En reise i tid

På tide å bli litt mer personlig i denne tråden, så here goes.

Av en eller annen grunn så liker jeg ei gammel Certinaklokke jeg fikk av kona veldig godt. Fikk den i gave fra henne for 6 år siden - og den var i daglig bruk i de 6 årene, frem til jeg gikk litt klokkebananas (kjøpt 6 automatiske klokker på 1 måned) i desember i fjor.

At jeg liker den så godt, er nok at klokka bare har vært min og alle merker på den er mine. Synes egentlig det med klokker er en personlig greie - på flere plan. På ett av de planene, så synes jeg ei klokke er nesten en litt sånn der "personlig hygieneartikkel". Å kjøpe en annen manns klokke og ha på egen arm er egentlig litt sånn der fremmedelement. Man kan selvsagt sende ei klokke til profesjonell polering for å få den praktisk talt LNIB - men det er litt juks og man vet at den har sin historikk allikevel.

På TS og andre fora så flippes det f. eks. Rolexer til 50-70K fra den ene til den andre hele tiden. Jeg forstår behovet for å prøve ut ting - på samme måte som mange flipper stereoprodukter. Forskjellen er et ei klokke (i mine øyne) er mer personlig enn en forsterker / høyttaler. Respekterer at andre ikke føler like sterkt som meg med tanke på "ei klokke er personlig" - og at man ser bruktkjøp av ei klokke - og ditto salg kort tid etterpå som en flott muloighet til å prøve / eie(?) ei god klokke uten økonomisk tap av serlig grad.

Foretrekker å kjøpe klokkene i utgangspunktet spill nye - og få muligheten til å sette mitt historiske preg på dem - og ikke se på en annen manns historikk. Eneste unntak er selvfølgelig vintageklokker (e.g. klokke fra eget fødselsår; 1960-tallet)

Certinaen har fått sine riper i stålet etter 6 års daglig bruk, men jeg liker den muligens enda mer nå. Og ripene er mine, bare mine. :)

2014-01-18092242_zps81b72056.jpg

Redigert:
Det nærmer seg vår og sommer (nesten i alle fall) - og jeg trenger ei klokke med blå urskive - uten at den er jålete. Så, etter litt søk og mysing på internettbilder - så falt valget på denne. Ei Armida A2. Denne har tre ting jeg liker:

- Ingen tall på urskiven
- Enkel layout (skulle helst ikke hatt dato, men OK)
- Timeviseren har ordentlig sverdform - sånn jeg liker´n. Wooha.

Det kan bli en overraskelse å se den live, for blå urskiver er jo helt i hytt og pine på bilder. Venter i spenning - på klokka og våren - i den rekkefølgen.

Bildet er uanstending tyvlånt fra den store verdensveven.

DSC_5627_zpse2d91d9b.jpg

• Liker
Reaksjoner: kjetil_s
Jupp. :)

Andre kandidater, selv om jeg valgte Armidaen:

M011.430.11.041.02.jpg

729421d1338991135-new-arrival-mido-ocean-star-captain-iv-37.jpg

certina-gent-quartz-collection-ds-first-chronograph-watch-blue.jpg

20090823_1.jpg

-----------
Noen flere:

Blå Sumo; Blumo. :)

imag0907.jpg

Og en blå Ceertina DS Action Diver (men har jo den sorte allerede):

cimg2241.jpg

Redigert:
Armidaen og Flieger i bronse fra Steinhart er på vei - og av øvrig er det dette - og jeg ser jeg må filtrere litt (les; finne en retning) før den videre reisen i tid fortsetter.

20140117_185221_zps811692e4.jpg

Redigert:
Det nærmer seg vår og sommer (nesten i alle fall) - og jeg trenger ei klokke med blå urskive - uten at den er jålete. Så, etter litt søk og mysing på internettbilder - så falt valget på denne. Ei Armida A2. Denne har tre ting jeg liker:

- Ingen tall på urskiven
- Enkel layout (skulle helst ikke hatt dato, men OK)
- Timeviseren har ordentlig sverdform - sånn jeg liker´n. Wooha.

Det kan bli en overraskelse å se den live, for blå urskiver er jo helt i hytt og pine på bilder. Venter i spenning - på klokka og våren - i den rekkefølgen.

Bildet er uanstending tyvlånt fra den store verdensveven.

DSC_5627_zpse2d91d9b.jpg

Vakre ur desse Armida.
Kjem til å handle ein frå Armida iløpet av året her og.
MEN prøve bastant å få uten dato, men ikkje lett.
Gjeld og andre klokker eg ser på der det er mulig frå produsent å velge "no date" og evt "no logo"...
Synes klokkene blir ekstremt mykje "reinere" Uten dato og logo...
Men diverre fleire og som synes det, og derfor som regel utsolgt!

Trøsten er at vi ikke er alene, for de uten dato blir først utsolgt - gitt att de produseres i samme antall som de med dato. Aner ikke.

Et retro av OVM:

1969 by Loevhagen, on Flickr

Så til presentasjon nummer to.

Steinhart OVM by Loevhagen, on Flickr

Steinhart Ocean Vintage Military (OVM)

Har ikke vært opptatt av klokker på mange år. Husker langt tilbake i tiden (midten av 80-tallet) at jeg hadde heng på Swatchklokker. Favoritten den gang var ei med sort reim, sort urskive og sorte visere. Mao. genial med tanke på lesbarhet - not. Men kul var den - da. :p

Anyway, mange år senere - så sitter jeg å surfer og dumper borti dette med klokker - og av en eller annen grunn dumper jeg borti Maurice Lacroix sin Pontos S og synes de er flotte. Surfer vidre og dumper av en eller annen grunn borti hjemmesiden til Steinhart. * bang *

Klokkeforelskelsen slår til, hardt - OVM får pulsen til å stige.

