@Ulven, du som bor i Kongens by (som vi sa i riktig gamle dager), jeg har sett litt på budsjettet ditt. Selvfølgelig holder det med kr. 1000,- Sånn cirka. Du trenger ikke stativ og skål i første omgang. Dette er noe du kan ønske deg til jul.
Dagens hårknuter er festet til skaftet med epoxy. Det tåler vann slik at en lett men bestemt risting av kosten etter bruk er nok. Deretter kan kosten lagres stående. Riktignok er der en teoretisk fare for at dyrehår (som grevling) kan begynne å råttne i festepunktet til skaftet hvis det er for mye vann her. Men det forutsetter en ganske så tett knute, tettere enn det prisleie som jeg har lagt meg på.
Til skål kan du bruke en stor té kopp, ikke krus, da får du ikke pisket opp kremen. Men en stor og god té kopp gjør susen. Husk bare å holde under koppen og ikke i hanken. Det er garantert at den ryker når du begynner å bli ivrig med "vispen".
Til ansikts såpe kan du fint bruke en mild dusj såpe. Dette er noe du sannsynligvis allered har stående på hylla.
Prisene som er nevnt for produktene nedenfor er fra barbershop.no Du finner sikkert leverandører i Danmark eller Tyskland som er konkurransedyktige. Søk litt på nettet.
Den listen av produkter som jeg har satt opp egner seg fint som et "starter sett". Et sett som du kan ha glede av lenge.
Altså:
- Barberhøvel, Mühle R89. kr, 275,- (jeg hadde gått for Grande varianten. Den er lengre og gir en bedre ballanse og fastere grep. Pris: kr, 335,-)
- Barberblader: Feather 10 pk. kr, 49,- (slapp av, disse bladene er ikke så fryktelig hissige som mange vil ha det til. Det hele kommer ann på høvelen du bruker, hvor flink du har vært til å legge skum og selve barber teknikken din)
- Barberkost, Mühle HJM Pure badger, kr, 155,- (det er en myte at det kun er Silver Tip som er godt nok)
- Barberkrem, Proraso, rød (sandeltre & sheasmør), kr, 99,-
- Aftershave, Proraso liquid cream (hvit), kr, 149,- (denne er mild og med lite eller ingen duft)
- Proraso Styptic Gel, kr, 29,-
Sånn, da kom jeg til kr, 816,- pluss frakt. Og dette er et helt brukandes sett.
Hvis du vil sprenge budsjette ørlite og samtidig gjøre ansiktet ditt en tjeneste så kjøper du også:
- Anthony Facial Moisturer SPF 15, kr, 325,- (denne fuktighetskremen kan du fint bruke i hele ansiktet noen minutter etter at du har lagt på aftershaven. Gir ekstra fuktighet til- og beskytter ansiktet)
Sånn, da sprakk budsjettet med kr, 141,-
Frode.