En klokkereise

Må vel ta med et lite bilde av hvordan dagens familie ser ut også :)

image.jpeg

På tide med en liten oppdatering, da familien har fått et nytt medlem. Ingen lillebror, snarere en storebror.

IMG_0074.JPG

Jeg har vel egentlig hatt lyst på denne i mange år, og det begynte det å haste hvis jeg skulle få tak i et nytt eksemplar. Som noen sikkert husker ble det lansert en ny Ploprof-modell under fjorårets Basel, som blant annet har safirglass som baklokk og det nye Co-Axial Master Chronometer 8912-urverket (no date versjon av det nye METAS-sertifiserte 8900-urverket). Min modell er den «gode gamle» med 8500-urverket, og har som dere ser datovisning. Jeg synes min modell er den som ligger tettest opp til den den opprinnelige PloProf 600.

Klokken er ikke akkurat liten, men den ser større ut enn den faktisk er. Den har grei bærekomfort, og jeg synes ikke den er vesentlig annerledes å ha på armen enn min Panerai 351 med Luminor 1950-kasse. PloProfen er høy, men har knapt lugs – og mesh/gummirem er svært behagelig.

Ploprof skve.jpg

Nå er det bare å glede seg til sommeren :cool:

Og til slutt et lite familiebilde

IMG_0102.JPG

@Consigliere - hva sa din bedre halvdel nå? Du kunne vel ikke prøve deg med bytte av skive denne gang?

He, he - tror hun har resignert fullstendig, hun har mistet oversikten og bryr seg ikke noe særlig :)

Det var faktisk min svigerinne som kommenterte klokken først, hun la merke til den oransje remmen. Jeg svarte som vanlig at det er en rimelig badeklokke som tåler en støyt. Noe som er så glorete og klumpete kan jo ikke koste mange tusenlappene :D

He, he - tror hun har resignert fullstendig, hun har mistet oversikten og bryr seg ikke noe særlig :)

Det var faktisk min svigerinne som kommenterte klokken først, hun la merke til den oransje remmen. Jeg svarte som vanlig at det er en rimelig badeklokke som tåler en støyt. Noe som er så glorete og klumpete kan jo ikke koste mange tusenlappene :D
Hva som er dyrt er jo relativt:)

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
Nå er det vel på tide med en liten oppdatering; Sea-Dweller 116600 og Daytona 116520 har forlatt boksen, og Explorer II 216570 har vært inn og ut. I tillegg har det ramlet inn en GMT-Master II 116710LN.…..

Sea-Dweller har vært et fantastisk bekjentskap, og jeg tipper at SD kommer inn igjen på et eller annet tidspunkt. Jeg solgte rett og slett fordi jeg ville prøve noe nytt, og nesten 2 år i mitt eie er jo ikke galt. En utrolig tøff klokke, som jeg brukte til absolutt alt. Jeg vil særlig fremheve Sea-Dweller’s elegante kasse med sine slanke lugs og smale(ere) kronebeskyttelse, som IMHO ser mye bedre ut enn eksempelvis Submariner’s noe mer klumpete kasse. Safirglasset står litt opp, og dato i kombinasjon med manglende cyclops er lekkert og praktisk. Jeg likte også markeringene på bezel, som er litt annerledes enn på eksempelvis Submariner.

Det eneste negative jeg kan trekke frem er at lenken ikke ser ut til å passe kassens utforming særlig bra. Endlinks «står opp» i forhold til kassen, og jeg synes Rolex skulle spandert en endret lenke eller endlinks på denne modellen.

Daytona var også et meget hyggelig bekjentskap, en skikkelig klassiker. Eneste grunn til at denne gikk ut var at jeg har bestilt den nye 116500LN, og at jeg etter sigende står såpass langt frem i køen at jeg satser på rask levering. Litt optimist må man jo være :D

Explorer II kom i utgangspunktet inn mot slutten av sommeren i fjor, men tilbrakte store deler av sin tid på service. Etter et verkstedbesøk i våres, der kassen ble skadet, endte jeg opp med en splitter ny klokke. Fantastisk kundeservice fra AD! Jeg er dog litt i tvil om jeg skal beholde klokken, foreløpig ligger den til salgs – hjemme er den godt pakket inn i safen….

Rolex Explorer II.jpg

GMT-Master II kom inn som en tilfeldighet, skulle egentlig bare hjelpe en tidligere kollega med et salg – men endte opp med å ta den selv. Etter en rens av lenke, ny flip til claspen og en meget lett polering ble klokken så fin at jeg ikke kunne dy meg.....

