Nå er det igjen på tide med en oppdatering.
Jeg lider dessverre fortsatt av horologisk tørke, det er egentlig lite nytt som frister. I tillegg har jeg dessverre greid å bli lei av flere av klokkene mine, enkelte ble brukt mindre og mindre. Dette har resultert i endringer i boksen.
Sistemann ut av boksen var PAM351, og det er mulig jeg kommer til å angre. Brun sandwich-dial med gullvisere og baklokk i safirglass er en lekker kombinasjon, og titankassen var svært ripesikker. Jeg kunne faktisk ikke se et eneste bruksmerke etter halvannet år.
Jeg har hatt mye glede av ulike modeller fra Panerai de siste årene, men Luminor 1950-kassen er dessverre nokså stor og klumpete med P.9000 urverket. Dessuten savnet jeg reguleringsmuligheter av remmen, av en eller annen grunn havnet jeg alltid «mellom to hull"
Vekten på 351 var ikke så gal grunnet kasse i titan, men jeg synes faktisk min Ploprof er mer komfortabel - og det sier vel litt. På et eller annet tidspunkt skal nok Panerai inn igjen, men da tror jeg det enten blir en Radiomir eller en Luminor 1950 med manuelt verk.
Jeg venter fortsatt på Ceratona, og er blitt relativt pessimistisk med tanke på leveringstid – selv om jeg skal stå høyt oppe på ventelisten. Ventepølse ble dermed bestilt. På tross av at grønt på ingen måte er noen favorittfarge, og at jeg tidligere har uttrykt min skepsis til Hulk, dukket denne opp på sensommeren – levert splitter ny fra min trofaste AD:
Sunburst dial er absolutt nydelig, nå har jeg to – både grønn og blå. Det er gøy å se hvor forskjellig skiven og klokken fremstår i forskjellig lys.
Og helt til slutt, i dag kom denne lekre saken inn, en Jaeger LeCoultre Reverso Grande Calendar (ref. 375.84.20).
Jeg har vært innom både Bjerke og Tidemann flere ganger for å se på denne – men jeg synes prisen tilsvarende en ny Ceratona er litt i stiveste laget. Da det endelig dukket opp en så godt som ny, strøken og norskkjøpt Reverso på KS var det bare å slå til
Grande Calendar Reverso’en er blant de større med sine 48,5 mm x 29,5 mm, den passer IMHO godt til de fleste håndledd. Finishen er utrolig flott, med guilloché-skive og Côtes de Genève-dekorasjon av urverket.
Takk for titten - tror jeg skal prøve og holde ro og orden i boksen en tid fremover, i hvert fall inntil Ceratona dukker opp.....