En tråd om barbering

Denne tråden har jeg ikke sett før, men det overrasker meg ikke å finne den. Som flere har nevnt før er det ikke tilfeldig at folk som er interesserte i ur også har nevneverdig interesse for kvalitet ved andre aspekter ved dagliglivet, som penner, barberingsutstyr og lærgods.

Selv bruker jeg Edwin Jagger DE89 med IP Reds. Kost er Vulfix the Grosvenor og Edwin Jagger silver tip. Såpe er stort sett TOBS-produkter. Alum er noe no-brand-greier og fuktighetskrem/after shave balm er den superbe Declaré. Bruker min farfars gamle barberkniv i ekte ibenholt på spesielle anledninger, som f.eks. 17 mai, for følelsens skyld.
Har også en obligatorisk gilette fusion til de dagene det må gå virkelig fort, men den trengs heldigvis ikke ofte :)

Da har jeg og tatt skrittet inn i DE verden. Fikk en Merkur Futur og masse annet "stasj" fra min bedre halvdel i fødselsdagsgave. Såpe fra fitjar såpekokeri og bluebeards revenge. Fitjarsåpen var litt vanskelig å skumme opp, men det kommer nok med trening. Tok første barbering i går, og etter to pass satt fortsatt ører og nese på plass, og ett lite kutt overlever mann. Alt i alt kjempefornøyd

Godt å se flere som barberer seg slikt :)
Kjøpte meg startkit med høvel og proraso-stash på barbershop.no i anledning Fars dag mitt første år som far.

Første mekaniske ur blir jo en naturlig konsekvens av det. Håper å få unboxe en Seamaster i ukjent stand om 24h om FedEx holder mål og kanskje en japaner til uka :)

Oppgraderte akkurat litt på høvel og kost fronten og kjøpte dette settet.
Superfornøyd. Kan virkelig anbefale både høvler og koster fra Muhle.:D
Muhle.jpg

Kan anbefale Mama Bear Awakning barbersåpe, hærlig "ising" i huden. Boksen er passe harry, men ikke la deg skremme.

Jeg regnet med at det fantes en tråd her inne om kvalitetsbarbering. Er tross alt en samling av flotte, kvalitetsbeviste folk her inne :)

Jeg har også drevet med DE barbering i ett par år nå og kommer aldri til å gå tilbake. Det er som de andre her inne sier, man setter pris på tiden det tar og følelsen det gir.

Nesten alt av produktene jeg har testet kommer fra Barbershop og de gir en helt suveren service! Kan absolutt anbefales for dere som ikke har prøvd dette enda og bestille ett startkit herifra.

Av produkter så bruker jeg daglig nå: Merkur Futur høvel, Mülhle Silver tip kost, Feather blader, Trufit preshave oil, Fitjar Såpekokeri Mint Condition barberingssåpe og Bad Norwegian fuktighetskrem. Har ett skap med andre produkter også som blir tatt fram en gang i blandt :)

Jeg liker å bruke norske kvalitetsprodukter og støtte godt, norsk engasjement og kan absolutt anbefale Bad Norwegian kremen for de som ikke har gjort dette. Den er luktfri, gir god fuktighet og kommer i en smart dispenser.
bad-norwegian-single_1.jpg

For ett par helger siden var jeg så heldig å vinne en haug med gode hudprodukter, deriblant barberingsprodukter fra Barbershop. Jeg har prøvd å få kompiser til å gå over til DE barberbering uten hell, så hvis noen i Oslo/Lillestrøm området har lyst på en ny Parker høvel og Proraso kost + litt mer barberingsstash, rop ut, så skal noen få dette til en veldig billig penge.

Har tenkt på å teste ut litt oldschool barbering en god stund og har nå fått litt diverse barbersaker til min bursdag av samboeren min:)

Så nå skal jeg teste ut om det dette er noe artig, eller om jeg ser ut som en slakta gris etterpå.
Er det noen filmer eller "how-to`s" jeg burde se før jeg setter i gang?

