En illustrert tråd om samlingen til Auto Winder

Jeg lurer veldig på det samme, men utelukkende når det gjelder posten din, jeg har feks ingen glede av overnevnte post som åpenbart bare er noe dritt.

Når det gjelder klokker er det individuelt hva man får glede av, din fasit er ikke universal og heldigvis er vi velsignet med folk som tar seg tiden til å lage fantastiske tråder som dette om det som engasjerer og gleder dem som de deler med resten av oss. Klokker trenger ikke å være dyre for at folk skal ha glede av dem, og godt er det.

Merker jeg blir litt småirritert, for jeg postet et nytt innlegg i etterkant hvor jeg beklaget indirekte og var nysgjerrig på hvorfor han hadde valgt som han hadde valgt.

WOW.... Dette er faktisk det mest taktløse og frekke innlegget jeg har lest på TS. Skjerp deg!

Har rettet en beklagelse til Auto Winder, og jeg sier det igjen. Syns det er morsomt dere klarer å quotte det verste, når jeg har skrevet et nytt innlegg senere der jeg indirekte beklager og opplever at Auto Winder syns det var greit, men jeg er enig i at det var en frekk tone. Men helt ærlig syns jeg det er en gjennomgående arroganse blant folk på sonen her, og at istedenfor å påpeke meg, kan man vel heller unngå å generere masse likes på hattråder av diverse klokkefabrikanter?

Takk for en flott presentasjon av mange spennende klokker! Kjenner jeg kunne tenke meg å prøve noen av dem!

Ser flere av dere quoter min første kommentar, det er jo litt morsomt når jeg beklager meg i neste innlegg. Hvertfall indirekte. Retter en formell unnskyldning til @Auto Winder, (selv om jeg tror du skjønte jeg ikke ville være frekk).

Og til vedkommende som fortalte at klokker ikke måles i kroner, er jeg helt enig. I min første kommentar siktet jeg til de aller billigste kinaklokkene, som jeg anså som ikke så bra. Flere av dere har jo tendens til å skulle lage tråder om andre merker, hvor hensikten er å bare lage kvalme, ref "hva faen er poenget med Steinhart" og "hva faen er poenget med Audemars Piquet", de som bidrar med kvalme der, er jo indirekte med på å rakke ned på andres ur - på den måten at de som har Steinhart, nei de er tullinger.

Merker jeg blir litt småirritert, for jeg postet et nytt innlegg i etterkant hvor jeg beklaget indirekte og var nysgjerrig på hvorfor han hadde valgt som han hadde valgt.

Jeg skal ikke si så mye om hvordan jeg oppfattet den første posten; mest for å forsøke å beholde en positiv tone her i tråden (hint: småirritert ville ikke være dekkende). Du har rett i at enkelte her ikke alltid er like ydmyke overfor andres klokkevalg, derfor får vi av og til disse "hva f. er poenget med det ene og andre"-trådene. Men legg merke til at disse trådene ikke fokuserer på enkeltpersoner, men klokkene. Du vil ikke se tråder her som sier "hva f. er poenget med samlingen til Auto Winder" selv om det kanskje er noen som kunne ha lyst til å lage slike også. Folks galleritråder og boksåpninger er heldigvis for det meste fri for negative kommentarer, fordi vi stort sett enten setter pris på mangfoldet og deler tråd-eiernes glede over klokkene som presenteres, eller lar være å poste.

Når det er sagt er jeg heller ikke særlig glad i disse hva er poenget-trådene, og jeg vurderer ofte å starte en "Hva Faen er poenget med Hva Faen-tråder?"-tråd.

