"Kvalitet foran kvantitet" er etablert som en absolutt sannhet her på TS, men hva er meningene om verdi kontra opplevd kvalitet, og hvor mange ur trengs for å dekke ethvert behov?
En problemstilling som plager meg om dagen er et spørsmål jeg fikk av samboeren, da hun ville vite hva som var målet mitt med denne hobbyen. Om jeg ikke har misforstått, så er det vel det som kalles «endgame»? Som rimelig fersk "WIS", så klarer jeg ikke en gang å forestille meg hva det skulle være. –Er målet å kjøpe én hinsides dyr klokke som passer enhver anledning (om det i det hele tatt finnes et slikt ur), eller skal skuffer og skap fylles til randen av forskjellige ur med forskjellige bruksområder, komplikasjoner og farger? Jeg vet i alle fall at det ikke er noe mål å ende opp på TV-programmet «ekstreme samlere». Det må finnes en mellomting tenker jeg, men hva er egentlig den gylne middelvei? Inntrykket mitt etter å ha lest igjennom flere tråder her inne er at mange drømmer om å bli en «one-watch-guy» på sine eldre dager, men det er helt sikkert noen som har andre planer også. Her må en (slags) meningsmåling til!
Mitt spørsmål er altså: hva er ditt mål?
Forslag til svar: Sluttilstand er nådd når jeg har [X antall] ur, beholdningen består av [modell(er) eller kategori(er)], og jeg ser for meg et budsjett på cirka [x kr].
PS. Bilder av klokker er alltid stas.
Mitt endelige mål er når jeg har en klokke til enhver anledning.
Jeg har en beater (SKX009) for de gangene jeg vandrer rundt i sørøst Asia. Jeg har en svart dressklokke (Seiko SARB033) for de gangen jeg skal på fest. En Nomos skal anskaffes i løpet av året (eller neste år). Har lyst til å dress klokker i forskjellige farger (svart, hvit, blå, rødbrunt). Har en Seiko alpinist til de gangen jeg vandrer i den norske skauen.
Har lyst på en Explorer (hvis den er bygd for en tur opp Himalay da klarer den en tur ned en slalombakke), en eller annen GMT (London er jo i en annen tidssone og Arsenal vinner jo ikke kamper uten meg på tribunen), speedy (når jeg trenger å time steaken). Og endelig en Omega Master Co-Axial og Grand Seiko Spring Drive, mest fordi jeg elsker teknologiene bak.