Første innlegget mitt på Tidssonen! Meldte meg inn da jeg så at jeg har mer enn klokketru til felles med mange her
Har ikke lest hele tråden, men tenkte jeg skulle dele litt tanker om temaet!
Jeg begynte å barbere meg med DE som 19-åring da jeg kom over en Parker R89. Fant fort ut at dette er noe helt annet enn nymotens høvler.
Gillette har blitt et monstrum av et firma, med veldig mye makt i markedet. Det er ikke dermed sagt at de er svarteper.
King Camp Gillette utviklet barberhøvelen på bakgrunn av at han så profitten i å produsere bruskorker - et enkelt produkt som ble erstattet for hver gang flasken ble tømt - og kom frem til barberbladet som et alternativ til barberkniven, som har en estimert levetid på 120 år med godt vedlikehold. Dette var rundt 1890, og barbershopene i Amerika sto sterkt i samfunnet. Barbering, frisering, venelating og lettere kirurgiske inngrep var blant tjenestene de tilbød. Første produksjonsår med gillette-høvelen solgte de "hele" 51 eksemplarer. Dette var i 1903.
Det som for alvor skjøt fart i produksjonen var etter det jeg har hørt drapet på en erkehertug i Europa i 1914. Etterhvert måtte amerikanerne over sjøen for å rydde opp, i sedvanlig stil. I Europa ventet en slagmark med nybrotsarbeid innenfor bruk av kjemiske våpen (gass) og alle soldater fra US. Army ble utstyrt med hver sin gassmaske. En gassmaske blir dog ikke tett om man ikke er glattbarbert, og da var barberhøvelen et langt billigere og mer effektivt alternativ enn barberkniven. Sånn sett reddet King Camp Gillette mange liv!
Kappløpet med antall blad og økende forbruk begynte i 1972 da Wilkinson introduserte den første tobladshøvelen. Du kan fortsatt finne desperate kampanjer for høvlene deres i noen ukeblad. Gillette er dog de som har kommet best ut av det. Muligens på bekostning av mannen i gata.
Etterhvert har jeg selv utviklet et leit syndrom, GAD - Gillette Acquisition Disorder -, og eier i skrivende stund tre DE-høvler fra Gillette. Praktisk å ha en hjemme hos foreldrene, en hos en kompis og en i toalettmappa! De er billige og lett tilgjengelige på mange bruktsjapper. Dette er ting det er laget millioner av, og prisen skal ikke være høy! Hold deg under 200-lappen om du skal kjøpe brukte barberhøvler. Min favoritt så langt er Gillette Slim Twist fra 60-tallet som gir en latterlig glatt barbering. Kjøpte den på ei bruktsjappe i Markveien for 150. Har også to Gillette Tech fra 30-40 som er utrolig robuste.
Etter et par år med DE-barbering hoppet jeg ut i kniveventyret. Har kjøpt knivene mine på en eksklusiv ekvipasjeforretning i en kjeller i Krausnickstrasse 12 i Berlin. Er noe helt annet å holde barberkniven før du kjøper den. Siden den gang har Dapper åpnet i Oslo, og tilbyr et vel så bra utvalg. Fantastisk butikk!
Om du får tak i en god kniv og ei ditto god skjerpestropp (kan fort koste opp mot tusenlappen, men verdt det!) har du i bunn og grunn det du trenger. En ordentlig barberkniv kan holdes skarp til uendelig tid om den stroppes ordentlig før hver barbering. Jeg pleier å bruke 15-20 drag på grov side og ditto på fin side. Kniven blir bedre og bedre om du bruker den ofte og de er laget for å brukes mye. Har hatt den samme kniven i ett år snart, og først etter et par måneder begynte den å bli ordentlig skarp, korrelert med ferdighetene mine i stropping. En slipestein er først nødvendig om du får en skade på eggen eller skal sette opp en kniv som har ligget lenge, og dette er det folk som er veldig gode på. Med den korningen det er snakk om er slike steiner dyre, så det er billigere og bedre å sende kniven vekk til noen som er gode på det.
De morgenene jeg er for trøtt til kniven eller jeg har drukket for mye kaffe, eller litt for mye alkohol før jeg skal ut hjemmefra, må DE-høvelen til pers. Og dette er teknikker som sitter når du først har lært de. Jeg kan enkelt barbere meg på fem minutter med ett drag med en DE-høvel.
Så for de som fortsatt er i villråde: kjøp deg for guds skyld en ordentlig barberhøvel og kom i gang!