Dykking for en newbie.

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Her sitter man, med To dykkerklokker og sannsynligvis flere inn etterhvert. Ikke dykker man, og hovedgrunnen er at man tenker det vil gjøre vondt i ørene. Har alltid gjort det når jeg har snorklet.
Så tenker jeg i mitt stille sinn at det kansje er enklere å utligne når man får luft inn?

Hvordan går man frem for å dykke på ca 10 meter? Må man ha kostbart kurs?

Her sitter man, med To dykkerklokker og sannsynligvis flere inn etterhvert. Ikke dykker man, og hovedgrunnen er at man tenker det vil gjøre vondt i ørene. Har alltid gjort det når jeg har snorklet.
Så tenker jeg i mitt stille sinn at det kansje er enklere å utligne når man får luft inn?

Tittet litt på kurs til min datter for et par dager siden. Så ut til at 4.500,- pluss abc utstyr var en gjenganger (abc er maske, snorkel og dykkerføtter som du "må" ha med selv, resten får du låne). Nå tittet jeg ikke særlig på pris, så det finnes sikkert god konkurranse. Jeg tok dykkersertifikat som fjortenåring på Rhodos. Den gangen var det 16-års grense, men gutta ville jo tjene penger, måtte bare love å ikke sende inn papirer til PADI før jeg ble 16 år. Den gangen ble PADI sett litt ned på i dykkermijøet, i Norge i hvert fall. Tok militært dykkersertifikat rundt tyve års alder, og konverterte dette til senere til CMAS (bare en annen verdensomspennende organisasjon). CMAS ble lenge sett på som "bedre" men jeg har inntrykk av at dette med organisasjonstilhørighet har endret seg, og PADI er desidert størst. Det som var ryktet før, var at padi var mer praktisk, mens cmas var mye mer teori. Padi har vel nærmest enerett på disse sydenkursene som du finner nesten overalt hvor det er mulig å bedrive dykking. Standard opplegg er da en uke/fem dager som gir deg et vanlig sertifikat hvor du kan dykke til tyve meter (muligens det er 18 meter). Så er det bare å bygge på med kurs i det uendelige. Har ikke så oversikt som jeg hadde lenger, men vil si følgende: Det er mye mer krevende å dykke i kalde (les norske farvann). Mer utstyr kreves, et eksempel er tørrdrakt. Jeg ville ha anbefalt å ta kurs i Norge for å få med meg dette, selv om jeg de siste femten år kun har dykket i sydligere vann. Det er ganske så deilig å ha kun badebukse og evt t-skjorte på seg, hvis temperaturen tillater det, men jeg tror jeg hadde slitt veldig hvis jeg hadde kommet med mitt rhodossertifikat, og bare hadde leid utsyr et sted langs norskekysten, uten å ha fått god opplæring først. Mange aktive dykkere her virker det som, og du vil sikkert få flere bedre svar. Dette med å utligne er som regel ikke noe problem, har selv lett for å få vondt i ørene, og må utligne mye på vei ned. Etterhvert lærer man seg teknikker som å "gjespe", og da slipper man å holde for nesa. Lykke til :)

Jeg holdt på med dykkekurs hos Prodykk på Nesodden før jul, men måtte gi meg fordi jeg ikke fikk utliknet. En tur til legen kunne være nok for å løse det problemet mente instruktøren min (Rhinexin). Alle dykkene er med tørrdrakt og det er flott så lenge du får ei drakt som passer ;) Prisene Mr. Greg kom med over stemmer bra og såkalt ABC-utstyr må du ut med 1500-2500,- for. Prodykk er en fin plass med hyggelige mennesker og flotte dykkemuligheter rett utenfor døren :)

Har tenkt tanken selv her jeg sitter med vel, strengt tatt kun dykkerklokker. Har en veninne som dykker, og på en fest for litt siden ble vi enige om at hun måtte ta med seg klokkene min på en tur ned i dypet til sommeren. Dog ville det jo selvfølgelig ha vært gjevere å gjøre det selv. Venter en bonus fra jobben til sommeren som belønning for røykeslutt, og et dykkerkurs samt nødvendig utstyr er da innen for rekkevidde (selv om midlene burde ha gått rett på klokkekontoen):D. Funderte på "fallskjermlappen" i Tønsberg også, men det er jo en hobby som krever litt mer transport siden jeg bor i Oslo samt at den ikke er like integrerbar med min andre hobby (klokker). Fordelen er adrenalin på bestilling, og realisering av drømmen om basehopp med vingedrakt. Fordelen med dykking er min mors psykiske velvære samt mine egne odds for å bli gammel.:cool:

Er litt i villrede på hva jeg skal velge, men action skal det bli. Det er bestemt. Noen som vet hva greit utstyr koster brukt for en som i hovedsak skal dykke rundt i Bunne/Oslofjorden? Og, hva trenger man?