Her er utstyret,

Høvel: Merkur Futur
Kost: Grevlingbust

Dette blir spennende:)

bilde-62.jpg

bilde-61.jpg

Grattis med fin høvel, det er den samme som jeg bruker. Sett den på 1 i starten til du får litt teknikk. Også skrur du oppover til du finner en instilling som passer deg. Jeg kjører min på 3. Husk at disse bladene er ekstremt mye skarpere :) Hva slags såpe har du skaffet deg da eller går det fortsatt i boksskum?

På side 1 i denne tråden ligger det en film du kan se. Samme fyren har masse tips.

Siden jeg i utgangspunktet er en bakstreversk grinebiter som synes det meste var bedre før og den generelle utvikling er en menneskelig degenererende aketur i økende fart mot artens snarlige undergang, har jeg selvsagt forsøkt å gå over til DE-høvel. Mange ganger. Jeg tjuvlånte min fars høvel da jeg flyttet hjemmefra, og har siden kjøpt både store og små høvler, forskjellige blader, kniver og andre produkter for tradisjonell barbering. Med jevne mellomrom har jeg forsøkt å overbevise meg selv om at DE gir en bedre barbering enn de overprisede, og grotesk markedsførte monopolproduktene fra Gillette. Men nå har jeg gitt opp. Selv om jeg bruker god tid, bløter, oljer, strekker, glir osv osv ender jeg opp med et dårligere resultat enn med en moderne høvel. Selve barberingen blir mindre tett, og huden blir rødflammet og sår. Razorburns (finnes det et godt norsk ord for dette?) og røde prikker har jeg knapt opplevd med en moderne høvel, men med DE-høvel oppstår det til stadighet.

Best blir resultatet om jeg virkelig bruker lang tid og følger alle kunstens regler før, under og etter barbering, men selv da blir det maksimalt like godt som en slurvete fireminutters Gilette Sensor-barbering. Dessuten er det begrenset hvor mye tid jeg er villig til å sette av til en den daglige skjeggfjerning - konseptet om å stå opp en halv time tidligere for å bløte og olje skjeggstubbene er veldig lite fristende. Alt var ikke bedre før. Jeg får heller bite i meg idiotiske reklamefilmer, ågerpris og dårlig holdbarhet på Sensorbladene. Inntil jeg blir lei nok en gang, finner frem Merkuren og prøver igjen.

Men barberskum på boks derimot - slikt griseri har ikke vært i fjeset mitt siden militæret, og vil ikke bli brukt igjen. Før var det knapt barbersåpe å få kjøpt i Norge, så jeg har i årevis hamstret (og dessuten fått en god barbering) hos Taylor of Old Bond Street hver gang jeg har vært i London. Produktene derfra anbefales på det sterkeste. Jeg bruker en (vel..flere) silvertipbørster fra samme sted. Siden det etterhvert har kommet både butikker og produsenter her til lands, tenker jeg å kjøpe derfra når lageret mitt er tomt.

Jeg kjøpte en Phillips hårklipper i 2004 som har kappet både skjegg, hår og gordonsetterpoter. Der snakker vi value for money. :)

Siden jeg i utgangspunktet er en bakstreversk grinebiter som synes det meste var bedre før og den generelle utvikling er en menneskelig degenererende aketur i økende fart mot artens snarlige undergang, har jeg selvsagt forsøkt å gå over til DE-høvel. Mange ganger. Jeg tjuvlånte min fars høvel da jeg flyttet hjemmefra, og har siden kjøpt både store og små høvler, forskjellige blader, kniver og andre produkter for tradisjonell barbering. Med jevne mellomrom har jeg forsøkt å overbevise meg selv om at DE gir en bedre barbering enn de overprisede, og grotesk markedsførte monopolproduktene fra Gillette. Men nå har jeg gitt opp. Selv om jeg bruker god tid, bløter, oljer, strekker, glir osv osv ender jeg opp med et dårligere resultat enn med en moderne høvel. Selve barberingen blir mindre tett, og huden blir rødflammet og sår. Razorburns (finnes det et godt norsk ord for dette?) og røde prikker har jeg knapt opplevd med en moderne høvel, men med DE-høvel oppstår det til stadighet.

