En tråd om barbering

Dette kan jo bli kult: Dapper

Andreas fra Barbershop m.f. starter butikk med bland annet barberprodukter og mulighet for testing i Oslo

Beklager hvis jeg spør om ting som har blitt svart på allerede.

Har kjørt Merkur DE i flere år, ønsker å ta steget over på kniv. Synes Shavette virker ok for å slippe stropp, pasta osv.
Er en rimelig Dovo "godt nok"? Hvor ofte må man bytte blader på de sammenlignet med en DE?

Hvis jeg ikke går for kniv, må jeg opp ett hakk i skarphet fra mine grønne Gillette Seven O'Clock. Prøvd Feather før, men det var en anelse for skarpt, husker ikke hvilke blader fra Feather det var. Tips til blader?

Ønsker også tips på god pre-shave oil. Synes ikke Trumpers Skin Food var all verden, skal kjøpe T&H som after shave balm da jeg har barberkremen, er oljen ok i samme serie?

Mange takk for svar

Jeg kan bare svare for min egen del og synes at oljen til Trufitt & Hill fungerer bra. Den er veldig drøy og får man smurt den godt inn så sklir høvelen vesentlig bedre enn uten. Bruker den i kombinasjon med T&H krem. Man blir ikke oljete/fet i ansiktet etter bruk som jeg føler jeg har blitt med andre.

Hadde min første skikkelig barbering igår.

Som mange sier så er det krem/såpen som utgjør den virkelig store forskjellen. Dette var noe annet enn boksene fra Rimien!

Gleder meg allerede til neste runde!

Beklager hvis jeg spør om ting som har blitt svart på allerede.

Har kjørt Merkur DE i flere år, ønsker å ta steget over på kniv. Synes Shavette virker ok for å slippe stropp, pasta osv.
Er en rimelig Dovo "godt nok"? Hvor ofte må man bytte blader på de sammenlignet med en DE?

Hvis jeg ikke går for kniv, må jeg opp ett hakk i skarphet fra mine grønne Gillette Seven O'Clock. Prøvd Feather før, men det var en anelse for skarpt, husker ikke hvilke blader fra Feather det var. Tips til blader?

Ønsker også tips på god pre-shave oil. Synes ikke Trumpers Skin Food var all verden, skal kjøpe T&H som after shave balm da jeg har barberkremen, er oljen ok i samme serie?

Mange takk for svar

Shavette er en grei overgang fra DE til kniv da man kun trenger å konsentrere seg om selve barber-teknikken. Bruker Feather Artist Club selv og er veldig fornøyd med denne. Har faktisk kjøpt to Feather kniver nå. En western type med foldeskaft, og en kamisori type som er non-folding.

De nye 2012 Artist Club SS er rimelige i pris, og skal være litt mer tilgivende enn DX og RG knivene. Du kan også velge mellom diverse bladtyper fra mild til aggressiv: Super Light, Pro guard, Professional, Professional Super.

Ang. DE-bladene til Feather så har de kun en type. Men man kan bli forvirret fordi den som blir solgt i Japan har en annen emballasje (sort istede for gul).

T&H preshave oil gir en veldig god glid, lukter godt og er veldig drøy i bruk. Bruker du for mye (slik som jeg gjorde de første gangene) så kan du risikere at skummet tørker fortere ut. Et par dråper er nok på et vått ansikt :)

Haha... fortell! Razor burnz????

Ja! Rød som julenissen på hele halsen. Og for en sadistisk svie når jeg dro alum block over... Sitter også igjen med stubber rundt omkring (ikke lett å se hvor jeg har dratt høvelen når man kun har gjennomsiktig olje).

En profesjonell barberer klarer nok dette med suksess, men hos meg gikk det veldig dårligt :p

Hvordan gjør dere det med alum block? Bruker dere den før dere tar på post shave produkter? På halsen svir den som regel bra, men virker som om den fungerer godt.

Hvordan gjør dere det med alum block? Bruker dere den før dere tar på post shave produkter? På halsen svir den som regel bra, men virker som om den fungerer godt.

