Er dette en grei klokke? Longines.

Jeg likte ikke look´n på den klokken, kan ha noe med min hvit-skive-fobi, men synes pusherene så litt snodige ut også. Pluss at 8k for en quarts longines høres veldig mye ut.

Et quarts verk har alle fordelene et mekanisk urverk ikke har, men det mangler sjel.

Jada, den er "helt grei".

Til den prisen ville jeg heller kjøpt en pent brukt mekanisk klokke, jeg ser virkelig ikke grunnen til å betale så mye for quartz.. ;)

Er en bra klokke dette vis du ikke vil ha en klokke med automatic (mekanisk urverk). Prisen er rett i underkant av 8k ja og prisen er vel helt grei... Herre klokken til Longines starter jo på 5k (samme model som denne med Quartz, bare uten chronograf/stoppeklokke), så det er ikke så galt sånn sett.. denne modellen ser bedre ut i real life og anbefaler deg evt å ta en titt hos AD og videre vurdert samme model med sort skive, da denne modellen ser mye bedre ut med sort i mine øyne.. Modellen kan også fåes med automatic, blir dog en litt annen look på skiva pga urverket som blir brukt, den havner vel på rundt 13k om jeg ikke husker helt feil her..
http://www.longines.com/watches/longines-conquest/L3.678.4.76.6

Ellers enig med Mathfjeld her
Et quarts verk har alle fordelene et mekanisk urverk ikke har, men det mangler sjel.

Jeg likte ikke designet og ville aldri ha betalt 8k for et quartz-ur...

Jeg liker godt Longines som merke, men til den prisen kan du finne mye annet "snadder". Om du kommer til å bruke noen timer her på TS vil du på et eller tidspunkt finne ut at du skal ha et mekanisk verk. Kjøp mekanisk like gjerne først som sist.

Likte ikke utseendet på denne, men så er jeg jo bare en fargeblind bygdetulling som du ikke skal høre for mye på :D

Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe denne:
427257d1303762599-search-over-longines-conquest.jpg

Den er uten cronometer, men med automatisk urverk, man får den til ca 6000,-nok.
Men da jeg kom til butikken for å prøve syntes jeg den var altfor svart, som et høl inn til - vel, et veldig mørkt sted. Modellen med sølvskive var mye penere, imo.
Uansett har jeg funnet ut at å bestemme seg for en klokke uten å ha hatt den i hånden er en dårlig ide.
Jeg bestemte meg til slutt for en Certina DS1, men så røk komfyren, så den ble utsatt en måneds tid! Men, også her fant jeg ut at hvit skive var penest. Særlig Tissot Visodate var veldig utydlig med sort skive.
Men 8000,- for en quartz?
Da heller en Certina til under halve prisen:
content_CertinaC016.417.11.057.00.jpg

At du slipper å skifte batteri er vel egentlig ikke en positiv ting med mekaniske ur. Mekaniske ur må inn på service hvert 5-10. år.. Dette koster langt mer enn ett batteri, som en ofte ikke må bytte mer enn hvert 5.år

At du har klart å lure deg inn på tidssonen, viser vel at du har en viss interesse for klokker.

8k for klokken du viser kan helt sikkert forsvares, men husk at du kan få brukte flotte mekaniske ur for den prisen, eller nye. For eksempel tyske Stowa. Her er Prodiver til 880 euro:

stowa-prodiver.jpg

Litt utenfor allfarvei (Din lokale urmaker) finnes det mye flott.

Selv kjøpte jeg en Omega Speedmaster mk2 for 8000,- for en tid tilbake.

OmegaSpeedMk2s.JPG

Hvis du har bestemt deg for quarts så vil jeg absolutt anbefale deg å ta en nærmere titt på Certina, de har IMO mange fine ur til en rimeligere pris enn Longines og "urverket" er like bra/tilsvarende.
Har selv både Certina og Longines som jeg er meget fornøyd med, men i denne kategorien ville jeg valgt Certina.
Så lar du pengene du har til overs bli på en spare/klokkekonto til behovet for et mekanisk ur melder seg. 8)

Longines og Certina bruker ikke de samme quartzverkene.

Longines bruker et L541, som er et ETA 251.262 med 27 jewels, dette er et highend quartzverk. Urverket er bygget opp i messing, platene er gullbelagt og alle tannhjulene er også i metall. Dette urverket kan repareres om noe går galt, ETA garanterer reservedeler i minst 10 år etter at urverket har gått ut av produksjon. Dette er den samme urverkserien som Breitling bruker i sine chronometersertifiserte quartzmodeller.

I Certinaen finner du et ETA G10 med 4 jewels. Dette er et billig urverk, mye plast, både plater og tannhjul. Urverket kan ikke repareres og det finnes heller ikke reservedeler. Det er billigere å bytte hele urverket enn å reparere.

