En kjenner i salen som vil titte på en Datejust?

Medlem
5. sep. 2013
Sted
Bergen
Jada, det begynner alltid i det små og eskalerer veldig fort. I går kveld begynte jeg å tenkte på at det kunne være gøy med en birthyear-klokke siden jeg snart har bursdag, men ikke noe dyrt. Neida. So far so good!
Uten å finne noe spesielt taster jeg senere inn "Rolex" i søkefeltet på Finn.no etter gammel vane, og noe av det første som møter meg er denne: Rolex Datejust Gull og Stål16013 - FINN Torget
"Datejust ja, fine de, men tror ikke jeg kunne brukt en til hverdags."
Så til annonseteksten.. "1987" Oj! "Juli" WÆÆÆ!

Dette må jeg undersøke nærmere, så jeg sender en mail til Briljant og Jonny, i tillegg til å lufte den HER. Tilbakemeldingene på forumet er tja, ikke glovarme, men heller ikke iskalde.

Så får jeg svar fra Jonny, klokken er kjøpt 14. Juli 1987. Tingen her er at på en nydelig sommerdag den fjortende Juli nittenåttisju så denne eldre ungdommen dagslys for første gang. Etter et mindre komplisert keisersnitt på Lærdal sykehus, utført i et provisorisk brakkehus som fungerende fødestue var altså den vakreste gutten i verden (ifølge min mor) kommet til verden.
Helsike, hva-er-oddsene? Og i tillegg muligheten til å kjøpe den i bursdagsgave til meg selv? HERREFRED!

Da begynner det å svirre. Jeg har jo ikke snøring på Datejust. Prisen merker jeg er litt høy, men det har nok mye med diamantene å gjøre (som heller ikke er helt etter min smak), Jonny melder om at han har flere alternativer på skive, så jeg regner med det skal være mulig å kunne få den rimeligere. Likevel kanskje litt dumt å skifte skiven på en birthDAY klokke. Han mener også jeg bør komme og se på den for å gjøre opp en mening, men det har jeg rett og slett ikke mulighet til.

Så da spør jeg dere, kjære, vakre, flotte asylanter. Finnes det en herlig sjel der ute som kunne tenke seg å gjøre meg den bjørnetjenesten det er å møte Jonny for å ta en titt og en vurdering på denne klokken?
Uten det faller nok denne bort, og det hadde vært veldig synd å la denne muligheten gå fra seg uten engang å prøve.

Tilbakemeldinger i tråden er også hjertelig velkomne.

Glad i dere,
Hilsen Kim

Dette kan være den ene anledningen du har til å kjøpe en Birthday klokke. Kjøp i vei, og bytt gjerne skiva hvis du føler at det ikke er helt deg.

Ikke nøl, kjør på! :D

Min eventuelle november 70 er vanskeligere og vesentlig dyrere...

@KimNK jeg kan sikkert hjelpe deg med å se på klokken, jobber i Oslo og kjenner Jonny. Hvis du avtaler med Jonny så må vi bli enige om dag og tid i Oslo, fredag eller til uken. Jeg er ingen guru på disse men kjenner litt til vintage Rolex så jeg tror nok jeg kan gi deg en brukbar tilbakemelding. Ønsker du hjelp og vil avtale med Jonny så send meg en PM slik at du har mitt tlf.nr.
Som de andre sier, gå for denne hvis du ønsker en ekte birthyear - denne muligheten dukker ikke opp igjen.
Mvh Tom

Redigert av en moderator:
@Tom Henriksen - Fantastisk! Jeg sender deg en PM etterpå!

Til dere andre: Takk for enabling.(?) Jeg er nok enig, dette kan være en mulighet jeg bare får denne ene gangen. Med mindre prisantydningen viser seg å være for høy eller den ser kjip og sliten ut, begynner jeg å bli rimelig sikker på at det er min borgerplikt å sikre meg denne. Prisen er tre ganger mer enn hva jeg i utgangspunktet så etter, men.. I god TS-ånd klarer nok sparekontoen étt lite knekk til.

