En tråd om barbering

Utrolig trist, spesielt når det er en ung mann som har hele livet foran seg.

Thomas: Spennende, jeg er spent på å se hvordan det utvikler seg.

Jepp - hadde min første DE-barbering i går (startet med Derby) og dette gikk jo svært så bra. Det gikk faktisk så bra at jeg hev Giletten i søpla:D

Det ble bestilt en reisehøvel også som jeg snart får brukt...må bare finne ut hvordan jeg skal får med barberblader på fly:confused:

Satser nå hard på kniv før sommerferien!

Jepp - hadde min første DE-barbering i går (startet med Derby) og dette gikk jo svært så bra. Det gikk faktisk så bra at jeg hev Giletten i søpla:D

Det ble bestilt en reisehøvel også som jeg snart får brukt...må bare finne ut hvordan jeg skal får med barberblader på fly:confused:

Satser nå hard på kniv før sommerferien!

Eneste måten å få med seg barberblader på fly er i innsjekket bagasje, har man ikke innsjekket bagasje kan det være lurt å ta med seg en moderne Gillette/engangshøvel, alternativt man kjøper en 5-pakning blader når man kommer fram, problemet er at det kan være litt vanskelig å få tak i der og da...

Ladet opp for helgeshave.
Ny shavettekniv kom mandag, u-men børste og Geo F Trumpers skin food igår.

Er det dårlig gjort å legge kidsa halvtime for tidlig for at far skal få kvalitetstid

Kan virkelig anbefale og stikke ned i området hvor man finner Truefitt & Hill. Der finner du 2 andre barbersalonger og ikke langt fra Bond street med masse klokkebutikker. Jeg fikk bare tid til T&H og ett par klokkebutikker før jeg måtte hive meg på tuben til Heatrow, men neste gang skal jeg få med meg en barbering der også. De hadde mye varer inne, men med en litt småstresssa unggutt bak kassa så ble det bare handling av det jeg hadde planlagt. Varene ble pakket i silkepapir og så klart sprayet med 1805 cologne :)

Bare jeg finner en eske til min vintage Gillette så er reisekittet komplett :)

Ble en slik reisebørste hos T&H
ebony_tube_traveller__72149.1357658315.220.220.jpg

Mye nytt i skapet denne runden:

1. Prep - varm dusj, men mitt ansikt er ganske hardt rammet av vintertørrhet.
Brak så feather-bladet som satt på vanlige DE'n og første skjæringa var et fakta men ble greit montert i 'kniven'
2. Pre - siste dæshen proraso pre-shave
3. Skum - første kjappe test med proraso krem og nye syntet u-men. Fin og skummet effektivt i skål men ganske hard/vass mot ansiktet sammenlignet med en godt brukt svinebørst
4. Shave - kniv. Her stilte jeg med blanke ark og farvestift. RØDE farvestift. Skjelven og uten form for mål og styring gikk første drag medskjeggs kjempefint, men så tok det litt annen vri når bart skulle undgås og ører kjøres fri fra. Allt som allt ikke "så ille" og veldig avskrekkende men det var nesten større forskjell i håndtering opp fra DE mot hva det var fra Mach til DE.
5. Shave2 - siden vanlige bladet var knekkt ble det noe så nasty som skumfri shave med Mach3 for å rette opp litt
6. Post - Geo Trumper skin food (eg. olje) med lime, efter barbering er kanskje ikke dess starkeste side men lukter godt og føles greit

MibXCwx.jpg

Fantastisk bra at du tar deg tid til å fotografere at du blør for å vise oss! Only on TS! ;)

Tips til en som fremdeles bruker barbermaskin fordi han hver gang han våger seg til å bruke høvelen så svir det og han får små knupper/utslett i huden ?:(