En TS dykkerklubb kunne vel vært en artig greie. Undervanns gtg?:D

Dykking er en hobby som lett kan koste ganske mye i oppstarten.
Utstyret er jo relativt dyrt. Mange vil nok også kjøpe litt dyrere og mer "fancy" utstyr enn ferdighetsnivået skulle tilsi. Uansett koster det litt.
Deretter kommer det an på hva du gjør ut av det. Dykke her hjemme i barske forhold, eller dra på tur til utlandet og kikke på koraller. For det sistnevnte trenger du ikke alskens teknisk utdannelse eller utstyr. Det er ned til max 10m de fine tingene er å se, og du skal for det meste ligge å plaske litt og kose deg.:)

Hvis du planlegger å dykke i Norge bør du ta et kurs hos en god klubb her hjemme.
Hvis du kun skal dykke i syden kan du lett ta et pay-and-die kurs der for en billig penge.
Husk at det din egen evne til å ta til deg kunnskap, og forståelse for risiko som vil begrense deg.
Dykking er basert på mye sunn fornuft.;)

Dette med utligning er noe som ikke er noe problem så snart du får teken på det.

Ellers er fallskjermhopping i den helt andre enden av skalaen når det kommer til action. Dykking er liksom litt mer zen, mens hoppingen er litt mer banzai.;)

Lykke til!

Takk for gode svar. Jeg får vel bestille et kurs og håpe jeg ikke er forkjølet på første dykk. Og at jeg lærer meg teknikken.
Jobber jo som fotograf og hadde vært kult med litt undervannsbilder av båten og klokkene osv.

Ts dykkeklubb burde jo skje, uavhengig om dykking er noe for meg eller ikke:)

Kan også anbefale fridykking. Her dykker du 0-15+m uten tilførsel av luft.
Ganske mykje meir krevande enn luftdykking, men det går fort betre og ein får meir bunntid etter litt trening.
Fordelen med fridykking er at det kreves lite utstyr i forhold til vanleg dykking, og det er veldig lett å ha utstyret liggande i bilen og ta seg eit dykk utan noko meir planlegging. Veldig kjekt når ein er fleire saman.

Frivannsliv har mykje info om fridykking og kva utstyr ein treng.

Elles så er vel ikkje CMAS så utbredt for privatpersonar lengre(?). PADI er veldig greitt å ta. Sist eg var i utlandet og skulle dykka hadde eg gløymt sertifikatet. Var på eit PADI senter, så då logga dei seg på nett og fann meg i registeret. Veldig greitt!

Jeg tok dykkerlappen i sommer (padi open water) på Hvar i Kroatia. Det var helt supert å dykke der. Masse flott å se på under vann. Jeg har ikke hatt problemer med utligning, men i følge instruktøren var dette lettere med tank en snorkel. Det viktige er uansett og bruke lang tid på nedstigningen og utligne hele veien. Mange klubber har prøvedykk, det vil si at du går ned til 10m med instruktør. Du kan jo gjøre dette før du tar evt kurs. Jeg betalte 2700 for kurset på Hvar.

Fikk også testet dykkeklokka mi og dybdemåleren funka bra:)

Mener jeg betalte rundt 3000 for Padi Jr. Open Water når jeg tok det for endel år siden.
Det var da hos dykkersport på Grønnland, de har vel nå flyttet til Lysaker Brygge.
Dessverre så hadde jeg ingen buddy etter jeg var ferdig med kurset så dykkingen uteble, veldig synd i grunn - har glemt mye.
Må finne meg en buddy og begynne igjen, dykking er spennende.;)
Tror jeg ville ha tatt det i Norge for å få erfaring med det kalde vannet og utstyret som da blir brukt, selv om det er mer sjarmerende i sydligere strøk.
Husker jeg var ned i Lysakerelva og det er ingen trivelig opplevelse.:p

Dykkersport arrangerer ukentlige dykk i Oslofjorden, så man har god mulighet til å få dykke i området. Jeg har selv ikke deltatt på disse, men så fort jeg får meg litt mer utstyr blir det nok noe av :)

Få Sponon inn her og få han til å fortelle om filosofien han er tilhenger av. Han skrev om et i en annen tråd for litt siden, og jeg likte det jeg leste!

Utligning er somregel ikke problem for folk flest.

Ja, du bør ha full dykkerkurs for å dykke på 10m. Det er faktisk 100% trykkforskjell fra overflaten og ned til 10m (1 bar på overflaten, 2 bar på 10m). Så lenge man puster gass under vann skal man ha kursing.

Du er jo såpass heldig som bor i Oslo og har Norges beste dykkesenter i nabolaget. Jeg hadde ikke vært i tvil hadde jeg vært deg. Jeg ville tatt GUE Rec1 gjennom Fue.no (Oceanic Tech AS). GUE har den beste utdanningen innenfor sportsdykking (recreational / technical diving) i verden.

