Er bronse det nye PVD/motematerialet?

Medlem
26. jan. 2012
Sted
Kolbotn
Ikke noen hemmelighet at jeg sikkler over Entropy's Helson (Shark Diver?) i bronse.
Har fulgt med litt i tråden om bronse versus ikke bronse i akkurat de husen.
Ser at Magrette hade samme problem med en sending bronse-ur (de ble og tilbedt bytte i CuSn8-case fra messing)

En annen som går for bronse i sine hus er Olivier ( nisje-dykkere som tar opp bestilling på 2nd batch nå).
De kommer på $650/850 avhengig av om det er Miyata/ETA2824-2 verk i.

Så skjer? Kan vi håpe på mer bronse fremover, må si det frister å få hjem noe (aller allermhelst bytt) som får litt historie og patina under reisens gang (ser noen tipser på WUS hvordan man med svovelblandninger og saltvannsbad kan kjappe opp dette)

Så hva med å bare hive inn det dere har av bronseklokker og gjerne en hint til flere ur med bronse-kasser (da helst CuSn8 og ikke "brass"/messing som etter hva jeg skjønt kan grønnfarves?)

olivierwatches.com/shop/
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?t=10436 case-byttetråden
Entropy nevnte Panerai, den nylig unboxede Anonio og Genta.

Det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor i alle ager alle bronseklokkene er så vanvittig store. Olivier som du linket til:

Case Diameter: Ø 45 mm – 48mm Lug-to-lug length

Hva *er* det for noe galskap da ?

Jeg hadde sannsynligvis bestilt på dagen om jeg fant en 40mm i denne prisklassen... Skulle vurdert 42mm også.
Lyst på som sommerbeater/eksperimenteringsklokke. Morsomt å bade ting i egg og la det henge ute i noen mnd osv :p.

Tøfft, er det "vanlig" SharkDiver 45mm eller noe nytt spennende?
Sikler selv på en slik som sommerbeater i år, bare redd jeg vil synes den er litt stor

Sikler selv på en slik som sommerbeater i år, bare redd jeg vil synes den er litt stor

45 er heftig ja, men med en 42mm som størst hjemme var det latterlig for fort det gikk å venne seg til Helson'en til Entropy på litt stabil skinnreim, litt paneraiete følelse tenker jeg uten å vite altfor mye om ristireimer

Det blir den "vanlige" SharkDiveren, etter som jeg har forstått. Jeg er også redd for at den kan bli for stor, men har utrolig lyst på den som sommerbeater :) Det var visst veldig stor etterspørsel, så man må være kjapp hvis man vil ha den.

Hehe, jeg sendte han en mail for noen måneder siden hvor jeg spurte om han hadde tenkt til å produsere den i 42.
Fikk da til svar at, tja... kanskje..
Kanskje jeg skal prøve å skaffe en, er vel uansett ikke veldig tungsolgt om jeg finner den for stor for mine pinglehåndledd.
Men så lenge jeg ikke skal gå med skjorte/genser så bør det jo fungere.

Hehe, ja har skjønt at du likte klokken til Entropy på GTG'n, Adamskater:D
Det hadde vel jeg også gjort om jeg hadde fått mulighet til å sett en live før kjøp:)

Hehe, jeg sendte han en mail for noen måneder siden hvor jeg spurte om han hadde tenkt til å produsere den i 42.
Fikk da til svar at, tja... kanskje..
Kanskje jeg skal prøve å skaffe en

Send meg en pm hvis du får noe mer informasjon om det da, hvis det blir noe av er jeg også veldig interessert i det :)

Jeg la inn preorder på Olivier :) impuls på en sen kveld her om dagen, men det blir bronze til sommeren på meg :)

Bronze er definitivt hett om dagen. Falt hardt for Panerai sitt førsøk på bronze, PAM 382. Er vel en her inne som har en slik en, kult med oppdatering på patinaen på bronzen! :)

panerai-bronze.jpg

Enig i at bronse er hett. Veldig fornøyd med min Anonimo Millemetri Polluce Bronze, 42 mm.
AUP009.jpg
[/IMG]

Tjaaaa, jeg har skiftet alle bunnventiler i båten min fra bronse / aluminiums bronse og over til syrefritt rustfritt stål (316 L) da holdbarheten under vann er mye bedre. For seriøse produsenter av dykker ur er vel tankegangen noenlunde lik :)

Men så har vi jo de produsentene som hiver seg på nye trender kun i håp om økt omsettning.

Litt interessant at Panerai's dykker ur fra 2. verdenskrig var laget i stål og ikke bronse.

Men, nå for tiden er jo patina viktig. Sånn helt overnatten har jo alt gammelt plutselig blitt fryktelig bra. Jeg merker det selv også - jo mer grå hår jeg får jo flere modellspirer av det motsatte kjønn må jeg riste av leggen :D

Frode.