Elektro tilvalg husbygging

Havvo

Støttemedlem
Medlem
22. sep. 2011
Sted
Bergen
Hei,

Jeg sitter og skal plassere stikkontakter, lampepunkt, datapunkt osv osv på nyehuset vi holder på å bygge. Er det noen som har tips til hva som er "kjekt å ha" av elektro-tilvalg ? Dette er som med det meste annet enkelt nå, men umulig å få til senere...

• Liker
Reaksjoner: holmby
dette synes jeg også er litt vrient - særlig lampepunkter, ettersom jeg misliker ledninger generelt, men angående stikk, så kan jeg vanskelig få for mange av dem; i et nyoppusset værelse på 50 m2 så har jeg ca 13 doble stikk, hver av dem plassert der et vindu slutter og begynner - dette bare for å organisere og samle dem litt sammen med irriterende men nødvendige panelovner. dette værelset er forøvrig uviktig for meg, og skal sikkert bare bli brukt til bordtennis, så jeg la ikke altfor mye sjel i tankeprosessen.

IMG_6889.JPG

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt og Havvo
dette synes jeg også er litt vrient - særlig lampepunkter, ettersom jeg misliker ledninger generelt, men angående stikk, så kan jeg vanskelig få for mange av dem; i et nyoppusset værelse på 50 m2 så har jeg ca 13 doble stikk, hver av dem plassert der et vindu slutter og begynner - dette bare for å organisere og samle dem litt sammen med irriterende men nødvendige panelovner. dette værelset er forøvrig uviktig for meg, og skal sikkert bare bli brukt til bordtennis, så jeg la ikke altfor mye sjel i tankeprosessen.

Vis vedlegg 31701
Veldig lite det bordtennis bordet ditt og litt rar fasong.
--trenger du et Stiga Pro bord så har jeg et som kan selges ;)

Vet ikke om du har tenkt smarthus eller ikke? Har du ikke budsjettert med fullt opplegg nå så legg hvertfall inn bigbox på alle punkter så det er lett å ordne senere, eller for neste eier.

I tillegg bør du tenke lyd, tak- og vegghøytalere. Herregud så digg det er å ha innebygd :) HiFi-Klubben er meget behjelpelige her. Igjen, har du ikke budsjettert med dette så legg koblingene klare. Bare rot å gjøre dette fra scratch senere en gang.

• Liker
Reaksjoner: Jørn
Er snart i samme prosess selv og lurer på det samme.

Har fått råd fra andre husbyggere. Det som går igjen er at man i tillegg til downlights/lyspunkter inne, også bør huske på utebelysningen.

Lyd, som allerede nevnt.

Smarthus?

Og det viktigste av alt ifølge kona; stikk over vinduer til julelys.

Er forøvrig enig i at man ikke kan få for mange stikk, særlig på kjøkken og TV-stua.

• Liker
Reaksjoner: Havvo og holmby
Trekk større rør til steder hvor du tror det kan bli behov for mer enn den vanlige 16A-kursen. 20mm eller 25mm rør er topp.
Ellers, ladepunkt til elbil er vel tenkt på, og som nevnt tidligere - man får ikke nok stikkontakter, være seg strøm eller internett.
Ved en vegghengt TV ville jeg ha lagt inn en kanal(ikke korrugert rør..) i veggen, slik at ledninger kan gå skjult ned til strøm og mediekilder.

• Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Preacher
En ting til...bygger du garasje? I så fall - sørg for nok kapasitet ut dit.
Dette er tenkt ift. hva jeg ville hatt, vel og merke.

Ja, garasje også. Må sjekke hvor mye Juice det er bort dit. Der skal to elbiler lade samtidig, så har lagt inn to elbilladere i alle fall.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Kjøkkenet er huset desidert viktigste rom (for meg)
Så ikke glem følgende, og dimensjoner for fremtidige oppgraderinger.
1x32A til platetopp
2x25A til komfyr og dampovn
1x16A til varmeskuff (kopp- og tallerkenvarmer) Fungerer også som heveskap.
1x16A til kaffemaskin
2x16A til 2 stk. oppvaskmaskiner. - Utrolig deilig å ha en maskin med rent og en som går for å vaske det man nettopp har brukt.
2x16A til kjøleskap og frys
1x16A til vinskap
2x16A fordelt på 3x doble stikk på hver kurs over kjøkkenbenk til vannkoker, Thermomix, bamix, SV eltemaskin, kaffekvern, m.m.
1x16A til avfallskvern
1x16A i reserve inni benken til fremtidig Gasstopp/frityrsteker/damp/grill
1x16A lys, gulvstikk
1x16A Varmekabler i rommet.

Tror jeg fikk med meg det meste :)