.

Ankepunktet mitt mot Certinaen er også at det er for mye dill over datoen.

Todda

Jeg slenger inn to alternativer til :)

Orient Bambino er er rimelig klokke, men er stilren og den har sekundviser. Jeg har en selv og er veldig fornøyd. Tror den ligger rett over tusenlappen.

ORIENT_BAMBINO_WHOLE1.jpg

Litt over budsjettet vil jeg foreslå Nomos Glashütte Tangente. Nydelig klokke som finnes i både 35mm og 37,5mm.

nomos-tangente-datum-watch-1.jpg

Orient'n var fin! Veldig klassisk.

Hvis man skal komme med andre innspill, så er det mange fine og rimelige Tissot å se på...

:cool:

Nomos er flott. Orient også.

Når jeg først tenker utover budsjett, er jeg veldig svak for JLC Reverso Grand Taille, men er redd den virker puslete (hvis jeg bruker den i hverdagen) og kostbar...

Todda

Redigert:
Når du skal bruke klokka til hverdags også, er det dress-hverdag, eller bare penere antrukket, dvs skjorte og en pullover? Føler Certinaen er mer versatil til begge disse situasjonene. Den er nok noget tykkere enn Hamilton da, men har innsyn til urverket, med gravert rotor. (Selv om powermatic jo bare er 2824 jazzet opp, om jeg ikke tar feil)

Når du skal bruke klokka til hverdags også, er det dress-hverdag, eller bare penere antrukket, dvs skjorte og en pullover? Føler Certinaen er mer versatil til begge disse situasjonene. Den er nok noget tykkere enn Hamilton da, men har innsyn til urverket, med gravert rotor. (Selv om powermatic jo bare er 2824 jazzet opp, om jeg ikke tar feil)

Ikke dress-hverdag her i gården, nei.

Ikke dress-hverdag her i gården, nei.

Da ville jeg vurdert Certinaen sterkt, evt Tissot's tilsvarende:) 40mm er en god størrelse, mellom et "ordentlig" dressur, og en mer hverdagslig størrelse.

Tissot visodate da? Litt større med sine Ø40mm, men en nokså god rem, og høy finish "over all".

Mener den ligger på typ 3,7k fra Acejewlers hvor jeg kjøpte min.

tissot-visodate-1957_2.jpg

Av de 2 OP kom med som forslag må jeg si at jeg har mest sansen for Hamilton uret.

Visodate er fin, men jeg vil helst ikke ha dag, bare dato.

Todda

Synes du skal se litt mer på thin-o-matic, den var veldig pen da jeg prøvde den på. En annen Hamilton med sekundviser er jo Viewmatic:
hamilton_watch_american_classic_jazzmaster_viewmatic_44_mm_collection_1_lgw.jpg

Denne er i 44 men kommer også i 40

Jeg har Certinaen, og syns det er en pen klokke. Den er 11,25 mm tykk, så den er ikke av de tynneste. Fargen på teksten på skiva er forandret på de som er i salg fra hvit til gull. Reima er dessverre ikke av beste kvalitet da den viser tydelig slitasje på enden og løkka. Jeg kjøpte denne i august og den er kun brukt noen få helger, så jeg syns slitasjen på reima kom vel tidlig...