Enda en "hvem er best"-tråd. Explorer 2 vs. BLNR

Medlem
29. okt. 2012
Innlegg
130
Sted
Osloområdet
Jeg klarer rett og slett ikke bestemme meg, og er i dag eier av en BLNR, som kanksje er en tanke liten til mitt håndledd. Har tilbud om en Explorer 2 og å beholde begge er ikke aktuelt nå. Jeg har store håndledd, og sånn sett er 42mm vesentlig "riktigere"

Jeg finner for og bakdeler med begge, men vil gjerne høre andres meninger.
Prestisje?
Annenhåndsverdi?
Wrist presence?
Er noen av urene fullstendig underlegen den andre?


20140726-IMG_888875.jpg
 
Dessverre.
Det er nok kun din personlige smak som betyr mest i denne sammenhengen.;)

Vil tippe at 2. håndsverdien er marginalt bedre på GMT BLNR.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Holtemann
@UJU har selvfølgelig rett i at det er du som må bestemme. Vil du ha min personlige preferanse står Explorer ii > BLNR, selv om det bør være 100% irrelevant for ditt tilfelle. Tipper forøvrig også at annenhåndsverdien er bedre på BLNR.
 
  • Liker
Reaksjoner: Holtemann
Min høyst subjektive mening er BLNR over sort Explorer 2 any day of the week. De blir litt for like, og da går min stemme definitivt til BLNR.
BLNR vs Polar synes jeg er vanskeligere (har begge sistnevnte).

Forøvrig ser det ut som differansen i pris på bruktmarkedet er større en differansen i nypris, fordel BLNR.
 
  • Liker
Reaksjoner: Holtemann
Hva mener du med prestisje? Tror flere gjenkjenner en GMT-master om du ønsker å vise at du har kjøpt en Rolex.
Annenhåndsverdi tror jeg vipper i favør BLNR.
Wrist Presence: Det er ikke så stor forskjell på en sort explorer og BLNR. Blåfargen på BLNR er ganske diskret, men den er nok litt tydeligere enn en explorer på hånden? Hadde det vært en hvit explorer hadde den hatt litt mer "tilstedeværelse" enn BLNR.
Har en BLNR selv, og synes den er finest! Men det er også en høyst subjektiv mening :)
 
Ja, jeg bruker BLNR daglig, og er svært fornøyd med den, men jeg kunne nok valgt et annet ord enn prestisje, mer "historie" eller liknende. Jeg liker jo også flygerhirstorikken rundt GMT Masteren.
 
Prestisje? Rolex er harry, det vet jo "alle" :D

Vil du ha prestisje ville jeg nok valgt noe annet enn Rolex, for å si det sånn...

Fra spøk til alvor, begge klokkene er meget flotte - men de er IMHO svært forskjellige. Jeg har hatt BLNR, men solgte fordi jeg synes den ble litt for "kjedelig", blåfargen på bezelen var vanskelig å se i vanlig lys, og fremstod som svart i det daglige. Har også et noe anstrengt forhold til PCL, selv om jeg trives med det på min Daytona.

Fortalerne har nok rett mht. annenhånsdverdi, det ser ut til at BLNR er noe mer ettertraktet i bruktmarkedet, i hvertfall i forhold til sort Explorer.

Synes for øvrig at Explorer fremstår som en del større, men synes den er like behagelig å bruke som BLNR. Bruksområdene er vel omtrent like for begge modellene, selv om jeg føler at Explorer er litt mindre jålete og tøffere - mulig det er de gamle Rolex-rekamene som har påvirket meg..... Pilot eller fjellklatrer?

Jeg valgte for øvrig en Polar :)

image.jpeg
 
Akkurat nå er nok andrehåndsprisen best på BLNR, men om noen år???

BLNR har de siste 2 årene vært "hypet" opp mer enn fortjent i mine øyne.
Jeg solgt min egen BLNR etter noen måneder da "blått bling" ble litt "yalla" for meg.

Jeg har veldig lyst på en Exp II både sort og polar for tiden, så jeg er nok litt farget av det når min stemme går til Exp II.
3187 urverket som sitter i Exp II er jo spennende ved at det er unikt med sitt Paraflex system.
 
Prestisje? GMT BLNR
Annenhåndsverdi? GMT BLNR
Wrist presence? For deg, ExpII42mm
Er noen av urene fullstendig underlegen den andre? Nei
 
Er nok inhabil, ifht mitt eierskap av en sort explorer II. Er imidlertid kjent med at gresset alltid er grønnere på den andre siden.

Exp II sin stålbezel gjør at den bærer større, samtidig som den er nokså nøytral i uttrykket. Uansett, skal du ha en klokke utenpå varmedrakten noengang - så er valget enkelt:

Haroun.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Holtemann
Har begge. Bruker BLNR definitivt mest.

Du har egentlig svart på ditt eget dilemma; Jeg har store håndledd, og sånn sett er 42mm vesentlig "riktigere"
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Holtemann
Rolex 216570 Polar er usedvanlig barsk. Hvorfor sort og ikke hvit dial? Les litt om klokkene og bær de på håndleddet så går du for den som appellerer til deg.
 
Hvit utgår for mitt vedkommende, det er sort jeg må ha. Jeg hadde en 215670 for et par år siden, og er kanskje en av de jeg har angret på at jeg kvittet meg med, men når man står midt i dilemmaet er man blindest.
Savner ikke Deepseaen eller SD4Ken like mye i det hele tatt
 
Explorer... Bare google hvor flott den kler både lær, perlon og gummi... Kremt, i tillegg til stål da....
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Har begge, og må si det blir en smakssak.

BNLR fremstår i mitt hode som litt mer flashy og bling, dog uten at det blir for mye eller negativt. Brukes gjerne etter en tøff uke når jeg skal ut spise eller en tur på byen. Har også hatt den med på badeferie, da med Rubber B reim. BLNR er kanskje hakket mer unik/moderne i forhold til at den har keramisk bezel som atpåtil er to-farget (og Rolex' første klokke med dette).

Explorer II fremstår litt mer diskret, men har fortsatt god og maskulin tilstedeværelse (litt større, røffere). Brukes gjerne hverdager, hvor jeg ikke ønsker å "flashe Rolex" så mye. Kanskje bittelitt kjedeligere enn BLNR. Men duger absolutt til en fest, og i tillegg er den jo perfekt hvis man "utforsker" verden/naturen litt i helger og ferier. :)

Det er litt størrelseforskjell, men dette blir også smak og behag. Om man har veldig små håndledd vil nok BLNR være et bedre valg, men ved store håndledd så funker den uansett fint mener nå jeg. Prøv om du har mulighet! Byttelån med noen på forumet?

Etterspørsel på BLNR (og tilhørende økning i brukt-verdi) har vært ekstrem i det siste virker det som, så Explorer er relativt sett endel lavere priset i forhold til nypris (om jeg ikke tar helt feil, husker ikke helt nypriser og har ikke regnet på det). Hvordan utviklingen blir fremover er vanskelig å si, tipper selv de vil stige relativt likt i prosent (med utgangspunkt i dagens pris).

Konklusjon: Smak og behag!
 
  • Liker
Reaksjoner: Barry2812