Men først og fremst takk for formell unnskyldning @Andreaskh, jeg setter stor pris på det og anser nå saken for å være ute av verden, og vi går tilbake til å snakke om klokker :)

Redigert av en moderator:
Takk for overveldende mengder "likes" og positive tilbakemeldinger på tråden!
Nå er vi ferdigsnakket om kvalitet vs. kvantitet, og alle er venner igjen :)

Redigert:
Migrering av Amphibia

Denne har dere sett før, det er Vostoken hvor datoen sluttet å virke, og jeg skiftet skive. Nå har jeg også flyttet den over til en større og mer solid og firkantet "Ministry" case, med 22mm lugs istedenfor 18, og med mesh istedenfor gummi. Seiko-bezelen og transparent caseback ble med på flyttelasset.
2014-05-23095756_zps9869bdc6.jpg

2014-05-23100411_zpsb2b696b8.jpg

Den Poljot Sturmanskie OKEAH du har liker jeg godt. Jeg låner en "nesten maken" fra min bror. Den har "GMT-light" funksjonen. Du kan justere kransen med de 12 timene. Fordelen er at du kan stille inn "halve-timer-tidssoner".

En annen artig finesse med disse er at remmen er smalere. Dermed virker klokkene bredere enn de faktisk er!

WP_20140417_15_16_53_Pro.jpg

Kult!

:cool:

Den Poljot Sturmanskie OKEAH du har liker jeg godt. Jeg låner en "nesten maken" fra min bror. Den har "GMT-light" funksjonen. Du kan justere kransen med de 12 timene. Fordelen er at du kan stille inn "halve-timer-tidssoner".

En annen artig finesse med disse er at remmen er smalere. Dermed virker klokkene bredere enn de faktisk er!

WP_20140417_15_16_53_Pro.jpg

Kult!

@petterhg din brors Sturmanskie er også en veldig fin modell! Den mest vanlige varianten av OKEAH har også denne "GMT-light"-funksjonen, og i utgangspunktet var det egentlig den versjonen jeg var på jakt etter, men da den var utsolgt fra forhandleren mens han hadde et par eksemplarer av en fast-bezel-versjon på lager til en del lavere pris, endte jeg opp med den istedenfor :)

Jeg har lest noen kommentarer om at denne interne bezelen har en tendens til å være litt "løs" slik at man lett kommer til å uforvarende dreie den litt ut av posisjon ved at man kommer borti kronen, har du merket noe til dette?

En annen kuriositet med min OKEAH er at den gir overraskende mye motstand i krona når man begynner å trekke den opp, visstnok pga noen doble gummipakninger som skal gjøre den litt mer vanntett siden den ikke har skrukrone...

@petterhg din brors Sturmanskie er også en veldig fin modell! Den mest vanlige varianten av OKEAH har også denne "GMT-light"-funksjonen, og i utgangspunktet var det egentlig den versjonen jeg var på jakt etter, men da den var utsolgt fra forhandleren mens han hadde et par eksemplarer av en fast-bezel-versjon på lager til en del lavere pris, endte jeg opp med den istedenfor :)

Jeg har lest noen kommentarer om at denne interne bezelen har en tendens til å være litt "løs" slik at man lett kommer til å uforvarende dreie den litt ut av posisjon ved at man kommer borti kronen, har du merket noe til dette?

En annen kuriositet med min OKEAH er at den gir overraskende mye motstand i krona når man begynner å trekke den opp, visstnok pga noen doble gummipakninger som skal gjøre den litt mer vanntett siden den ikke har skrukrone...

Jo jeg har også merket at de nok har benyttet en "sovjetisk måte å sikre systemet på". Denne er også "tregere" å trekke opp, og tightere pga slik sikring. Så du kan nok trygt si at den skal være slik.

Det er mye historie i dette. Jeg leste på WatchUseek(?) om bakgrunnen til Caliber 3133. Dette ble konstruert da russerne ikke fikk tak i den sveitsiske Valjoux 7734. Dermed laget de sitt eget. Dog noe grovere. Men det viktigste; Mekaniske klokker overlever en kjernefysisk eksplosjon.... (For øvrig også samme fordel for MIG 25). Delene er påfallende like! Og den går fint! Jeg har ikke merket at "GMT"-funksjonen forskyver seg. Hos meg har den holdt seg stabilt og fint på Indisk tid!

Solid og flott sak!

