Elektro tilvalg husbygging

Veldig bra @Edzilla. Printer ut og tar med til elektriker. Avfallskvern? Finnes det noe annet enn en opphengt remapose på et stativ i skapet under vasken?

Det blir ganske stort kjøkken, men vet ikke om jeg vil sette av et 60 cm underskap til resirkulerings-stasjon?

Veldig bra @Edzilla. Printer ut og tar med til elektriker. Avfallskvern? Finnes det noe annet enn en opphengt remapose på et stativ i skapet under vasken?

Det blir ganske stort kjøkken, men vet ikke om jeg vil sette av et 60 cm underskap til resirkulerings-stasjon?

Slik ja!
Avfallskvern_teknisk1.jpg

Vedr. kjøkken så tar du kontakt med Poggenpohl eller Unoform. De vet råd.
Hva du skal med remapose forstår jeg ikke. Handler vel ikke hos rema uansett, gjør du vel.

Tenk nøye gjennom lader til bilene.

Jeg la inn 400V 32A i garasjen.
Garasjen ble fylt med dritt og det kom en elbil til.

Kjøpte denne laderen og hengte utenpå huset :
https://gronnemil.no/produkt/ladestasjoner/alle/etrel-g5-22kw-hvit-inkl-type2-kabel

Å trekke 400V ( 3-4cm ledning potte stiv ) fra sikringskapet og gjennom yttervegg inn til baksiden av laderen så det blir usynlig var ingen lett operasjon. Måtte også trekke ethernet kabel så jeg kan sitte inne og fjernstyre laderen :)
Konge ladestasjon der det følger med RFID kort så du kan selge hurtiglading til naboene :)
Er også framoverrettet så når vi begynner å få differensierte strømpriser så kan den stilles inn til å lade når strømmen er billigst ( direktekobling mot nettleverandøren ).

Tenk nøye gjennom lader til bilene.

Jeg la inn 400V 32A i garasjen.
Garasjen ble fylt med dritt og det kom en elbil til.

Kjøpte denne laderen og hengte utenpå huset :
https://gronnemil.no/produkt/ladestasjoner/alle/etrel-g5-22kw-hvit-inkl-type2-kabel

Å trekke 400V ( 3-4cm ledning potte stiv ) fra sikringskapet og gjennom yttervegg inn til baksiden av laderen så det blir usynlig var ingen lett operasjon. Måtte også trekke ethernet kabel så jeg kan sitte inne og fjernstyre laderen :)
Konge ladestasjon der det følger med RFID kort så du kan selge hurtiglading til naboene :)
Er også framoverrettet så når vi begynner å få differensierte strømpriser så kan den stilles inn til å lade når strømmen er billigst ( direktekobling mot nettleverandøren ).

Var det noe spesiell grunn til at du måtte bruke PFSP? Ville trodd det gikk an å bruke PN eller RK i tilsvarende tverrsnitt forlagt i rør?

har ikke vært i kjøkkenperiode på noen år, så er ikke fullstendig oppdatert. tror det sto en la cornue ovn i vinduet på bagatelle for mange år siden, og kjøkkenet på bildene er kanskje hellstrøm sitt nyeste.

det er jo en smaksak, men jeg ser på kjøkken som en matlagingsfabrikk - ønsker derfor ikke noe hyggekjøkken og ingen uvedkommende rundt meg når jeg lager mat. derfor ville jeg valgt bulthaup + gaggenau. sistnevnte er jeg forøvrig vokst opp med siden 70-tallet, en hærskare av fantastiske elementer, og er helt perfekt.

så sant man har muligheten, så er et kjøkken tilpasset brukerne og virkeligheten det optimale; er man ungkar og ikke bryr seg om matlaging så trenger man bare en diger søppelbøtte til pizzapappen. for oss andre som bruker mye tid på matlaging og kanskje safting og sylting og slakting, så gjelder andre regler. mitt ideal er et kjøkken som kan høyttrykkspyles med sluk i gulvet :cool: