Et nybegynnerspørsmål:
Striky:
Hvorfor velge barbersåpe fremfor barberkrem?
Starter med pakken jeg har bestilt foreløpig, prøve meg litt frem og supplerer med mer hvis det blir behov for det.
Takk for alle tips!
Om en bruker barberkrem eller såpe er en smakssak. Jeg bruker begge deler, alt etter humør, hvor lenge siden det er siden jeg barberte meg sist og utstyret jeg skal bruke. For en nybegynner er det som regel lettere å få til et godt skum med en barberkrem enn med såpe. Så det er et godt startsalternativ. Såper kan være vanskeligere å få til et godt skum, fordi det er vanskeligere å finne rett mengde såpe vs vann. Det som er viktig er å bruke nok produkt, og nok vann. Men dette blir lettere når en blir vant til å bruke såpe, og blir kjent med såpene en har.
Såper kan ha noen fordeler over krem, blant annet bedre hudegenskaper. De kan være mer beskyttende, inneholde gode råvarer, og kan lage et fyldigere/tykkere skum. Grunnen til at jeg sier "kan være", er fordi det finnes gode kremmer og. Men min erfaring er at mange såper er bedre enn den beste kremen jeg har prøvd.
Det finnes flere typer såper. Talg (tallow), croaps (myk såpe, mellomting mellom såpe og krem. Ofte talg og oljebasert) og glyserin. Glyserinsåper (eks Col Conk) er vanskeligst, og de bør du styre unna. Synes også de ikke har så gode egenskaper. Kan kombineres sammen med talgsåper. Talgsåper og croaps finnes det mye bra i, både billig og dyrt.
Grunnen til at jeg anbefaler deg en såpe, er at det er kjekt å kjenne til disse og. Du kan få mye igjen for det. I tillegg er det jo mye tradisjon i barbersåper. Det gode gammeldagse våre besteforeldre brukte. En såpe holdt lenge, og var billig. Hyggen ved å mikse skum av en god såpe er noe jeg også liker. En tid jeg har for meg selv, som terapi i en travel hverdag med jobb og unger
Oppdatering: Ser
@andres har svart mens jeg holdt på å legge ungene
og ser vi har litt forskjellige meninger om såpe og krem. Er det ikke flott
her ser en hvor personavhengig barbering er