Jeg har etterspurt noen priser med andre skivekombinasjoner nå, så får man se.
Spurte også om det var mulig å få satt over skiven fra denne som jeg synes så rimelig fantastisk ut. Noe utenom det vanlige også dersom den er så sjelden som han påstår den er. Noen som vet om den vil være tidsriktig for '87?

Den Burl Wood skiva må være den styggeste skiven jeg noen gang har sett, uansett skive, klokke og produsent! Sorry ;)
Men liker du den, kjør på!

Redigert:
Det har jeg vel gitt uttrykk for at jeg gjør, har jeg ikke..? Jeezus.
Bedre enn både diamanter og respatex etter bildene å dømme i alle fall.
En helt plain "stick dial" hadde blitt bra også, men liker at det sticker seg litt ut.

Redigert:
@Tom Henriksen
Jeg har etterspurt noen priser med andre skivekombinasjoner nå, så får man se.
Spurte også om det var mulig å få satt over skiven fra denne som jeg synes så rimelig fantastisk ut. Noe utenom det vanlige også dersom den er så sjelden som han påstår den er. Noen som vet om den vil være tidsriktig for '87?

Med hjelp fra Tom er du i trygge hender.

Når det gjelder den opprinnelige skiven, så er den godt innenfor. Det er mye som tyder på at diamanter på skiven til herreklokker er på full fart inn i disse dager. :)

Helt alvorlig så synes jeg at diamanter er kult på herreur så lenge man bærer dem med stolthet. Og hvorfor skulle du ikke det, når en eller annen falt for akkurat den skiva og kjøpte uret nøyaktig den dagen du ble født.

Og hvis noen bemerker diamantene, så har du en konge-anekdote å fortelle hver eneste gang!

Kjør på med diamanter og gullskive, sier jeg. Jeg husker 1987, og du får ikke noe bedre horologisk symbol på hvordan den tidsepoken var. (i hvert fall fram til krakket i oktober).

Det har jeg vel gitt uttrykk for at jeg gjør, har jeg ikke..? Jeezus.
Bedre enn både diamanter og respatex etter bildene å dømme i alle fall.
En helt plain "stick dial" hadde blitt bra også, men liker at det sticker seg litt ut.

Amen :) Se med litt humor på kommentaren min. Fra spøk til alvor: om han har en riflet gullskive, champagne eller hvit/ hvit riflet skive får du en flott late 80's klokke etter min mening! Om diamant skiven var i uret når det ble solgt ville jeg definitivt beholdt org skiven i uret, blir jo enda mer ekte birthyear/dato ur av at det er helt orginalt.
Du er jo født i jappetiden, så kan jo ikke bli helt feil med diamanter heller;) Lykke til med valget!

@Santos-Dumont - Veldig sant. Har spurt om skiven er original til klokken, i tilfelle ligger nok listen høyere for å skifte den ut. Det kan uansett gjøres på et senere tidspunkt dersom jeg ikke trives med den.

Flere innspill på prissettingen? Forsvarer diamantene såpass mye ekstra?

@Santos-Dumont - Veldig sant. Har spurt om skiven er original til klokken, i tilfelle ligger nok listen høyere for å skifte den ut. Det kan uansett gjøres på et senere tidspunkt dersom jeg ikke trives med den.

Flere innspill på prissettingen? Forsvarer diamantene såpass mye ekstra?

Kul historie! Denne må du kjøpe. Hvis skiven er original, kan du ikke bytte skive. Personlig er jeg ikke så glad i diamanter, men denne var fin.

Lykke til. Det eneste du risikerer er å angre på at du ikke kjøpte.

Skal være djevelens advokat littegrann. Den har slakk i lenka (som forventet). Det trekker ned.
Prisen er faktisk litt stiv. Diamanter bør ikke være et hovedargument for prisen, da disse gjør den tungsolgt.
Sjampisfarge gjør den i overkant bling?
Er den overpolert?