Jeg har enda ikke fått noen gode argumenter for å ikke ta utdanningen hos GUE mtp sikkerhet og kvalitet. Det krever mer av eleven, og er ingen dans på roser, men til gjengjeld har du lagt grunnlag for å kunne dykke på en sikker måte.

Jeg tok selv PADI OWD og AOWD gjennom PADI, og har mistet all respekt for organisasjonen. Jeg kan idag ikke anbefale PADI med god samvittighet.

Jeg postet et innlegg i dykking-tråden hvor jeg skrev litt av GUE sin filosofi, og prøvde å skille noen få viktige ulikheter mellom GUE og andre organisasjoner som PADI og CMAS. De aller fleste tekniske utdannings-organisasjoner har idag adoptert deler av DIR-filosofien som GUE laget.

Takk for svar! Bor jo 100 meter fra vannet, og ville vært morro å pusle litt og ta litt dagens bilder under vann og åpne en ny del av verden.

Jeg har PADI-sertifikat, samt et CMAS-sertifikat i fridykking (tror det var CMAS..litt tid siden nå).

1. Jeg har gitt meg med apparatdykking. Mange av de jeg dykket med er litt cowboy, og jeg er ikke klar for å miste livet under vann.
2. Dersom jeg skulle funnet på å begynne igjen så hadde jeg faktisk tatt nytt sertifikat, da GUE-sertifisering. Har også hørt veldig mye bra om det!
3. Jeg kommer til å ta opp igjen fridykkingen. Det er veldig artig :)

Utligning er somregel ikke problem for folk flest.

Ja, du bør ha full dykkerkurs for å dykke på 10m. Det er faktisk 100% trykkforskjell fra overflaten og ned til 10m (1 bar på overflaten, 2 bar på 10m). Så lenge man puster gass under vann skal man ha kursing.

Du er jo såpass heldig som bor i Oslo og har Norges beste dykkesenter i nabolaget. Jeg hadde ikke vært i tvil hadde jeg vært deg. Jeg ville tatt GUE Rec1 gjennom Fue.no (Oceanic Tech AS). GUE har den beste utdanningen innenfor sportsdykking (recreational / technical diving) i verden.

Jeg har enda ikke fått noen gode argumenter for å ikke ta utdanningen hos GUE mtp sikkerhet og kvalitet. Det krever mer av eleven, og er ingen dans på roser, men til gjengjeld har du lagt grunnlag for å kunne dykke på en sikker måte.

Jeg tok selv PADI OWD og AOWD gjennom PADI, og har mistet all respekt for organisasjonen. Jeg kan idag ikke anbefale PADI med god samvittighet.

Jeg postet et innlegg i dykking-tråden hvor jeg skrev litt av GUE sin filosofi, og prøvde å skille noen få viktige ulikheter mellom GUE og andre organisasjoner som PADI og CMAS. De aller fleste tekniske utdannings-organisasjoner har idag adoptert deler av DIR-filosofien som GUE laget.

+ 1 000 000 :D:D

Dykking er for skummelt til at man kan være "non-chalant" i holdningen til det.. Når jeg tok PADI var jeg veldig skuffet over teorien. Det var rett og slett dårlig synes jeg.. Men eneste grunnen til at jeg syntes det var at jeg hadde litt kjennskap til det fra før. For en som er helt grønn er det helt sikkert godt som gull..

Heldigvis tok Nemo, hvor jeg ble kurset, det igjen på den praktiske delen. Men hos et dykkesenter som er dårlig på begge deler er det ikke trygt tørr jeg nesten å påstå :(

Hehe. Dette er ikke ment som anbefaling til trådstarter, men kan ikke la være å poste litt OT. Jeg er rimelig langt unna rådene som er her.

Jeg har ikke dykkerlappen, jeg har aldri åpnet en bok om dykking. Jeg dykker bare når jeg er på ferie, og da går jeg inn i nærmeste dykkesjappe og leier meg utstyr og en instruktør. Så dykker vi.

Kjører ut i båt, kler på utstyr dykker ned til til en ti meter, gjennomgår tømming av maske, buddy breathing etc, siden det gjerne er stund siden sist, og så dykker vi.

Siden jeg dykker så lite tror jeg ikke jeg ville vært komfortabel med å skulle dykke med eget utstyr på egenhånd, så da er det bare blitt slik.

Ser ut som om det blir et lite grottedykk i løpet av uka, gleder meg. :D

De fleste dykkesenter har en eller anne form for prøvedykk ordning der du kan låne utstyr og bare få prøvd hvordan det er å puste under vann i kontrollerte omgivelser. Jeg ville begynt med det hvis du ikke er sikker på om du får utlignet.