Elektro tilvalg husbygging

Denne tråden kan føre til seriøs budsjettsprekk ser jeg...da var kjøkkenkran med kokende vann bestilt i alle fall..huff og huff..
Tror jeg ville avbestilt den kranen..ellers kan du bli pålagt å fjerne den av netteier i etterkant, da dette trekker enormt med effekt, og kan forårsake spenningsfall(blinking i lys) hos naboene dine.

Ellers er jo budsjettsprekk i beste TS-ånd :p

Tror jeg ville avbestilt den kranen..ellers kan du bli pålagt å fjerne den av netteier i etterkant, da dette trekker enormt med effekt, og kan forårsake spenningsfall(blinking i lys) hos naboene dine.

Ellers er jo budsjettsprekk i beste TS-ånd :p

Blink? Hvorfor? Hvor mye effekt er det i en sånn sak? Tipper 2-3kW maks...

har ikke vært i kjøkkenperiode på noen år, så er ikke fullstendig oppdatert. tror det sto en la cornue ovn i vinduet på bagatelle for mange år siden, og kjøkkenet på bildene er kanskje hellstrøm sitt nyeste.

det er jo en smaksak, men jeg ser på kjøkken som en matlagingsfabrikk - ønsker derfor ikke noe hyggekjøkken og ingen uvedkommende rundt meg når jeg lager mat. derfor ville jeg valgt bulthaup + gaggenau. sistnevnte er jeg forøvrig vokst opp med siden 70-tallet, en hærskare av fantastiske elementer, og er helt perfekt.

så sant man har muligheten, så er et kjøkken tilpasset brukerne og virkeligheten det optimale; er man ungkar og ikke bryr seg om matlaging så trenger man bare en diger søppelbøtte til pizzapappen. for oss andre som bruker mye tid på matlaging og kanskje safting og sylting og slakting, så gjelder andre regler. mitt ideal er et kjøkken som kan høyttrykkspyles med sluk i gulvet :cool:

Stemmer og stemmer.
Er Hellstrøm sitt nye kjøkken :)
Er også enig med deg at Gaggenau er helt overlegent, og at kjøkkenet skal være tilpasset den som bruker det.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Redigert:
Innebygde høytalere?

Det er jo som om å anbefalle å kjøpe eit dyrt quartz ur. Skjerpings.

I sekundære soner i huset synes jeg innfelte høyttaler er overlegent alt annet. Slipper å bale med bokser og styr på f.eks. kjøkken og bad. At noen synes tradisjonelle anlegg på disse rommene er gode greier får så være. Jeg liker det enkelt i alle fall. Og bruker du litt energi på forhånd, gjerne sammen med en forhandler, så får du et meget bra resultat. Kvalitet er selvfølgelig viktig også her. Plastikkræl til 7,50 blir aldri bra, innfelt eller ikke.

På stua derimot, der tenker vi klassisk. :)

• Liker
Reaksjoner: trippelj og Preacher
Huh? Vannet er jo 100 grader. Desinfisert... Ser ut som det er beholder under vasken. Da er det oppvarmingstid bare første gang og når den er tom... Termostatstyrt for å holde tempen...koster vel noen kroner. 2-4kW varmeelement.
Ja, det blir til en viss grad desinfisert, men det har vel også vært snakk om at vannet har høyere andel av oppløste metaller som kobber og, i hvert fall tidligere, bly. Metaller løses lettere i varmt enn kaldt vann. Dette begynner kanskje å bli en utdatert frykt mtp. bedre materialkvaliteter og løsninger, men det sitter fortsatt i ryggmargen som en regel for meg i hvert fall.

Med 4 kW varmelement klarer du å heve temperaturen ca. 10 grader (ved vannmengde 0,1 l/s).

• Liker
Reaksjoner: Callahan
Ja, det blir til en viss grad desinfisert, men det har vel også vært snakk om at vannet har høyere andel av oppløste metaller som kobber og, i hvert fall tidligere, bly. Metaller løses lettere i varmt enn kaldt vann. Dette begynner kanskje å bli en utdatert frykt mtp. bedre materialkvaliteter og løsninger, men det sitter fortsatt i ryggmargen som en regel for meg i hvert fall.

Med 4 kW varmelement klarer du å heve temperaturen ca. 10 grader (ved vannmengde 0,1 l/s).

Jeg tror det går helt fint...
Er jo en beholder som er isolert som står under vasken med oppvarmet vann. Du varmer jo ikke opp on the fly? Når tanken er tom så må du jo varme opp på nytt. Enten fra VVT eller fra kaldt. Poenget er jo at man sjelden bruker litervis - derav to modeller på hhv 3 og 7 liter.

Alt står i linken mitt forrige innlegg.

Jeg tror det går helt fint...
Er jo en beholder som er isolert som står under vasken med oppvarmet vann. Du varmer jo ikke opp on the fly? Når tanken er tom så må du jo varme opp på nytt. Enten fra VVT eller fra kaldt. Poenget er jo at man sjelden bruker litervis - derav to modeller på hhv 3 og 7 liter.

Alt står i linken mitt forrige innlegg.
Aha, så ikke den linken din da jeg postet i sted. Ser at varmeelementet i 7 liters-varianten er på 2,2 kW. Da er ikke dette så voldsomt som den varianten Preacher og jeg tenkte på, der man har momentan oppvarming av vannet, da blir det fort høy effekt.

Produktene Christoffer91 linker til er momentanvarmere. Da er man fort over 20 kW til dusj, med mindre man klarer seg med sparedusj.

Aha, så ikke den linken din da jeg postet i sted. Ser at varmeelementet i 7 liters-varianten er på 2,2 kW. Da er ikke dette så voldsomt som den varianten Preacher og jeg tenkte på, der man har momentan oppvarming av vannet, da blir det fort høy effekt.

Produktene Christoffer91 linker til er momentanvarmere. Da er man fort over 20 kW til dusj, med mindre man klarer seg med sparedusj.
Få inn en skikkelig linje ;)
(blir ikke så ille på 3-fas)

Redigert:
Få inn en skikkelig linje ;)
(blir ikke så ille på 3-fas)
Hjelper lite med trefase inn i huset om man er koblet på en allerede tungt belastet kurs fra trafoen eller bor langt fra trafoen. Ingenting er bedre enn svakeste ledd, og det er begrenset til 250A i luftnett(enten kabel TFXP 4x240 mot EX95 eller rent luftnett med EX95 og EX25) og 355A i rent kabelnett.
Og leveringsbetingelsen sier +/- 10% fra 235V, så selv om man har trefas inntak, vil en slik momentanvarmer(uansett variasjon) kunne få det til å blinke i lys hos naboene(og deg selv).
Tipper den krever ganske stabil spenning også, og gitt at vi kan levere helt ned i 211VAC, så kan du få trøbbel.
Men, kun mine 2.
Vi kjeppjager kunder som installerer slikt i hvert fall ;)

• Liker
Reaksjoner: ErlendBA
Hjelper lite med trefase inn i huset om man er koblet på en allerede tungt belastet kurs fra trafoen eller bor langt fra trafoen. Ingenting er bedre enn svakeste ledd, og det er begrenset til 250A i luftnett(enten kabel TFXP 4x240 mot EX95 eller rent luftnett med EX95 og EX25) og 355A i rent kabelnett.
Og leveringsbetingelsen sier +/- 10% fra 235V, så selv om man har trefas inntak, vil en slik momentanvarmer(uansett variasjon) kunne få det til å blinke i lys hos naboene(og deg selv).
Tipper den krever ganske stabil spenning også, og gitt at vi kan levere helt ned i 211VAC, så kan du få trøbbel.
Men, kun mine 2.
Vi kjeppjager kunder som installerer slikt i hvert fall ;)
Sant nok ;) men! Hadde jeg fått inn 211v hadde jeg sutra fælt!

Er igrunn glad i lav og høy spenning :) gode penger for meg
Alltid kjekt med arbeid.
Dette med avvik i spenningen(særlig på 230V-nettet) er noe man bør ta høyde for når man kjøper seg elbil. Tviler på @Havvo sliter med det der han slår seg ned nå, men laderne til elbil(og særlig Tesla) er veldig sensitive for dette.
Og det kan bli en særdeles dyr affære for deg som kunde.

• Liker
Reaksjoner: Christoffer91
@maretranquillitatis
Når det gjelder innebygde høytalere, tablåer, betjeninger m.m så husk at om 5 år er det avlegs og om 10 år har du antageligvis eit ubrukelig betjeningspanel eller boks /høytaler i veggen. Og du får ikkje tak i nye saker som passet i det gamle osv osv. Sånn har det vært med dei som har bygd slikt siste åra og det kan vi vel forvente i framtida også. Ser berre på leiligheten til madammen, knappe 10 år og eit lysstyringssystem som er utgått på dato.

• Liker
Reaksjoner: Gin