Av og til kjøper man noe som ikke tilfører samlingen noe som helst, denne er et graverende eksempel på det. For to år siden ebayet jeg en "Soki" Submariner-homage av værste sort. En ting er at den er et så åpenbart forsøk på kopi at det er flaut å vise seg offentlig med den. Mens Shenhua-skjelett-klokken ihvertfall fikk sparket igang interesse for mekanikk og tannhjul, er denne bare trist. Den har skrubar krone, men hva hjelper det når kronehalsen løsner tredje gang man skrur den opp? Denne er plassert i en skrivebordsskuff til skrekk og advarsel. Hvis denne har bidratt med noe, er det bevisstheten om at Homage-varianter ikke er veien å gå. Det finnes nok av rimelig prisede klokker med original design!
2014-05-19151150_zps3b5c288a.jpg

Jeg har begynt å lure på hvordan denne ser ut inni. Mens jeg jobber overtid og venter på input fra kollega, finner jeg fram skrujern, viser-tang, pinsett og lupe... (Jeg har verksholder på vei men jeg har ikke tålmodighet til å vente, så jeg bruker kasseholder istedenfor.)
Etter litt røsking er visere og skive fjernet.
2014-06-26192629_zps9bb1923f.jpg

Så var det andre siden. Av med rotoren og se om jeg kan finne ut hva som er under denne broa...
2014-06-26192900_zpsee636026.jpg

Jeg kom visst til å drepe balansefjæra, for se om jeg skal forsøke å spleise den sammen senere.... jeg tviler egentlig litt på det.
Men da står jeg fritt til å skru i vilden sky uten å bekymre meg for mye om å få den til å virke igjen. Flott.
2014-06-26194335_zps6faecd8b.jpg

Så, der var alle rester av automatikk fjernet, og jeg står igjen med et tongji eller "standard kinesisk verk". Lurer på hvor de tannhjulene som spratt ut da jeg tok av broa hørte hjemme...
2014-06-26194345_zpse31712ad.jpg

Nå står jeg vet et veiskille. Jeg kan se om jeg finner noen veiviser som kan fortelle om beste framgangsmåte for å demontere videre, jeg kan forsøke å sette sammen automatikken igjen og trene på det et par ganger før jeg går videre, eller jeg kan ta kjapt og galt uten særlig sjanse for å få bitene på plass igjen.

Hvis jeg skal lære noe av dette er det nok ikke dumt å forsøke å sette sammen igjen automatikken?
To be continued...

Redigert:
Urmakeri etter eleminasjonsmetoden. Jeg forsøker å bygge opp automatikken igjen men jeg skulle ha tatt mer bilder underveis da jeg tok den fra hverandre ser jeg. Jeg har funnet demonteringsanvisning for de elementære delene av verket men ikke automatikken. Jeg får bare prøve meg fram litt og se hvor de forskjellige tannhjulene passer.
2014-06-26205849_zpsf2d6217a.jpg

Tilløp til mestringsfølelse! Tannhjulene falt på plass og siste skrue er skrudd inn igjen. Håper ingen la merke til at jeg hadde skrudd ut en totalt usaklig skrue under denne operasjonen...
Da går eksperimentene videre! Hva er neste utfordring? Datomekanismen?
To be continued :mrgreen:

Tilløp til mestringsfølelse! Tannhjulene falt på plass og siste skrue er skrudd inn igjen. Håper ingen la merke til at jeg hadde skrudd ut en totalt usaklig skrue under denne operasjonen...
Da går eksperimentene videre! Hva er neste utfordring? Datomekanismen?
To be continued :mrgreen:

Jeg har skrudd fra hverandre ihvertfall deler av dato-mekanismen, men det var mange deler der som ikke er spesielt selvforklarende og som ikke hadde noen åpenbar innvirkning på andre deler. Jeg fikk skrudd den sammen igjen tilsynelatende uten mye tap av funksjonalitet, men datohjulet virker mindre stabilt enn før.

Note to self: les om hvordan datomekanismen virker før jeg gjør mer kamikaze-urmakeri på framsiden av verket.