Best blir resultatet om jeg virkelig bruker lang tid og følger alle kunstens regler før, under og etter barbering, men selv da blir det maksimalt like godt som en slurvete fireminutters Gilette Sensor-barbering. Dessuten er det begrenset hvor mye tid jeg er villig til å sette av til en den daglige skjeggfjerning - konseptet om å stå opp en halv time tidligere for å bløte og olje skjeggstubbene er veldig lite fristende. Alt var ikke bedre før. Jeg får heller bite i meg idiotiske reklamefilmer, ågerpris og dårlig holdbarhet på Sensorbladene. Inntil jeg blir lei nok en gang, finner frem Merkuren og prøver igjen.

Hehe, litt artig dette. Her hos meg har det vært stikk motsatt! Jeg fikk razorburns, røde nupper og inngrodde hår av Gillette-makkverket, og har aldri hatt så myk og fin hud som etter at jeg begynte med DE-barbering. Det går ganske kjapt også egentlig, jeg trenger ikke noe pre-shaving-krem av noe slag, det holder å kaste litt varmt vann i ansiktet før jeg setter i gang. Er vel litt heldig sånn sett da :)

Grattis med fin høvel, det er den samme som jeg bruker. Sett den på 1 i starten til du får litt teknikk. Også skrur du oppover til du finner en instilling som passer deg. Jeg kjører min på 3. Husk at disse bladene er ekstremt mye skarpere :) Hva slags såpe har du skaffet deg da eller går det fortsatt i boksskum?

På side 1 i denne tråden ligger det en film du kan se. Samme fyren har masse tips.

Takker for det!
Da prøver jeg meg utifra 1.
Jeg bruker den hvite tuben der som skum, den er kjøpt på parfymeri, og hun sa at den var kombinert skum og krem eller noe i den duren.
Litt krem fra tuben sammen med vann gir meget godt skum når man pisker det opp.

Artig tråd, kjenner at jeg får lyst til å utvidet horisonten med å prøve barbering på gamle måten. Redd jeg ikke har tålmodighet....

Kanskje lurt å begynne i det "små" ?

Noen som har tips om barberkrem og evt aftershave/fuktighetskrem som kan overta for produkter kjøpt sammen med kaffe og brød på den lokale matbutikken ?

Mange å velge i på nettbutikkene..

Jeg liker veldig godt en barberkrem som heter Blackbeards Revenge. Silkemyk og god. Da trenger du også en passende skål og en kost. Om du ikke er vant med koster kan det gjerne være greit å begynne med en rimelig variant. De koster rundt 100-200,-. De er stive så de tåler det misbruket de får i starten. :p Om du etter hvert merker at du vil ha en kost som er snillere mot ansiktet finnes det sinnsyke mengder å velge i :)

Mtp. fuktighet og slikt bruker meg Man U. Poenget her er uansett å finne noe som passer din hud.

Takker for det!
Da prøver jeg meg utifra 1.
Jeg bruker den hvite tuben der som skum, den er kjøpt på parfymeri, og hun sa at den var kombinert skum og krem eller noe i den duren.
Litt krem fra tuben sammen med vann gir meget godt skum når man pisker det opp.

Aha, trodde det bare var ansiktsvask utifra hva som sto på tuben, men finnes flere slike "dobbelt" produtker. Har noen hjemme selv :) Uansett, lykke til :)

Hvis noen lurer på å teste barbersåpe og kost uten å svi av for mye penger så ta turen på Bodyshop (spør dama, hu vet hvor nærmeste er). Der har de en barbersåpe og syntetisk kost som funker helt flott og koster lite. Jeg startet med en metallbolle fra Ikea. Ett annet tips er Proraso startpakkene til barbershop.no eller MenU 3 packene.