Kvaliteten på Longines er høyere, dyrere stålkvalitet og bedre urskive og lenke.

Først og fremst må jeg bare si at jeg aldri kunne tenkt meg å bruke en sånn sum på quartz!
Har du tenkt noe på hvilke komplikasjoner (funksjoner) du ønsker deg? Er kronograf, stoppeklokke, et must for deg? Vil du ha dato osv? Dette er greit å bringe på det rene. Vil du ha datovisning? Hvorvidt du vil ha stållenke eller skinn-/gummirem kan også være geit å tenke på.

Som nevnt tidligere så er det strengt tatt ikke noen driftsøkonomiske fordeler ved mekaniske verk da prisen for å vedlikeholde disse så godt som garantert vil bli minst like høy som for å bytte batteri av og til på et quartz-verk.
Skal du da gå for quartz kan vel certina, seiko, citizen m.fl. trygt anbefales. Fleteparten rimelige, lett tilgjengelige i butikk og mer nøyaktige og driftsikre enn omtrent en hver mekanisk klokke.

Skulle du fremdeles være interessert i å blåse 8k og ikke trenger komplikasjoner som kronograf osv. åpner det seg en ny verden! Da blir saken en helt annen og du har masser av herlige nye og brukte mekaniske klokker i alle verdens utførelser og stiler å velge i!

Lykke til! :)

Har vell egentlig mest lyst på mekanisk.
Men service er ganske dyrt, og man må jo stille klokka hvis man ikke beveger på den på 2 dager:p

Men hvis jeg kjøper mekanisk longines er det sånn at sekundviseren flyter for isteden for å hakke sånn som quartz ur gjør? det alene er nesten verdt alle pengene ;)

Har vell egentlig mest lyst på mekanisk.
Men service er ganske dyrt, og man må jo stille klokka hvis man ikke beveger på den på 2 dager:p

Men hvis jeg kjøper mekanisk longines er det sånn at sekundviseren flyter for isteden for å hakke sånn som quartz ur gjør? det alene er nesten verdt alle pengene ;)

Det å trekke opp og stille en mekanisk klokke er jo en stor del av sjarmen :)

Når det gjelder service, så koster dette gjerne 3-4000 kroner. MEN, det er snakk om en utgift som kommer kanskje hvert 5-10 år (litt avhengig av hvordan du bruker klokken). Enkelte av Seikos mekaniske ur påstås det at kan tikke i vei i 20-30 år uten service.

På mekaniske klokker tikker sekundviseren også, men med kortere intervall (altså flere tikk pr. sekund). Det ser derfor ut som om den flyter :)

Ja, sekundviseren på de aller fleste mekaniske urverk vil bevege seg med en tilnærmet flytende bevegelse. Sekundvisere som kun beveger seg et hakk pr sekund er vel såvidt meg bekjent en heller sjelden komplikasjon man må regne med å betale en del ekstra for. Husk at du har mange alternativer når det kommer til mekaniske klokker i den prisklassen! Nå vet jeg ikke noe om hva slags verk Longines benytter, men vil med fare for å dumme meg ut tippe det er hovedsakelig ETA. Longines lager helt garantert klokker av god kvalitet, uten at jeg har noen erfaring med dem, men synes du burde holde øyne og sinn åpent for andre, mindre kjente merker. Det er mange små, ukjente produsenter der ute som de senere årene har blitt anerkjent for å lage svært gode ut til en rimelig penge. Her er noen jeg kan komme på i farten. Andre kan helt sikkert bidra mer!

http://www.mkiiwatches.com/watch-collections/
http://www.stowa.de/lshop,shopstart,130641902821831,de,1306419035-21880,,,,,.htm
http://helson-watch.com/
http://www.debaufre.com/
http://www.steinhartwatches.de/
http://www.ocean7watchco.com/cs2/

Longines bruker et L541, som er et ETA 251.262 med 27 jewels, dette er et highend quartzverk. Urverket er bygget opp i messing, platene er gullbelagt og alle tannhjulene er også i metall. Dette urverket kan repareres om noe går galt, ETA garanterer reservedeler i minst 10 år etter at urverket har gått ut av produksjon. Dette er den samme urverkserien som Breitling bruker i sine chronometersertifiserte quartzmodeller.

I Certinaen finner du et ETA G10 med 4 jewels. Dette er et billig urverk, mye plast, både plater og tannhjul. Urverket kan ikke repareres og det finnes heller ikke reservedeler. Det er billigere å bytte hele urverket enn å reparere.

Kvaliteten på Longines er høyere, dyrere stålkvalitet og bedre urskive og lenke.

Skal ikke gå i detaljer og det er heller ikke min mening å lage en lang diskusjon om emnet.
Vil bare anbefale at de som måtte ha interesse av det tar et google søk før de tar det som står her for "god fisk"!

Veldig bra info, takk.