Elgin 1917 lommeur - mekke sjæl...

Medlem
29. mars 2015
Sted
Tranby
Jeg har ikke fått skrudd opp noe på den, men jeg oppdaget noe her akkurat nå.

Jeg åpnet baklokket, og skulle stramme opp opptrekket for å løsne sperrehaken og forsiktig slippe opp hovedfjæra. Når jeg da holder opptrekket i spenn for å løse ut sperrehaken, så ser jeg plutselig at balansehjulet begynner å gå. Klokka tikker! :) Hvis jeg slipper opptrekket og sperrehaken legges tilbake i låseposisjon, så stoppet balansehjulet. Det virker som når det står i spenn så er det noe som holdes igjen - mens ved å avlaste spenningen noe så begynner den å gå.

Noen som kjenner til hva dette kan være, og om det er spesielle ting jeg skal se etter når jeg begynner å åpne og demontere mekanikken?

Klokka er demontert, vasket og renset (jeg skal se om jeg får laget en tråd her etterhvert med bilder fra demonteringen) og satt sammen igjen. Nå går klokka sånn 90%-ish..

I et annet forum ble jeg bedt om å sjekke følgende:
The possible causes of power loss within the train are numerous and include;

1. Dried up / old lubricant or other contaminant fouling the pivots
2. Bent, badly worn, or broken pivots
3. Cracked or chipped pivot jewels
4. Insufficient end shake or misalignment of wheels due to poor workmanship / damaged plates or bridges

I forhold til det, har jeg gjort følgende
#1 Sjekket, renset.
#2 Sjekket, ikke funnet noe problem.
#3 Sjekket, ikke funnet noe problem.
#4 Sjekket, ikke funnet noe problem.

Jeg har i tillegg sjekket at alle gjennomføringer for akslinger uten juveler er runde hull og ikke at de er slitt ovale.

Det kan så langt se ut som det kun var mye gammel rusk som var årsaken. Klokka går men jeg har igjen å smøre den opp. Har ikke fått kjøpt meg det jeg trenger enda..

MEN - dette er problemet nå:

Når klokka ligger flatt, så går den (selv om den går litt ujevnt tikk-takk-----tikk-takk----tikk-takk, ikke tikk-takk-tikk-takk-tikk-takk). Hvis jeg løfter den opp og holder den veriktal, stopper den etter 3-4 sekunder...

Er det kun smøring som skal til for å få den til å gå i vertikal posisjon også?

Redigert:
Din første post. Er ikke uvanlig at den kan begynne å gå.

Din siste post... Umulig å svare helt konkret. Du må feilsøke fra balansen og utover i løpeverket.

Sjekk høydeluft - alle akslinger skal ha en viss bevegelse, og da i vertikal retning. går på hundredels mm men er nok til å se i den største lupen. Bruk en korntang. Det kan være vanskelig med selve balanseakslingen, særlig når alt er montert. Det ideelle for å unngå å skade balansefjæren er å ha kun balanse med klobe montert, ikke noe annet.

Se på balansefjæren når den går i horisontal posisjon. Da (og aldri :) ellers) skal ikke noen av "coilene" komme borti hverandre når den går inn og ut - er når den trekker seg sammen at du som regel ser at noen av sirklene kommer borti hverandre. Så.... Gjør du det samme med klokken i vertikal posisjon. er det noen av sirklene som kommer borti hverandre så må balansefjær rettes. Dette er en oppgave for "urmaker", så du får heller spørre her hvis så er tilfelle :)

Nå har ikke du timegrapher, men du er sikkert kjent med amplitude. Er det elendig amplitude når klokken går - noe det sannsynligvis er i og med at den er usmørt, så vil den alltid være enda dårligere i vertikal posisjon. Det er nok til at klokken da kan stoppe. Er balansefjær rett i horisontal posisjon? se inn fra siden. Den skal være helt flat og horisontal. Er den ikke det, så er sjansen stor for at den kommer borti noe enten "oppe" eller "nede". Det er noe som kan gi problemer. Jeg tipper at du har en dårlig amplitude, og at så lenge klokken går "tørt" så vil du ikke få noe særlig action.

En måte å teste amplitude på gamlemåten, og er mulig på disse litt store og saktegående (er vel 18`beat per hour) er å ta en tusj og lage en prikk på balansehjul øverst akkurat på samme sted som ellipsestenen er (da mener jeg på samme grad (360 grader i en sirkel :) ). så prøver du å lese av ca grader utsving den går til ene eller andre siden fra nullpunktet, som er der ellipsestein står når balansen er i nøytral posisjon. utsving til ene siden er lik amplitude. En drømmeamplitude er på 300. Alt over 250 ca er meget akseptabelt på denne. Er den på 150 ca (bare et eksempel) eller dårligere, stopper ofte klokken slik som din.

Lykke til :) :) :)

Edit og nyttig informasjon. Jeg burde ha sett på filmen før jeg svarte.

Den har elendig amplitude og høres ut som den halter. Altså at ellipsestein ikke står i nøytral posisjon i forholdt til ankeret når uret "er i ro".
Da blir for komplisert å skrive alt nå. Søk på "beat error" på nett. Er også litt vanskelig å regulere på gamle ur. på moderne går det som en drøm.

:) Ja, jeg er enig med deg @Greg. Den går ujevnt. Jeg må uansett ta den fra hverandre når jeg får kjøpt meg smøring, så da skal jeg se litt nøyere etter. Takk for gode tips.