Del 1 var å få plass i køen. Deretter gikk månedene uten at jeg hørte noe.
Del 2. Urverk og komplikasjoner
Så en kveld kom det en melding i whattsappen med et spm om hvilket urverk jeg ville ha. Han kan lage det meste og jeg stod fritt til å velge. Bare for å gi eksempler alt fra enkel tidsaanvisining til mer kompliserte funksjoner som chrono, remontoire, sonnerie til Tourbillon.
Alt fra modifisert ETA til egenprodusert.
Som nevt over i tidligere innlegg falt valget mitt på en egenprodusert tourbillion urverk etter flere dagers utveksling av ideer og hvor han viste meg forskjellige eksempler på hvordan han så for seg en tourbillion klokke.
Etter hvert ble det laget en skisse på klokken som jeg likte og som vi ble enige om en pris på.
Dette var altså kun en tourb uten andre komplikasjoner.
Her et eks. På hvordan tourb kunne se ut:
Så lurte han på om det var andre komplikasjoner jeg kunne tenke meg og etter en del tankevirksomhet konkuderte jeg raskt med at en power reserve indikator er nyttig å ha.
Og hvis det er en ting jeg elsker med min Ludovic Ballouard klokke så er det klikkelyden som lages når timen skifter, men skulle ønske den var mye høyere da den er vanskelig å høre uten å legge øret helt til klokken. Da kom ideen om en striking hour funksjon og når jeg nevnte dette ble Ondrej i fyr og flamme og tente på ideen. Visstnok elsker han også lyden fra mekanikken og at hans favoritt komplikasjon er Sonnerie.
Jeg var på dette tidspunktet veldig usikker på denne komplikasjonen da det ville ta skiven fra å være mininalistisk, hvor tourben var i fokus, til nå å bli betydeligere mer rotete og maksimalistisk.
Selv om jeg selv var veldig usikker insisterte Ondrej på at dette kommer til å bli episk ( hans egne ord) Han så for seg PR indikatoren som lite synlig på toppen med en bunn hvor hele kompkikasjonen til striking hour blir synlig på skive-siden. Hvor både, coilen, sneglen og hammeren blir synlig.
Etter å ha konferert med flere erfarne samlere, deriblant med fantastiske
@Edzilla bestemte jeg meg for å gå all in. Så da blir det full pakke..