Utligning er somregel ikke problem for folk flest.
Ja, du bør ha full dykkerkurs for å dykke på 10m. Det er faktisk 100% trykkforskjell fra overflaten og ned til 10m (1 bar på overflaten, 2 bar på 10m). Så lenge man puster gass under vann skal man ha kursing.
Du er jo såpass heldig som bor i Oslo og har Norges beste dykkesenter i nabolaget. Jeg hadde ikke vært i tvil hadde jeg vært deg. Jeg ville tatt GUE Rec1 gjennom Fue.no (Oceanic Tech AS). GUE har den beste utdanningen innenfor sportsdykking (recreational / technical diving) i verden.
Jeg har enda ikke fått noen gode argumenter for å ikke ta utdanningen hos GUE mtp sikkerhet og kvalitet. Det krever mer av eleven, og er ingen dans på roser, men til gjengjeld har du lagt grunnlag for å kunne dykke på en sikker måte.
Jeg tok selv PADI OWD og AOWD gjennom PADI, og har mistet all respekt for organisasjonen. Jeg kan idag ikke anbefale PADI med god samvittighet.
Jeg postet et
innlegg i dykking-tråden hvor jeg skrev litt av GUE sin filosofi, og prøvde å skille noen få viktige ulikheter mellom GUE og andre organisasjoner som PADI og CMAS. De aller fleste tekniske utdannings-organisasjoner har idag adoptert deler av DIR-filosofien som GUE laget.