Tips til en som fremdeles bruker barbermaskin fordi han hver gang han våger seg til å bruke høvelen så svir det og han får små knupper/utslett i huden ?:(
Bedre høvel/såpe/teknikk er vel et utgangspunkt hvis de sviende forsøkene med høvel kommer fra Gillette mach3/fusion eller lignende flerbladshøvel med skum på boks.
Jeg hadde lenge mer eller mindre gitt opp barbering pga. slikt trøbbel. Da jeg forsøkte DE (double edge)-barbering med ordentlig (ikke nødvendigvis dyrt!) utstyr, gikk disse problemene stort sett over av seg selv. Utslettene kan være et resultat av at multibladhøvlene kutter skjeggstubbene for dypt under huden slik at man får inngrodde hår, og skum på boks gir heller ikke så god beskyttelse som bedre barberkremer og -såper.
For å finne ut om det fungerer for deg uten for høye kostnader, kan du finne mange billige men bra ting på ebay. F. eks. Feather Popular eller Lord L6 høvel, Astra SP eller Derby blader, Frank Shaving barberkost, Proraso krem eller Arko såpe. For et litt høyere budsjett har de fine startsett på barbershop.no .
Når det gjelder teknikk er det viktig å passe på vinkel slik at bladet har kontakt men kutter istedenfor å skrape, trykk (nesten ikke!), strukturert barberingsmønster basert på vekstretningen av skjegget ditt forskjellige steder i ansiktet, og å ikke gå over samme område flere ganger uten å legge på mer såpe. Om dette kan du lese veldig mye på Badger & Blade. Lykke til :)

Forberedelser er også alfa-omega. Hvordan du klargjør ansiktet før høvelen toucher huden. Det være alt fra fukting av skjegg for å myke det opp (det skal være så varmt du klarer + litt til) til kvaliteten på skummet.

En barberkost er det viktigste verktøyet i wet shaving. Ville heller barbert meg med Mach 3 og barberkost, enn skum på boks og DE-høvel.

Om huden ikke er vandt med høvel, så kan det ta opp til en mnd før irritasjon går vekk.

Noen andre som har problem med at T&H Ultimate Comfort barberkrem tørker fort ut? Har prøvd tre ganger nå, og det snør før jeg får unnagjort passet.

Det kan jeg ikke like.

Noen andre som har problem med at T&H Ultimate Comfort barberkrem tørker fort ut? Har prøvd tre ganger nå, og det snør før jeg får unnagjort passet.

Det kan jeg ikke like.

Har ikke hatt det problemet og har snart brukt en boks av den. Prøv med litt mer vann.

SotD

Pre-shave: Truefitt & Hill pre-shave oil
Barbersåpe: Crabtree & Evelyn Nomad
After Shave: Proraso Liquid Cream White

Kost: Mühle syntetisk reisekost
Høvel: Merkur R41
Blad: Derby

First Aid: Osma blodstillerstift

Må si at Nomad såpen faller mer og mer i smak. Gir et fantastisk skum når man først finner ut mengde vann som må blandes inn i kost/såpe.

SotD

Pre-shave: Truefitt & Hill pre-shave oil
Barbersåpe: Crabtree & Evelyn Nomad
After Shave: Proraso Liquid Cream White

Kost: Mühle syntetisk reisekost
Høvel: Merkur R41
Blad: Derby

First Aid: Osma blodstillerstift

Må si at Nomad såpen faller mer og mer i smak. Gir et fantastisk skum når man først finner ut mengde vann som må blandes inn i kost/såpe.
Jeg liker også nomad såpen godt, det jeg har gjort de siste gangene er det som Entropy foreslo hvis jeg skjønte ham riktig. Tar vann på kosten og drar den noen ganger over såpestykket før jeg går i dusjen. Når jeg kommer ut av dusjen skyller jeg kosten, rister av vannet og begynner å lage skum som vanlig. Fant frem en ganske svær tekopp som jeg lager skummet i må, har funnet ut at skålen i muhle settet mitt ikke egner seg for å lage skum i.

Lien; kansje formulerte jeg meg litt krøkkete?:) det du gjør, hjelper nok litt.
Det jeg gjør med såper som jeg synes er litt harde og vanskelig å skumme opp er: setter springen på varmt vann, når vannet er varmt setter jeg såpestykket (i skålen) under det rennende varme vannet. Lar skålen stå der i ca. Ett minutt. Synes såpen da blir mykere og enklere å benytte.