Jeg synes LN er undervurdert, eksempelvis i forhold til Submariner. Jeg liker spesielt godt de arabiske numrene på bezel, og de grønne detaljene; skriften på skiven og GMT-viseren. «Vanlig» LN er også undervurdert i forhold til BLNR, som jeg hadde for en tid tilbake. Sistnevnte fremstår dessverre som veldig sort i vanlig lys, og litt blåfarge forsvarer kanskje ikke prisforskjellen? Konklusjonen er at jeg vil ha en Pepsi eller Coke med børstet lenke, håper Rolex leverer på Basel 2017 :)

GMT-Master II bilde 2.jpg

GMT Master LN.jpg

I skrivende stund er begge mine GMT’er til salgs, og jeg håper vel egentlig at LN ryker først, så jeg kan beholde Explorer II. Nytt er bestilt og på vei inn, i tillegg til Daytona 116500LN kan jeg røpe at det er noe
som allerede har vært i mitt eie......:confused::eek:

Redigert:
Jeg har benyttet våren til å slanke boksen, og planen var i utgangspunktet å holde «vekten» nede. 2 stk. GMT’er har nylig forsvunnet ut – men abstinensene etter Rolex kom fort….

116613LB er kommet inn igjen, jeg måtte krype til korset og bestille en ny. Verken jeg eller lommeboken er helt klar for helgull, og det er noe med kombinasjonen gull og stål som tiltrekker meg. Jeg innser at jeg er en TT-mann, og har vel faktisk 10-års jubileum med ulike TT’er i år – det blir fort en «favoritthverdagsklokke». Harry, ja – men på en god måte :eek:

Og skiven er bare fantastisk, jeg vil si på grensen til magisk. Lysspillet i sunburst-skiven er utrolig flott, faktisk så flott at jeg har begynt å kikke på 116610LV – på tross av at grønt er (eller var?) en ikke-farge for meg.

Rolex Sub.jpg

Ved en inkurie har jeg glemt å ta med min Seiko Turtle som kom inn i våres. Det er en klokke det er lett å bli glad i, mye klokke for pengene og en pris som er spiselig for de fleste.

Byggekvaliteten virker bedre enn den gamle klassikeren SKX009, klokken er rett og slett kul med sin vintageinspirerte kasseform:

Seiko Turtle.jpg

Fikk med en quartz i samme bestilling fra våre venner i Singapore, jeg synes dette er en morsom sak som minner meg om ungdomsdager og russetid:

Citizen.jpg

For øyeblikket er jeg imidlertid i en skikkelig horologisk tørke. Jeg har begynt å revurdere flere klokker jeg allerede har hatt, hvilket vel er et litt dårlig tegn? :(

Det er utrolig nok lite nytt som frister, og med unntak av ny Daytona C som er i bestilling, er jeg rimelig usikker på hva fremtiden vil bringe……

Fortsettelse følger :)

Nå er det igjen på tide med en oppdatering.

Jeg lider dessverre fortsatt av horologisk tørke, det er egentlig lite nytt som frister. I tillegg har jeg dessverre greid å bli lei av flere av klokkene mine, enkelte ble brukt mindre og mindre. Dette har resultert i endringer i boksen.

Sistemann ut av boksen var PAM351, og det er mulig jeg kommer til å angre. Brun sandwich-dial med gullvisere og baklokk i safirglass er en lekker kombinasjon, og titankassen var svært ripesikker. Jeg kunne faktisk ikke se et eneste bruksmerke etter halvannet år.

Panerai2.jpg

Jeg har hatt mye glede av ulike modeller fra Panerai de siste årene, men Luminor 1950-kassen er dessverre nokså stor og klumpete med P.9000 urverket. Dessuten savnet jeg reguleringsmuligheter av remmen, av en eller annen grunn havnet jeg alltid «mellom to hull" :D:eek:

Vekten på 351 var ikke så gal grunnet kasse i titan, men jeg synes faktisk min Ploprof er mer komfortabel - og det sier vel litt. På et eller annet tidspunkt skal nok Panerai inn igjen, men da tror jeg det enten blir en Radiomir eller en Luminor 1950 med manuelt verk.

Jeg venter fortsatt på Ceratona, og er blitt relativt pessimistisk med tanke på leveringstid – selv om jeg skal stå høyt oppe på ventelisten. Ventepølse ble dermed bestilt. På tross av at grønt på ingen måte er noen favorittfarge, og at jeg tidligere har uttrykt min skepsis til Hulk, dukket denne opp på sensommeren – levert splitter ny fra min trofaste AD:

Hulk2.jpg

Hulk1.jpg

Hulk5.jpg

Sunburst dial er absolutt nydelig, nå har jeg to – både grønn og blå. Det er gøy å se hvor forskjellig skiven og klokken fremstår i forskjellig lys.

Og helt til slutt, i dag kom denne lekre saken inn, en Jaeger LeCoultre Reverso Grande Calendar (ref. 375.84.20).

Reverso 1.jpg

Reverso3.jpg

Jeg har vært innom både Bjerke og Tidemann flere ganger for å se på denne – men jeg synes prisen tilsvarende en ny Ceratona er litt i stiveste laget. Da det endelig dukket opp en så godt som ny, strøken og norskkjøpt Reverso på KS var det bare å slå til :)

Grande Calendar Reverso’en er blant de større med sine 48,5 mm x 29,5 mm, den passer IMHO godt til de fleste håndledd. Finishen er utrolig flott, med guilloché-skive og Côtes de Genève-dekorasjon av urverket.

Reverso2.jpg

Takk for titten - tror jeg skal prøve og holde ro og orden i boksen en tid fremover, i hvert fall inntil Ceratona dukker opp.....