Mens jeg venter på at tiden (og post-count!) skal bli moden for en WIS-boksåpning, tenkte jeg at det kunne være moro å dele litt av klokkehistorien min de siste to årene her på Tidssonen.
Jeg har sett andre dele opp samlingen i en post per klokke, og en indeks i topp-posten, og jeg vil også følge dette formatet her i denne tråden. Da kan man også lettere kommentere og diskutere enkelt-klokker uten å quote en mange meter lang post. Jeg vil presentere klokkene i en hybrid mellom kronologisk og tematisk rekkefølge, og begynner med forhistorie - og ender til slutt opp med ønskeliste/gral-avdelingen - så følg med, det blir mer spennende etterhvert (håper jeg).
Denne fikk jeg til fødselsdagen i 1995, og fungerer nesten like godt i dag selv om den var i daglig bruk i mer enn 15 år. Riktignok spiser den batterier som drops, men den har beholdt sin opprinnelige presisjon. Ingen tidligere klokker hadde vært så solide og varige. Den gav meg troen på kvalitetsklokker til overkommelig pris. Quartz riktignok, men på den tiden visste jeg ikke bedre...
Denne kjøpte jeg nærmest ved en tilfeldighet på eBay før jeg fikk noen ordentlig interesse for klokker, fordi den så morsom ut. Kinesisk klokke av billigste sort og laveste kvalitet. Rotoren er ikke tung nok til å trekke den ordentlig, og skivekanten hadde avskallet maling (som jeg fikset med svart sprittusj). Den er altfor stor og tung, med malte skruer og et bittelite mekanisk urverk inni. Jeg var fasinert av å se tannhjul og fjærer i bevegelse, og selv om denne er horologisk sett et makkverk av værste sort, tente den en gnist så den var vel verdt de 80 kronene den kostet (inkludert frakt). Dette var også klokken som var så billig at jeg ikke var redd for å åpne baklokket og grapse rundt for å forsøke å regulere den.
Etter å ha fattet interessen for mekaniske klokker kom jeg over Watchuseek og deres affordable, russian, og chinese subforum.
Dette var inngangsporten til en interesse for "affordable" kvalitetsklokker fra forskjellige deler av verden.
Først Russland - Vostok Kommandirskie ble god venn med håndleddet mitt og ble raskt etterfulgt av noen amphibier...
Etter suksessen med Vostok Komandirskie bestemte jeg meg for å prøve en Vostok Amphibian. Mye klokkemoro for pengene og en interessant design-historie rundt disse.
Selv om den første mekaniske klokka var råtten kvalitet fra et mushroom-brand, forsto jeg at det fantes kvalitetsklokker også fra Kina. Det måtte prøves! Dette var også første skritt i retning vintage. Først ute var en Seagull ST5 med et meget fint dekorert urverk inni et ganske nøkternt utseende skall.
Joda, HMT lager fine mekaniske klokker som koster nesten ingenting. Mest for hjemmemarkedet, men det er også et par selgere på WUS som selger disse meget rimelig. Fin som dressklokke selv om det føles litt pussig å bruke en klokke til under to hundre kroner i finere sammenhenger.
Her er en av de beste kjøpene jeg har gjort. En kvalitetsklokke fra Japan som har blitt brukt mer enn noen annen klokke de siste to årene. Seiko 5 SNK809 har en skive sterkt inspirert av flieger-ur type B, men mindre med bare 37 mm diameter. Perfekt for mine tynne håndledd? Større og tyngre klokker må vente litt til.
En nyere Shanghai med pandaskive - men med 24 timer visning og sekunder på de to sub-skivene. Disse er så små at de er praktisk talt uleselige i normal belysning. Den har også fasettert glass, som jeg trodde døde ut med dinosaurene...
Men den hakker, er automatisk, og har peke-dato. Viserne har noe merkelig mønster istedenfor lume. Brukes av og til som dress-klokke.
Denne vekket bevisstheten min på lug to lug size som mål for om klokker passer eller ikke. Diameteren er som de "vanlige", men med dekkede lugs som er laaaaaange ser den veldig rar ut. Den er helt på grensen til hva jeg kan overleve, og jeg vurderer å kjøpe en ministry-kasse å flytte den over i. Den originale bezelen er forøvrig byttet ut med noe litt mer interessant.
Vostok Amphibia Scuba dude som ble om-skivet da datoen sluttet å virke.
Første "seriøse" urmaker-kunststykke - datoen på scuba dude sluttet å virke så jeg "fikset" det ved å bytte til en dato-løs skive. Dato på Vostok er et mareritt uansett siden den ikke har quickset. Veldig driftssikre så lenge kvalitetskontrollen gjør jobben sin - og det gjør den av og til. Bezelen på klassisk amphibia er både klikk-løs og kjedelig utseende. Her skiftet til en seiko-bezel.
Her er den første klokken jeg kjøpte privat på sonen, og fortsatt en favoritt. Denne strekker håndleddstilpasningsstrikken ganske langt men hvis den var mindre hadde den jo ikke gitt samme monstrøse sjokk-effekt. En klassiker. Her på lenke fra Yobokies.
Litt Rolex-inspirert dykkerklokke men med nok egen personlighet til at det ikke føles som en homage. Seiko Mako. En ekstra knapp stiller ukedag framover (hvorfor ikke heller dato?!!). Både knappen og krona har skru-låsing for ekstra vanntetthet (som jeg forsåvidt ikke trenger).
Skiva er vanvittig fin, med en blåfarge som jeg ble veldig glad i.
Jeg hopper litt fram i tid nå, det tok nemlig en stund før jeg forsto at jeg trengte en Seiko SKX007 selv om jeg hadde både Orange Monster og Blue Mako. Men da jeg forsto det og fikk den på armen, ble det klart at den har en trygg plass i klokkeboksen mellom Monster og Mako.
Seiko Alpinist hadde jeg ønsket meg lenge. Jeg synes fortsatt det er en av de vakreste klokkene jeg har sett; grønnfargen på skiven er helt unik, og størrelsen passer meg også perfekt. Jeg hadde også lyst på Rolex Explorer før jeg fikk denne, men jeg synes faktisk denne er finere. Etter at denne kom i hus ble det et helt år til neste klokkekjøp, så godt likte (og liker) jeg den.
Ikke like stor gral som den forrige, men likevel noe jeg hadde ønsket meg lenge. En re-make av Seagull sin pilot-kronograf fra 1963. Min første kronograf. Denne hadde stor innvirkning på ønskelisten min framover.
Det ble tett med graler nå, men da jeg fikk sjansen til å kjøpe en OKEAH kronograf var det umulig å stå imot. Jeg liker veldig godt fargekombinasjonen på skiven, og kassen har en unik form som jeg også setter stor pris på. Igjen, det skjer ting på toppen av ønskelisten.
Poljot Alarm. Denne komplikasjonen slo meg som litt absurd da jeg først hørte om den, men også uimotståelig tiltrekkende å ha en mekanisk lurvelevenmaskin på armen.
Da jeg så passaround-klokken - En Mistersinger med bare en viser, kunne jeg ikke motstå denne lavbudsjettsvarianten selv om det var klart for meg at det var noe helt annet som var på toppen av ønskelisten nå...