Når jeg er ferdig med siste pass så skyller jeg ansiktet med varmt vann. Få vekk excess skum etc. Så skyller jeg alum block i kaldt vann og drar den over det barberte området. Dersom det svir på enkelte områder så er det et tegn på at jeg har gjort noe feil som f.eks lagt for mye press på høvel, feil vinkel, dårlig glid etc.

Når jeg er ferdig med alum blocken så lar jeg det virke i et par minutter før jeg skyller ansiktet godt med så kaldt vann jeg får ut av springen. Tørker med et rent håndkled og avslutter med aftershave.

Alum renser, steriliserer og lukker porene.

PS! Det svir somregel på halsen min og. Vanskelig område for meg.

Redigert:
Når jeg er ferdig med siste pass så skyller jeg ansiktet med varmt vann. Få vekk excess skum etc. Så skyller jeg alum block i kaldt vann og drar den over det barberte området. Dersom det svir på enkelte områder så er det et tegn på at jeg har gjort noe feil som f.eks lagt for mye press på høvel, feil vinkel, dårlig glid etc.

Når jeg er ferdig med alum blocken så lar jeg det virke i et par minutter før jeg skyller ansiktet godt med så kaldt vann jeg får ut av springen. Tørker med et rent håndkled og avslutter med aftershave.

Alum renser, steriliserer og lukker porene.

PS! Det svir somregel på halsen min og. Vanskelig område for meg.

Takk for tips Thomas, jeg sliter også en del med halsen. Har riktignok blitt langt bedre med DE-barbering. Vanlig gilette høvel kunne jeg nesten ikke bruke fordi halsen ble så irritert.

Heldigvis har jeg sjeldent dårlig tid når jeg er hjemme, så jeg kan ta meg litt ekstra god tid når jeg barberer meg.

Frode har kjøpt seg et helt sett fra Bluebird Revenge: preshave, såpe, aftershave, høvel og kost. Han kan nok komme tilbake med brukererfaringer etter han har prøvd det en stund :)

Mange takk for godt svar.

Får se om jeg prøver mer med skarpere blader eller om jeg går for kniv.
Uansett; en DE må man gjerne ha til reisebruk, så kanskje gå for pose i sekk som alltid ;)

Shavette er en grei overgang fra DE til kniv da man kun trenger å konsentrere seg om selve barber-teknikken. Bruker Feather Artist Club selv og er veldig fornøyd med denne. Har faktisk kjøpt to Feather kniver nå. En western type med foldeskaft, og en kamisori type som er non-folding.

De nye 2012 Artist Club SS er rimelige i pris, og skal være litt mer tilgivende enn DX og RG knivene. Du kan også velge mellom diverse bladtyper fra mild til aggressiv: Super Light, Pro guard, Professional, Professional Super.

Ang. DE-bladene til Feather så har de kun en type. Men man kan bli forvirret fordi den som blir solgt i Japan har en annen emballasje (sort istede for gul).

T&H preshave oil gir en veldig god glid, lukter godt og er veldig drøy i bruk. Bruker du for mye (slik som jeg gjorde de første gangene) så kan du risikere at skummet tørker fortere ut. Et par dråper er nok på et vått ansikt :)

Dagens barberlæring:
* Cohen
* koste opp skum i hånd, så børste ut på ansikt
(syntetkost fra men-u og Proraso-krem, usikker på om det gått med såpe)
* "mancaven" (les WC) er eneste av tre med dagslysinnslipp. Hyggelig!

- shavettekniven er midlertidllg forsvunnen i flytten og like trygt det kanskje :) DE med nytt Featherblad gjør jobben med

Hvis det er noen der ute som har testet kniv med og uten utbyttbart blad så vil jeg gjerne høre meningen. Lurer på om jeg skal gå "all in" når jeg først skal kjøpe kniv og gå for den gamledagse typen som man må slipe selv. Blir jo en betydelig merkost med slipestein, stropp osv, men sikkert bare gøy det også.

Valget står mellom noe alla denne:
115-5861.jpg

Eller Feather
feather-artist-club-rg-resinated-wood.jpg