Ei kjedelig klokke uten fancy design. Den har ikke en gang dato. Ikke er det arabiske tall på urskiven heller. Bezelen er også symetrisk uten de klassiske 0-15 markeringene. Prisen er jo ikke noe å si på, så jeg må undersøke mer om OVM.

Finner selvsagt ut ganske kjapt at dette er ei såkalt homageklokke - og at det er delte meninger om slike klokker. I dette tilfellet så er det ei Rolex 5517 milsub som ligger i bunn av inspirasjonen. Ser også at disse originale klokkene var ganske sjeldne og om det er 1200 eller 1500 eksemplarer av denne, spille ringen rolle - men bruktprisene er jo hinsides (opp mot 1MNOK). Greit. Jeg tar en klassisk titte på YouTubevideoer av OVM. Det avgjør saken. OVM er ingen replica - ingen kopi. Jeg bestiller en OVM og refresh-tracking-leken er igang.

Etter en stund - så ankommer boksen.

Klokka har originalt stållenke og jeg synes stållenker er helt OK. På OVM så er det skruer i lenkeleddene, slik at tilpasning av lenka går smertefritt og lenka virker solid. Jeg synes imidlertid ei god lærreim er überkomfortabel - så jeg bestiller ei sort lærreim med hvite sømmer fra Steinhart. Og, en spenne som også kan skrues på (ikke springbar).

Synes denne kombinasjonen fanger opp bezelen og klokkekassen på en fin måte. Litt av 1980-tallets detaljfokus henger nok igjen fortsatt, dessverre - men med fokus på litt andre farger. :mrgreen:

Går man svært nær så ser man hvordan fresingen er gjort...og sømmen i lærreima.

Reim og spenne er jo interessant nok det - men var ikke grunnen til at jeg kjøpte OVM. Over til selve klokka. Det er noe med symetri. Enkelthet. Ingen tall på urskiven. Ingen dato. Herlig enkelt. Med denne klokka så ser man tiden - man leser den ikke. Det kan virke som en insignifikant detalj, men for meg er det vesentlig og selve basisgrunnen til at jeg liker denne klokka svært godt. Hjernen elsker å gjennkjenne ting. Den er lagt med det formålet. Har noe bokstaver og tall - så leser hjernen av den informasjonen. Er den kun en grafisk fremstilling, så ser man bare hva det er. Er dette definisjon på WIS?

Og, hvis man ser på krona opp mot bezelen fra en gitt vinkel - så får jeg litt sånn tannhjulfeeling - og at det hele passer sammen som "urverk" også på utsiden. Godfølelse for en siv. ing. :eek:

De fleste vet allerede en del om denne klokka og at den bruker et ETA 2824-2, som slår med 28.800 slag per time. Eller 8 slag i sekundet. Måtte ta et bilde av de 8 slagene.

Elsker utskiven på OVM. Det eneste logiske bristet er at det står stemplet 200m WR på urskiven (siden 5517 var det) - mens baksiden av klokka sier 300m WR.

Safirglasset er ikke flatt - men såkalt domed. Nok en detalj som gjør at jeg liker klokka. I visse lyssettinger / vinkler så får safirglasset en flott refleksjon. Og viserne - elsker viserne. Spesielt timeviseren og sekundviseren. Skulle jeg endret på noe som helst (überpirkete) så ville jeg sett en minuttviser med samme sverdform. Men den klokka har er så enkel at jeg synes den er helt OK.

Takk for titten. :)

Fra en skitur nylig. Folk trodde jeg hadde tørna...og ei dame spurte med nesten skjelvende stemme "Har du slått deg?!". "Nei, jeg bare tar bilder av klokka" sier jeg til henne og myser opp på henne fra skisporet. :mrgreen:

Fra en skitur nylig. Folk trodde jeg hadde tørna...og ei dame spurte med nesten skjelvende stemme "Har du slått deg?!". "Nei, jeg bare tar bilder av klokka" sier jeg til henne og myser opp på henne fra skisporet. :mrgreen:

Haha, kjenner meg litt igjen her! Jeg gjør det gjerne i smug, og det gjør det hele enda mer nerdete.
Du tar mye fine bider - har du instagram-konto?

Liker å ta bilder, men har ingen Instagramkonto. :)

Her er ett fra i kveld av Seiko lumed "Stargate".

Lumed_Stargate-1_zpsc0acfc55.jpg

Aktiv

Du er aktiv Loevhagen, det skal du ha:)
Pløyd gjennom siste del av tråden her. Fin aktivitet.
MANGE fine ur. Fine remmer.

Et spm. ang. siste anskaffelsen her: Er det sånn "swirl" på alle Omega Seamaster skivene? (tydleg å sjå når du kjørte sort/hvitt bilde). Har tidligere trodd de kun kjørte det på Electric Blue skivene(så uvitene kan en være).

En fin tråd, med fine bilder som skal følges videre.. (Ser og at du har lagt ut ditt første ur for salg).
OM du skulle velge å selge den Armidaen din med blå skive, gi lyd på PM:)