Ellers er det avsindig kult med "ekte" bursdagsklokke.
Også er diamanter litt kult da...:cool:

Det er jo akkurat det. Å betale ekstra for noe jeg ikke får helt fot for, samt gjør den mer tungsolgt ved et eventuelt videresalg bare fordi stenene i seg selv er mer verdt selv om skiven kan sees som mindre attarktiv. Det er akkurat derfor jeg vil få meg forsikret om at uret faktisk er verdt prisforlangende før jeg evt. slår til. Skiven er uansett bekreftet som original så den blir stående.
Leste her for en stund siden om et sted som strammet opp gamle lenker for en grei penge, dersom noen sitter på informasjon om det så del gjerne.
Godeste Tom skal se på den nå i morgen eller på mandag, mandag drar også Jonny på ferie, så avgjørelsen må taes ganske fort dersom jeg skal ha den til dagen.

Prut den litt, sikker på at Jonny også innser at denne er litt høyt priset.

Har du pengene, så kjøp den! Du blir den eneste (?) i Norge med birthday Rolex og du kommer aldri til å selge den, så ikke tenk på det.

Jeg hadde glatt betalt en del mer for rett dato hvis jeg likte uret. Hva er 5-6 tusen fra eller til i løpet av et liv, for deg? Og ikke minst, tenk om du selv var arving av en Rolex fra din fars fødselsdag.

Har du kronene, prut litt og ta den!

Det er en i asia et sted, husker ikke i farta, som er relativt kjent verden rundt for å stramme opp Rolex lenker. Det er ikke billig, men alt er jo relativt.. Lurer på om det var rundt 6-800 usd for en dj lenke + ca en mnd fra du sender den til du får den tilbake. Om du synes det høres intressant ut kan jeg forsøke å finne tilbake til siden. Han har masse gode referanser.

Prut den litt, sikker på at Jonny også innser at denne er litt høyt priset.

Har du pengene, så kjøp den! Du blir den eneste (?) i Norge med birthday Rolex og du kommer aldri til å selge den, så ikke tenk på det.

Jeg hadde glatt betalt en del mer for rett dato hvis jeg likte uret. Hva er 5-6 tusen fra eller til i løpet av et liv, for deg? Og ikke minst, tenk om du selv var arving av en Rolex fra din fars fødselsdag.

Har du kronene, prut litt og ta den!
Har prøvd litt forsiktig pruting, men han står fast på at han mener den er svært fornuftig priset. Vi får se etter visning. :)
Jeg har forsåvidt pengene, men en del av de må graves frem fra steder som egentelig er "out of bounds".
Det er akkurat det, den er ikke fullstendig inntertier så noen tusen blir fort litt småsurt dersom jeg blir sittende igjen med en bismak av at jeg har betalt for mye. Fremstår den derimot som meget bra skal man ikke se bort fra at jeg kan bla opp.

Fun fact: Klokken er fra samme dag som da første nordmann vant en etappe i TdF - så da var det to norske personer som strevde hardt den dagen :D

Video fra dagen du ble født: 1987 Tour de France Mountain Stage to Luz Ardiden - YouTube

Lykke til med klokkekjøpet - vær rask så ikke DagO2 kommer deg i forkjøpet :p

Haha, herlig!

Det er en i asia et sted, husker ikke i farta, som er relativt kjent verden rundt for å stramme opp Rolex lenker. Det er ikke billig, men alt er jo relativt.. Lurer på om det var rundt 6-800 usd for en dj lenke + ca en mnd fra du sender den til du får den tilbake. Om du synes det høres intressant ut kan jeg forsøke å finne tilbake til siden. Han har masse gode referanser.

Det var såpass ja. Da får vi satse på at strekken er til å leve med.
Kjør gjerne på med en link dersom du finner så har man den!