Del 8 ( Jakten på Grail forts...)
Kort om Urwerk:
Urwerk ble etablert i 1997 og er anerkjent som en av forløperne til den nye bølgen kalt “Nouvelle Horlogerie”.
Forent av sin felles lidenskap for å måle og skildre tid, grunnla Felix Baumgartner ( urmaker) og Martin Frei ( sjefsdesigner) Urwerk i 1997 og presenterte sin første klokke med AHCI i Baselworld samme år.
"Urwerk" er et spill på det tyske ordet som betyr urverk. "Ur" er en gammel sumerisk by der befolkningen brukte solur til tidtaking, mens "werk" er tysk for skapelse. Selskapet er kjent for sine innovative avantgarde-design inspirert av romfart og produserer bare 150 klokker per år.
Wei Koh fra Revolution watch uttalte en gang at hvis du ikke eier en Urwerk, er det vanskelig å tenke på deg som en ekte klokkesamler. Litt vell ekstremt, men i det ligger det at urmakere i dag, i stor grad er inspirert av fortiden. Constant force, remontoir d’egalité, resonance, multi-axis tourbillon, twin oscillator etc er nesten alle komplikasjoner og estetikk som ble funnet i lommeurene fra 1700- og 1800-tallet mens Urwerk derimot har laget tidsfortellende 3 dimensjonale skulpturer som ser ut som fremmede romfartøy som lander på jorden.
Haute ( Nouvelle) horlogerie, avantgarde, sci-fi, annerledes, kult, flott og rått er noe som kjennetegner de.
Hvorfor kjøpte jeg Urwerk Ur 100 Gunmetal spacetime
Digger Urwerk og det som de har utrettet. Folkene og klokkene er fantastiske. Kanskje litt spesielle men "what`s not to like"?
Denne modellen er deres minste og kanskje mest anvendelige modell. En klokke som kan brukes til alt og som kunne passe mine spinkle handledd på 15 cm. Videre har den deres berømte satellitt konfigurasjon, med vandrende timer og minutter. Indikatoren for vandrende time sitter på en karusell som består av tre 'satellitter' med tre tall hver. Her har man altså alt av det beste og det som har gjort Urwerk kjent.
Det som skiller denne modellen fra de andre, er imidlertid at denne klokken også gir noen astronomiske indikasjoner. Når minuttviseren har fullført sin 60-minutters reise, dukker den opp igjen på en 20-minutters skala (ligger klokka 10) på 555 km - dette er avstanden man reiser på 20 minutter hvis du står på jordens ekvator. På motsatt side (klokken to) viser den reisen din gjennom rommet rundt solen, som er 35.740 km hvert 20. minutt. Klokken viser oss, på en måte, vår plass i denne galaksen. Se for deg å sitte fastspent i en stol på jorda mens du suser gjennom verdensrommet rundt sola, eller mens du spinner rundt i jorda sin egen akse. For meg magisk og fascinerende. Der tid og rom kolliderer. Ikke akkurat noe som en har bruk for i hverdagen men jeg er overrasket over hvor ofte jeg plutselig sitter og drømmer meg bort på dette. Hvor kult er ikke det??
Jeg hadde valget mellom alle modellene på kjøpstidspunktet men falt for denne grå/militærgrønne farven da jeg synes at den representerer Urwerk best. Denne farven er liksom typisk dem. Litt rå, litt sofistikert.
I tillegg elsker jeg jo klokker som viser tiden på utradisjonelt vis og estetikken traff meg rett i hjerteroten.
Edit: Tusen takk til
@Edzilla for god veiledning og inspirasjon i prosessen med valget rundt grail. ( og ellers i reisen min)
Setter utrolig stor pris på at du tar deg tid til å dele lidenskapen og hjelpe oss nye i jungelen.
Hvorfor jeg elsker den ( oppsummert):
-Digger designet og Urwerk som "merke"
-Fantastisk passform og comfort. Sitter som støpt på armen min.
-Føler meg som en intergalaktisk superhelt hver gang jeg tar den på armen.
-Ingen som vet hva dette er og den tiltrekker ingen oppmerksomhet.
- De astronomiske «tulle funksjonene» brukes titt og ofte til å drømme seg bort.
- En utrolig "Grail" klokke som har blitt brukt mer eller mindre konstant siden jeg fikk den og den har nå gått fra grail status til min "daily" i samlestrategien min.
-Går veldig presis og jeg har ikke måttet stille tiden enda siden jeg fikk den.
-Bare digger den!
Spesifikasjoner:
Case: 41mm x 49.7mm x 14mm - titanium and stainless steel with a GunMetal PVD finish - sapphire crystal front and caseback - crown at 12 o'clock - water-resistant to 30m
Movement: UR 12.01 with automatic winding - 28,800vph – 48h power reserve – 39 jewels - orbital hours, minutes, distance travelled on Earth’s equator in 20 minutes, distance Earth travels around the sun in 20 minutes
Strap
: technical fabric strap - pin buckle
Availability
: limited edition of 25 pieces (sold out)
Price
: ca. 630K inkl. mva
As early pioneers in modern independent watchmaking, Urwerk's founders, Martin Frei and Felix Baumgartner, have been working together for more than 25 years now. Together with their team, they have pushed the boundaries of horology with space-age aesthetics and unusual complications. So what about t
www.esperluxe.com
Bilder: