En ukes hodebry er over..

Medlem
10. april 2008
For kort tid siden var jeg klar for en vintage datejust i stål, og postet blant annet denne tråden her på Tidssonen_

http://www.tidssonen.no/showthread.php?2387-Rolex-Datejust

Før du leser videre, så skriver jeg ikke dette for å henge ut selger av klokken - men for å filosofere over min egen dumhet :D

Flere var enige om at dette så ut som en veldig grei klokke i forhold til prisen, samt at selger fikk gode skussmål fra flere medlemmer. I tillegg til alle tilbakemeldinger i tråden, fikk jeg en PM med litt informasjon som gikk i negativ retning..

For meg var dette "den perfekte" kombo . Oysterlenke, sølv skive og hvitgullsring - og på bakgrunn av all positiv feedback til selger iblandet en god porsjon "kjøpekåthet" gjennomførte jeg handelen onsdag i forrige uke.

Førsteinntrykket var at klokken så veldig bra ut - litt småpatina på etpar visere, men ellers strøken.. Jeg stusset litt på at lenken kanskje var litt "raslete" i lyden - men det er en god stund siden jeg har hatt oysterlenke, så jeg tenkte ikke så mye over saken.
Jeg betalte, og tok med meg klokka hjem..

Dagen etter, når jeg skal justere lenken - får jeg plutselig litt å tenke på..
1. Lenken er uten SEL, men har massive midtledd
2. Når jeg skal justere lenken på låsen, vil ikke lenken passe ordentlig inni - den er liiiit for bred. Men det går etterhvert
3. Lenken er kliss ny og ubrukt, mens man tydelig ser at låsen absolutt ikke er ny..

Sender en mail til selger, som fastholder at lenken er ekte - og at den kommer fra en Explorer.

Utover torsdagen blir jeg mer og mer usikker, og magefølelsen sier at det er noe som ikke stemmer. Av et medlem på TS får jeg vite hva riktig lenkenummer på en Explorer er, samtidig som han også mener det er ugler i mosen for lenkenummer 70216 - nummeret som stod på lenken min..

Jeg sjekker litt annonser på e-bay, og finner flere falske lenker med samme lenkenummer samme skriftfont og endeleddsnummer, googler "Rolex Bracelet 70216" og får opp ordet "Fake" urovekkende mange ganger. Pulsen stiger..

Ny mail til selger - hvor vi blir enige om at jeg skal ta med klokken til Bjerke for kontroll. Han sender også en mail til sin klokkeleverandør som holder fast på at lenken er en orginal reservedel.

På lørdag stikker jeg inn til Bjerke, og møter en serviceinnstilt dame som etter å ha tatt på og sett på lenken i noen sekunder dessverre meddeler meg at lenken er falsk.. Da får jeg vondt i både hode og mage :D Under kontrollen kommer det frem at klokken er fra 1970, ikke 1975 som i annonsen - men det er en ubetydelig detalj.

Etpar kjappe SMS med selger, og avtalen om retur er i boks..

Det har bare oppstått et problem, under avmontering av lenken hos Bjerke så løsner et av festerørene inni endeleddet.. Litt av en kvalitet :D Og da selger vil ha klokken tilbake i samme stand som han solgte den, får jeg enda mer vondt i hodet..

For å løse saken på en rask og enkel måte tilbyr jeg selger en kompensasjon for skaden, noe han heldigvis godtar - og idag ble klokken tilbakelevert i bytte mot cash, selv om det var litt mindre enn jeg ga fra meg for en uke siden - var det allikevel en lettelse.

Selger har i hele prosessen oppført seg meget ryddig, og svart hurtig på mail og SMS.. Han mener fortsatt at lenken er ekte, og at de på Bjerke ikke vet hva de driver med - men det får bli hans sak.

Når jeg ser tilbake på saken, så er det et velbrukt ordtak her på TS:
Er en handel for god til å være sann, er den gjerne det.. Men var den for god til å være sann?

En klok klokkemann sa til meg: Henrik, hvis man først skal kjøpe en klokke, pusse den opp og få den overhalt - og i tillegg kjøpe ny lenke, for så å selge den for 11K, hvordan skal man da tjene penger på handelen?

Jeg ser jo den - men så er det også veldig greit å være etterpåklok..

Til minne, legger jeg ut eneste bildet jeg har av klokken - tatt den ene gangen jeg hadde de på armen:
IMG_0255.jpg

Nå har jeg ferske klokkepenger som brenner i lomma, men lysten på en Datejust har dabbet litt av..

Kjipt å høre at du hadde en problematisk handel! :(
Men ikke la en dårlig erfaring ødelegge interessen for en så flott klokke!

Du er utrolig diplomatisk her, men jeg vet nå hva jeg tenker om selger ...

Ugh... Kjipt Henrik :(

Jeg hater i utgangspunktet folk som sier "hva var det jeg sa"... men som jeg skrev i posten

Sikkert en bra fyr dette.. men denne setningen er vel i overkant arrogant?

Slik argumenter faller jo på sin egen urimelighet.

"Til deg som er i tvil om det er en ekte klokke og skal kryssforhøre, spar deg tiden, jeg kan gå 110% god for klokkene og bruker kun tiden på seriøse interessenter."

Folk som skriver slikt i annonser ofrer jeg ikke noe tid..!

Godt at det hele løste seg uten at du gikk på en altfor stor smell.
Noen ganger er det utrolig greit å være litt smidig.

Han forlanger økonomisk kompensasjon for skade på en aftermarketlenke du kan kjøpe komplett for 20$? Det er det verste jeg har hørt.

Selger skulle vel sagt 70-80% heller enn 110%. Referansenummeret 70216 eksisterer ikke, så enten vet han ikke bedre eller så er det ren svindel.

Jeg tipper at selger har betalt noe mer enn han burde for en falsk lenke, nå er han i "denial" - han nekter å innse at han er lurt av noe slikt og insisterer på at den er ekte fordi han tror det selv. Har vært borti masse folk som automatisk gjør dette, og en psykologistuderende kompis har en gang forklart meg noe om dette og at det er ganske vanlig. Poenget er at det ikke er sikkert at han er en reinspikka banditt - muligheten er stor for at han er tjukk i huet. Fint at det uansett ordnet seg uten de aller største tapene for deg!

Dumt at dette skjedde deg, men bra det ordnet seg !

Jeg sitter faktisk med en ganske stor klump i magen, fordi jeg har vært i kontakt med denne selgeren flere ganger angående den samme klokken! Men jeg har ingen umiddelbart kunnskap til å kunne se forskjell på falsk og ekte lenke. Derfor hadde jeg nok gått på en skikkelig smell om jeg skulle solgt klokken en stund etter jeg hadde kjøpt den!

Så på en måte var det bra det var deg, og ikke noen andre uskyldige som ikke har kunnskaper, hvis du skjønner :D

Dette var egentlig en kjip historie, Henrik.
Jeg synes i hvert fall ikke du skal skrinlegge ønske om en Vintage Datejust.
Jeg har en selv, som du vet, og regner den som en unik liten skatt i samlingen.
Jeg har tenkt mange ganger at jeg ikke helt forstår ønske om Oyster lenke.
Etter min mening skal disse enten ha en smekker lærrem med original spenne, eller jubilee lenke.

Oysterlenkene tilhører enten sportsutgavene eller Date eller Airking.
Kanskje ville jeg vurdert en Airking...:cool:

Kjipt å høre, men godt det ordnet seg.

Jeg skal innrømme at min første tanke var at jeg aldri hadde gått med på å yte kompensasjon for at en autorisert Rolexforhandler ødelegger en falsk lenke som er presentert som ekte, men etter å ha tenkt meg om, så skjønner jeg veldig godt at du gjorde som du gjorde for å få saken ut av verden.

Det er jo sånne situasjoner som kan ødelegge litt av gleden ved å samle på klokker, men det virker som om du er raskt oppe i ursadelen igjen. :D

Når kreket i tillegg har frekkhet til å kreve kompensasjon for skade på fakelenken så er bildet komplett. Fyren må kunne betegnes som en dust og en svindler i ordenes rette forstand. En spade er faen meg en spade. Og Fredrik er en svindler.

Basert på hva som står i denne tråden;

Fullstendig enig!!

Etter å ha lest innlegg i denne tråden, samt at jeg har mottatt flere PMer sier meg at jeg definitivt ikke er den første som går "fem på" hos denne karen her - og garantert ikke den siste.

Det er aldri noen allright følelse å bli lurt, men i mitt tilfelle ble det en relativt billig lærepenge - en tusenlapp og etpar nattesøvner.

Livet går videre, og de evige klokkejakt-marker ligger foran meg :D

Det er jo synd at slike skal få holde på videre. Det kan jo være en mulighetå bombardere herremannen med spørsmål på telefon og mail. Det er bare en tanke, ingenting alvorlig ment. :)

HenrikTA: Håper du venter _litt_ med å vandre hen til de evige klokkejaktmarker da! Det innebærer vel et visst element av død? Men ja, de ligger foran deg! ;)

HenrikTA: Håper du venter _litt_ med å vandre hen til de evige klokkejaktmarker da! Det innebærer vel et visst element av død? Men ja, de ligger foran deg! ;)

Ble et offer for min egen dårlige formulering der ja.. Satser vel på å ha noen gode år med suppe- og knekkebrødspising akkopagnert av flotte ur på armen før den tid :)

Hehe. Godt å høre :)

Håper du serverer familien noe mer, men etter å ha lest den beundringsverdige fortellingen din om turen til Ørebro, med matstopp på IKEA er jeg jammen ikke sikker... :p :D

Angående IKEA-stoppen så har jeg unnskyldningen klar.. Selger ville gjerne møte meg der.. Da jeg meldte min ankomst på SMS, fikk jeg følgende tilbake: "Møt meg i barnekroken i restauranten, gutta ville ha kjøttboller.."

Jeg har heldigvis en samboer som er meget opptatt av kulinariske opplevelser - så jeg tror neppe noen her i huset lider noen nød i matveien :p

Ja, tror det er viktig å tenke på dette som læring og at det på sikt er nyttig å gå på en smell av og til. Tror det er få klokkesamlere som ikke har angret på diverse klokkekjøp opp gjennom årene, og i tillegg kom du jo relativt godt ut av det. Du kunne risikert at du ikke fikk noen penger igjen. Så håper det ikke er avskrekkende for videre klokkekjøp. Et tips, som jeg benytter meg av er å lage en standard kontrakt, hvor en spesifiserer opplysninger om kjøper,selger, klokkens tilstand, tilbehør samt at uret er ekte i sin helhet. Da er det mye lettere å slå i bordet hvis en kjøper noe som ikke er som det skal være.

Ser at Datejusten ligger ute på Finn igjen, nå med Jubilee-lenke :D