Bluebeard sett testes
Denne er for deg The Player
Så at du var interessert i Bluebeard produktene. Selv har jeg nylig kjøp et sett som nå har vært testet en uke. Selve settet består av de barber produktene som du ser på bildet nedenfor.
OK, la oss ta ett og ett produkt for oss, men først: Under testingen ble kun de viste produktene brukt under barberingen. Altså ingen pre-shave oil / krem eller alum blokk før post shave krem. Barberingene ble som vanlig foretatt etter enten en varm dusj eller etter vask av ansiktet i godt varmt vann. En mild og parfymefri såpe ble selvfølgelig brukt i ansiktet i begge tilfeller.
Først ut, barberkremen:
Denne skummer lett, er drøy i bruk og lukter lite eller ingenting. Den gir et fint og passe tykt skum som ikke tørker alt for fort ut i ansiktet. Under barbering glir høvelen lett igjennom skummet og den barberte seksjonen oppleves ikke tørr, snarer tvert imot. Ved skylling av høvel (som jo gjøres med gjevne mellomrom) løses skum / skjegg som sitter fast mellom blad og høvel lett.
Neste, barberkost:
Dette er en kost med grevling hår. Ikke den fineste kvaliteten (silver tip), men helt grei kvalitet. Knuten er stusset for hånd og er passe fyldig. En god knute som også er passe myk og som lett suger til seg vann. Den slipper lite hår og hadde lite lukt da den var ny. Knuten pisker lett den tilhørende barberkremen til et fyldig skum samtidig som den holder godt på skummet slik at påføringen er enkel.
Håndtaket trodde jeg var for lite for min hånd, men det viste seg at ergonomien var helt topp. Derimot likte jeg ikke det plastmaterialet som håndtaket var laget av. Det gjør at kosten virker billig og simpel. Og simpel er den ikke, kosten er helt grei. Og på samme måte som det sies at man kan leve lykkelig med kun èn Rolex, kan jeg vel her si at man kan leve lykkelig lenge med denne kosten.
Neste, høvelen:
Høvelen er en såkalt snill høvel. Dvs. at den ikke eksponerer alt for mye av bladet. Jeg kan sammenlikne den med Merkur 20C eller Feather. Den har et skaft av normal lengde som er høyglans polert. Se bildet nedunder.
Skaftet er tungt og masivt. Dette gir høvelen er fin tyngde som gjør at den ikke virker "vimsete" men derimot skjærer rett og bestemt slik brukeren styrer den. Siden skaftet er høyglanspolert blir det fort glatt og mindre håndterbart når man får litt vann på det. Så utvis forsiktighet.
Hodet er nydelig maskinert. Fine toleranser på alle deler, topp arbeid. Og så har den laser etset logo på topp baren. Ikke akkurat stilig, men kult.
De 3 første dagene brukte jeg et Wilkinson blad og fikk helt grei barbering. Ingen ting å utsette. Ok, hodet er jo kansje litt stort slik at det kan være vanskelig å komme til å få tatt de minste hårene under nesen. Men dette gjelder de fleste høvler. Og så har man da en kniv liggende på badet for å ta seg av nettopp slike utfordringer
De neste 3 dagene brukte jeg et Feather blad. Først på 3dje dagen ble det slutt på et og annet kutt. Disse Feather bladene er skarpe som bokker og varer lenge. Tror jeg forsøker et Bic blad neste gang denne høvelen tas fram.
Neste, post shave gel:
Denne er av gel typen men litt tynnere slik at den enkelt lar seg smøre ut. Den har en svak men distinkt duft. Ikke dårlig, men bare ukjent - for meg. Litt forfriskende er den også. Gelen trekker raskt inn i huden uten å svi og gir en fin svakt svalende og samtidig smørende effekt. Duften forsvinner raskt.
Etter 10-15 minutter føles kinn, kjake og hals en smule tørre. Dette kan henge sammen med den tørre luften vi har her på Vestlandet nå. Det har tross alt vært minusgrader og klarvær i hele forsøksperioden. Jeg har brukt litt Men-Ü fuktighetskrem (matt, uten olje og uten parfyme) i anskitet en liten stund etter å ha påført Bluebeard post shave gel.
Konklusjon: Et helt greit sett som jeg kommer til å bruke med gjevne mellomrom. Men, skaftet på høvelen kan forbedres. Dette er forøvring noe man kan gjøre noe med selv siden det er benyttet standard gjenger. Nedenfor vises hodet med påsatt skaft ifra en Merkur 20C. Tyngden er fortsatt på plass, men grepet blir mye bedre.
Bildet nedenunder viser "konge" løsningen. Hodet er her påsatt skaftet til en Feather høvel. Kanon skaft som gir kanon grep og fantastisk håndterbarher.
Den logoen blir bare bedre og bedre. En Helson Sharkdiver i bronsje hadde passet inn i dette settet tror jeg
Frode.